۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
حذف ارز ترجیحی تورم را کم نکرد | اقدامات شتاب زده بود
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

حذف ارز ترجیحی تورم را کم نکرد | اقدامات شتاب زده بود

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی نه تنها تورم را کم نکرده بلکه سبب شده تا فشار بیشتری بر قشر متوسط و کم برخوردار جامعه وارد شود، گفت: حذف ارز ترجیحی تورم را کم نکرده است.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که تورم خوراکی ها بیش از ۶۰ درصد در میانگین کشور آن هم در ۱۲ ماه منتهی به پایان شهریورماه بوده است، ابراز کرد: تورمی که در استان سمنان حتی از ۷۰ درصد هم بیشتر بود.
وی با بیان اینکه فقیرتریــن گــروه جامعه بیشــترین فشــار تورمی کالاهای خوراکی را در یکسال گذشته متحمل شده است، تاکید کرد: تورم خوراکی ها طبق آمارها از ۶۰ درصد هم عبور کرده و این در حالی است که شاخص تورم هم رو به صعود گذارده است در صورتی که دولت تاکید داشت که تورم افزایش نخواهد یافت. این ادعای دولت از ابتدا نادرست بود چرا که شما نمی توانید شاخص های اقتصادی را از هم جدا ببینید.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کافی است در کشورمان دست به یک قیمت زده شود یک باره تمام قیمت ها هم افزایش خواهد یافت، ابراز کرد: تورم سالانه شهریورماه ۴۲ درصد عنوان شد و این را مرکز آمار اعلام کرده و مشخص است که تورم ســالانه در مدار صعودی قرار گرفته است از سوی دیگر علائمی هم برای کاهش این تورم نمی بینیم یعنی نه دولت طرح خاصی را دارد و نه توانسته جراحی اقتصادی را به درستی اجرا کند. این طرح به نظر می رسید کمی شتاب زده اجرا شد و نتوانست آنطور که باید و شاید درست عمل کند.

کافی است در کشورمان دست به یک قیمت زده شود یک باره تمام قیمت ها هم افزایش خواهد یافت

همتیان گفت: آمارها نشان می دهد که تورم ســالانه خوراکی دهک اول در شــهریور ماه ۶۰.۷ درصد است این یعنی بالاتری تورم خوراکی در میان تمامی دهک ها و در واقع سفره مردم به عبارت دیگر کوچک تر شده است شکل اما اینجا است که تورم برای دهک دهم که بالاترین درآمد را دارند ۵۸ درصد اعلام شده یعنی اتفاقا گرانی و تورم بر روی دهک اول ضعیف جامعه فشار بیشتری را هم وارد کرده است! موضوعی که در واقع با آن چه باید می بود، تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که هرچه به سمت دهک های اول پیش می رویم تورم خوراکی ها بیشتر می شود! این یعنی قشر ضعیف فشار بیشتری را تحمل می کند، افزود: برای کاهش تورم شما باید کار انجام دهید نه مصاحبه؛ تورم هرگز با اعلام کسی کم نمی شود بلکه باید آثار آن را مشاهده کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت باید ابتدا کارهای عملیاتی را برای کاهش تورم صورت دهد اما شاهد هستیم که نه نقدینگی کاهش پیدا کرده و نه شاهد ثبات در بازار ارز هستیم مشکل دیگر این است که بورس هم در این شش هفت ماه فقط درجا زده پس نمی توان هم امیدوار بود که نقدینگی مردم به سمت سرمایه و تولید و ... سوق داده شود.

همتیان گفت: امروز حتی شاهد هستیم که خودرو هم پنج الی ده میلیون تومان گران شده و این اثر بر بخش های دیگر هم خواهد گذاشت. همچنین شاهد هستیم که بازار مسکن در تهران که مصداقی برای کشور است، ۲۶ درصد گران تر شده است و این مشکل زا خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۹٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha