۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
وظیفه بازارگردان ایجاد تعادل در سهام است
کارشناس بازار سرمایه:

وظیفه بازارگردان ایجاد تعادل در سهام است

کارشناس بازار سرمایه گفت: وظیفه بازارگردان ایجاد تعادل و نقدشوندگی در سهام است، اما برخی از بازارگردان‌ها در بازار اقدام به نوسان گیری در سهم می‌کنند.

به گزارش بازار، کوروش آسایش، در خصوص وظایف بازارگردان ها، اظهار کرد: به طور کل بازارگردانی از سال ۹۳ تصویب شد و در سال ۹۹ با ریزش سنگین بازار، وجود بازارگردان برای شرکت‌ها الزامی شد. وظیفه بازارگردان‌ها ایجاد نقدشوندگی برای سهام است. بازارگردان‌ها در صف‌های خرید بخشی از سهام را می‌فروشند و در صف‌های فروش جمع می‌کنند که این اقدام باعث می‌شود، سهم به سمت ارزش واقعی یا ذاتی خود حرکت کند.

آسایش افزود: البته برخی بازارگردان‌ها علاوه بر تامین نقدشوندگی، اقدام به نوسان گیری از سهامداران خرد می‌کنند و به جای اینکه سهام را به سمت ارزش ذاتی سوق دهند، به بازار هیجان تحمیل می‌کنند. به طوری که در سال ۱۴۰۰ بین ۹ تا ۱۰ درصد معاملات مربوط به بازارگردان‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد برخی بازارگردان ها، گفت: بازارگردان در نماد بورسی موجود در تصویر در روند صعودی سهم را فروخته و در روند نزولی سهم را خریده است. شاید با هر ریز موج صعودی هم سهمی را فروخته و نوسانات بسیاری از بازار گرفته باشد.

وی ادامه داد: در تصویر دیگری از اردیبهشت ۱۴۰۱ تا به امروز، زمانیکه سهم از کف قیمتی به سمت بالا حرکت کرده، بازارگردان مجددا شروع به فروش کرده و قدرت حرکت سهم را گرفته است.

آسایش همچنین پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد برخی نوسان گیران داد و گفت: برای جلوگیری از این موضوعات باید بازارگردان‌ها معاملاتشان شفاف باشد. پیشنهاد دیگر این است که، دستورالعمل دقیق‌تر تدوین شود و نظارت بیشتری بر روی عملکرد بازارگردان‌ها صورت بگیرد و کمیته نظارت بر بازار گردان‌ها تشکیل شود که نظارت دقیقی بر عملکرد بازارگردان‌ها وجود داشته باشد. دیگر اینکه، بازارگردان‌هایی که متخلف هستند مشخص و جریمه شوند. همچنین بهتر است مجمع فوق العاده در هر نماد برگزار و با رای سهامدار و سایر عوامل بازارگردان نماد انتخاب شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha