۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه بندر «مکران»| بعد از ۳ سال هنوز زمین تحویل سازمان بنادر نشده است
«بازار» گزارش می دهد

آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه بندر «مکران»| بعد از ۳ سال هنوز زمین تحویل سازمان بنادر نشده است

«سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» که سال ۹۸ با انجام اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید و توسط سازمان برنامه ابلاغ شد هنوز کار مطالعاتی آن انجام نشده و زمین هم به سازمان بنادر تحویل نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در سال ۹۸ «سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» که مشتمل بر ۸ ماده بود با انجام اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید و پس از طی فرآیند انجام اصلاحات لازم برای اجرای مفاد آن توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

این سند که سازمان برنامه و بودجه کشور آن را برای همه نهادهای مربوطه از جمله سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ کرده بود تصریح کرده بود که منطقه مکران ظرفیت ایجاد انواع صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع بزرگ را دارد و می‌تواند زمینه گسترده تولید و صادرات مجدد را فراهم سازد و توسعه برون‌زا که محتاج تجهیز منابع و سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی است، عامل مهمی در توسعه منطقه مکران به شمار می‌آید و توسعه درون‌زا و برون‌زا به عنوان مکمل یکدیگر می‌تواند توسعه متوازن و پایدار منطقه را رقم بزند.

ترویج و تقویت الگوها و فعالیت‌های توسعه‌ای دریامحور مبتنی بر اقتصاد آبی، شکل‌دهی به شبکه‌ها و کریدورهای دریایی ملی و فراملی به مرکزیت مکران و اولویت بخشی به توسعه مبتنی بر بنادر از طریق تعیین عرصه‌های دارای اولویت توسعه بندرگاهی بخشی از سرفصل‌های مهم این سند است.

به نظر می رسد همچنان موضوع اقتصاد بر پایه دریا محور چندان جدی گرفته نمی شود و باید ناوگان دریایی به سمت نوسازی حرکت کند و زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت دریایی در کشور و اتصال بنادر کشور به جاده و ریل صورت بگیرد می بینیم که به آن توجه زیادی نمی شود.

آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه بندر «مکران»| بعد از ۳ سال هنوز زمین تحویل سازمان بنادر نشده است

محمد رضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه چه عاملی باعث شده که علیرغم اینکه به دریای آزاد راه داریم اما اقتصاد برپایه دریامحور بنا نشده است می گوید: در برنامه هفتم توسعه نقش دریا در اقتصاد را پررنگ‌تر می‌بینیم البته ما انتظار داشتیم سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از محرک‌های توسعه کشور باشد. اما سازمان بنادر و دریانوردی از نظر تأمین نیروی انسانی دچار بحران است و تلاش خواهد شد تا در برنامه هفتم توسعه مشکل نیروی انسانی سازمان بنادر مرتفع شود.

بنابر این گزارش، اولویت بخشی به توسعه بنادر اگر چه دارای سر فصل های مهمی است اما ظاهرا با گذشت چند سال هنوز مغفول مانده است و حتی بحث بندر مکران در مرحله امکان سنجی باقی مانده است.

شهرهای بزرگ در دنیا در کنار سواحل ایجاد شده‌اند در حالی که در کشور ما بسیاری از مناطق ساحلی و کنار دریا حاشیه‌نشینانی هستند که افراد فقیر حضور دارند. سوال این است که چه عاملی باعث شده است که ما به دریای آزاد راه داریم اما اقتصاد ما برپایه دریامحور بنا نشده است؟

در سند توسعه منطقه ساحلی مَکران توسعه منطقه ساحلی مکران توسعه‌ای شبه برون‌زاست که تلفیقی از توسعه درون‌زا و برون زا و با پیشرانی توسعه منطقه‌ای برون‌زا است که به همراه توسعه درون‌زای منطبق با ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ی مکران و اجتماعات محلی و از محل سرریز آن به انجام می‌رسد.

در این سند همچنین اهداف توسعه فضایی منطقه ساحلی مکران و نیز راهبردهای توسعه این منطقه به صورت دقیق تبیین و ترسیم شده است.

در سند فوق، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که بر اساس سند توسعه منطقه ساحلی مکران، برنامه‌های جامع و اجرایی دستگاه مربوط را تهیه و پس از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل اعتبارات بودجه‌های سنواتی نسبت به انجام مطالعات و اجرای پروژه‌های مصوب با اولویت مشارکت عمومی- خصوصی اقدام کنند.

آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه بندر «مکران»| بعد از ۳ سال هنوز زمین تحویل سازمان بنادر نشده است

علی اکبر صفایی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار «بازار» در خصوص آخرین وضعیت توسعه بندر مکران گفت: برای بحث بندر مکران بحث جانمایی و امکان سنجی اولیه انجام شده است اما کار مطالعاتی انجام نشده است. زمین هم هنوز تحویل سازمان بنادر و دریانوردی نشده است.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه تحویل زمین صورت نگرفته بحث جانمایی و امکان سنجی اولیه انجام شده است ادامه داد: ما زمانی می توانیم مطالعه یا یک پروژه اجرایی را آغاز کنیم که زمین تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شود تا در کمیسیون مستندسازی به نام سازمان بنادر و دریانوردی یا وزارت راه و شهرسازی شود.

صفایی با تاکید بر اینکه به علت تعهدی که داریم و دستور مقام معظم رهبری بعد از چندین سال که بحث بندر مکران انجام شود که هنوز نشده است ما همه انرژی خود را گذاشته ایم خاطر نشان کرد: قبل از اینکه حتی وزارت نفت زمین تحویل سازمان بنادر و دریانوردی بدهد ما کار مطالعات اقتصادی بندر را انجام خواهیم داد تا مطالعات اقتصادی به فاز یک تبدیل شود و فاز دو که کار فنی انجام خواهد شد. اسناد مناقصه تهیه خواهد شد و پروژه به مناقصه خواهد رفت.

وی تصریح کرد: عزم سازمان بنادر و دریانوردی جزم است که در این دوره ای که هستیم در دو سه سال آینده حتما کار اجرایی اگر مانعی ایجاد نشود کار را شروع کنیم.

سواحل مکران در توسعه محور شرق و تکمیل زنجیره حمل‌و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد. کریدورهای جاده ای و ریلی به بنادر به طور کامل متصل نیست، در حالیکه ایران می تواند مهم ترین نقش ترانزیتی را داشته باشد.

کد خبر: ۱۷۹٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha