۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
 علت افزایش قیمت سوخت آمریکا ما نیستیم
وزیر مشاور عربستان:

علت افزایش قیمت سوخت آمریکا ما نیستیم

مقام ارشد عربستان سعودی ادعاها درباره اینکه این کشور عامل افزایش قیمت سوخت در آمریکا است را رد کرد و این مشکل را به پایین بودن ظرفیت پالایش نفت آمریکا ربط داد.

به گزارش بازار، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز افزایش قیمت سوخت در آمریکا را به عدم ساخت پالایشگاه در این کشور ربط داد.

فاکس‌نیوز نوشته عادل الجبیر ادعاها درباره اینکه عربستان سعودی عامل افزایش قیمت سوخت در آمریکا است را رد کرده و تأکید کرده که کشورش به نفت به عنوان سلاح نگاه نمی‌کند.

این مقام سعودی در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصریح کرد: «با تمام احترام باید بگویم علت اینکه شما در ایالات متحده با قیمت بالای سوخت مواجه هستید این است که با کمبود پالایش [نفت] مواجه هستید و این مشکلی است که طی بیش از ۲۰ سال گذشته وجود داشته است. شما چند دهه است که پالایشگاه نساخته‌اید.»

عادل الجبیر مدعی شد که عربستان سعودی به مسئله نفت نگاه سیاسی ندارد. او گفت: «نفت، سلاح نیست. جنگنده نیست، تانک نیست. نمی‌توان آن را شلیک کرد. با آن هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.»

وی تأکید کرد: «ما به نفت به عنوان یک کالا نگاه می‌کنیم. ما به نفت به عنوان یک محصول مهم در اقتصاد جهان که خودمان هم سود و زیان زیادی در آن داریم نگاه می‌کنیم. این ایده که عربستان سعودی این کار را برای ضربه زدن به آمریکا انجام می‌دهد و یا از آن مقاصد سیاسی دارد به هیچ وجه درست نیست.»

عده زیادی از تحلیلگران امیدوار بودند که سفر جو بایدن به عربستان سعودی بتواند به کاهش قیمت سوخت در آمریکا منجر شود اما عادل‌ الجبیر در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که هدف آن سفر، گفت‌وگو درباره «روابط دوجانبه» بوده است.

وی تصریح کرد: «فکر می‌کنم تحلیلگران و صاحبنظران مسئله نفت و تولید نفت را از بافت اصلی‌اش تقطیع کرده‌اند.»

عادل الجبیر در این مصاحبه گفته که عربستان سعودی متعهد به حفظ ثبات در بازارهای نفتی و در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

کد خبر: ۱۷۹٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha