۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۴
مخالفت شورای نگهبان با طرح مانع زدایی از برق؛ می گویند غیر شرعی است| لابی صنایع بزرگ برای ارزانی برق
عضو هیئت مدیره سندیکای برق در گفتگو با بازار:

مخالفت شورای نگهبان با طرح مانع زدایی از برق؛ می گویند غیر شرعی است| لابی صنایع بزرگ برای ارزانی برق

مدنی عضو هیئت مدیره سندیکای برق از لابی صنایع بزرگی همچون فولاد برای ارزانی برق خبر داد و گفت: شورای نگهبان با طرح مانع زدایی از صنعت برق مخالفت کرده؛ می گویند که این لایحه غیر شرعی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: این روزها اخبار خوشی در صنعت برق به گوش نمی رسد. درست چند هفته بعد از مطرح شدن انتقادها به وزارت نیرو که تعللی ۶ ماهه در اعلام قیمت برق داشته، حالا فعالان این صنعت از رد شدن طرح مانع زدایی از صنعت برق خبر می دهند. طرحی که قرار بود گره از مشکلات صنعت برق بگشاید، حالا خود به چالش کشیده شده است.
سید مهدی مدنی در گفتگو با بازار از مخالفت شورای نگهبان با طرح مانع زدایی از صنعت برق خبر داد و افزود: بیش از ۷ ماه است که جلسات مکرری برای تصویب این طرح در مجلس بین فعالان این صنعت، کارشناسان و نمایندگان مجلس برگزار شده، حالا اما شورای نگهبان اعلام کرده این طرح خلاف شرع است.

واقعی شدن قیمت برق در کشور ما به نفع برخی از بخش ها نیست. صنایع بزرگی همچون فولادی ها که اتفاقا رانت های زیادی را در بخش های مختلف دارند، توانسته اند با لابی گری های متعدد مانع افزایش قیمت برق و توسعه این صنعت شوند

او با بیان اینکه در صورت ادامه این روند هیچ امیدی به احیای صنعت برق و افزایش ۴۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی تا پایان دولت سیزدهم نیست، ادامه داد: واقعی شدن قیمت برق در کشور ما به نفع برخی از بخش ها نیست. صنایع بزرگی همچون فولادی ها که اتفاقا رانت های زیادی را در بخش های مختلف دارند، توانسته اند با لابی گری های متعدد مانع افزایش قیمت برق و توسعه این صنعت شوند. حالا هم شروع به سنگ اندازی در مسیر تصویب طرح مانع زدایی از صنعت برق کرده اند.

کنترل بازار برق به صورت دستوری

عضو هییت مدیره سندیکای برق در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از قیمت برق در بازار، گفت: متاسفانه بازار برق در کشور ما واقعی نبوده و به صورت مصنوعی اداره می شود و قیمت ها هم در آن به صورت دستوری دیکته می شود. این در حالی است که اگر می خواهیم اقتصاد کشور توسعه یابد و رشد ۸ درصدی اقتصاد حاصل شود، باید اجازه دهیم که عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند.

بازار برق در کشور ما واقعی نبوده و به صورت مصنوعی اداره می شود و قیمت ها هم در آن به صورت دستوری دیکته می شود

مدنی در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش هزینه های نیروگاه داران، گفت: بهای هر کیلووات ساعت برق از ۶۴۲ ریال در۶ماه دوم سال جاری به ۸۰۳ ریال تغییر کرده و این در حالی است که به هیچ عنوان تناسبی با تورم کالا و خدمات دیگر در کشور ندارد و نمی‌تواند هزینه‌های نیروگاه‌ها را پوشش داده و سودآور باشد، چرا که هزینه‌های نیروگاه‌ها اعم از تجهیزات، تعمیر و نگهداری، حقوق و دستمزد چند برابر شده است.

بحران در صنعت برق ادامه دارد

او با بیان اینکه بحران در صنعت برق همچنان ادامه دارد، افزود: بر اساس اعلام مسئولین کشور با ناترازی ۱۶ هزار مگاواتی برق مواجه است، حتی اگر فرض کنیم ۶ هزار مگاوات آن طی یک سال اخیر تامین شده باشد، همین حالا ۱۰ هزار مگاوات کسری داریم. البته این رقم در سال آینده به دلیل رشد سالانه مصرف برق بیشتر هم خواهد بود. با وجود همه این مشکلات متولیان صنعت برق می گویند که در سال ۱۴۰۲ پرونده خاموشی ها در کشور بسته می شود. اما سوال اینجاست که قطع برق صنایع اگر خاموشی نیست پس نام آن را چه می توان گذاشت.

به گفته او، در سال گذشته، پیک مصرف برق در سال گذشته حدود ۶۵ هزار مگاوات اعلام شد. در سال‌جاری اما مقامات رسمی، پیک مصرفی را رقم بالاتری دانستند و مصرف از ۶۹ هزار مگاوات هم فراتر رفت. با این اوصاف سال آینده مصرف به طور قطع از ۷۰ هزار مگاوات بالاتر خواهد بود.

این فعال صنعت برق همچنین بد حسابی وزارت نیرو را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وضعیت پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها فاجعه‌بار بوده و حتی برای تامین هزینه‌های جاری‌ روزانه‌ دچار مشکل هستند. با وجود این گوش شنوایی برای شنیدن چالش‌های این بخش نیز وجود ندارد. این در حالی است که تعمیرات و اورهال‌ نیروگاه‌ها آغاز شده و بر خلاف گذشته، وضعیت امروز به گونه‌ای است که برای خرید قطعات باید پیش‌پرداخت واریز کنند، اما با وجود پیگیری‌های متعدد از مسوولان، اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha