۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
سهمیه ۴۰ هزار واحدی آذربایجان شرقی در طرح مسکن ملی؛ «خانه به دوش‌ها» استقبال نکردند
بازار گزارش می‌دهد؛

سهمیه ۴۰ هزار واحدی آذربایجان شرقی در طرح مسکن ملی؛ «خانه به دوش‌ها» استقبال نکردند

تبریز - «اقدام ملی تولید مسکن» یکی از طرح‌های دولت برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه است که سهمیه آذربایجان شرقی در این طرح بیش از ۴۰ هزار واحد مسکن است.

خبرگزاری بازار- وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور برنامه‌ریزی کرده است که سهمیه آذربایجان شرقی از این طرح ۴۰ هزار واحد است.

ثبت نام سهمیه مرحله اول «طرح اقدام ملی تولید مسکن» در این استان آذر ماه ۹۸ انجام شد و در مرحله اول این طرح ثبت نام برای ۱۱ هزار و ۹ واحد در استان تکمیل شد که از این تعداد دو هزار و ۳۵۰ واحد در تبریز و شش هزار و ۵۰۰ واحد در شهر جدید سهند و بقیه در سایر شهرهای استان ثبت نام شده است.

در مرحله دوم این طرح نیز ۳۲ هزار نفر در استان آذربایجان شرقی ثبت نام کرده اند که طبق اعلام استاندار آذربایجان شرقی در مرحله پایش هستند.

آورده متقاضی در اجرای این طرح تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده ساخت واحد بوده و در زمان عقد قرارداد بخشی از آورده از متقاضیان اخذ می‌شود.

متقاضیان شهرهای تبریز، اسکو و آذرشهر علاوه بر درخواست استفاده از ظرفیت این طرح در شهرهای خود می‌توانند از ظرفیت شهر جدید سهند نیز استفاده کنند.

داشتن حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، متأهل بودن، نداشتن سابقه سکونت ملکی به نام خود و افراد تحت تکفل از فروردین سال ۸۴ تاکنون و عدم استفاده از هیچکدام از امکانات دولتی مانند زمین و یارانه مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون از شرایط ثبت نام در این طرح است.

عدم استقبال نیازمندان از طرح ملی مسکن دولت

با اینکه ثبت نام متقاضیان در این طرح تکمیل شده است ولی بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که نیازمندان از طرح ملی مسکن دولت استقبال نکرده و دلیل آن را نداشتن ۱۰۰ میلیون تومان در مرحله اول ثبت نام عنوان کردند.

یکی از شروط ثبت نام در این طرح پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان بود که خیلی از مردم نیازمند و اقشار ضعیف شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی به دلیل عدم توانایی پرداخت این مبلغ از ثبت نام منصرف شدند.

اقدام مسکن ملی با اینکه به نظر می‌رسد طرح خوبی باشد ولی به درد اقشار متوسط و حقوق بگیر و کارمند جامعه می‌خورد و ما نیازمندان توانایی پرداخت مبالغ بالای این طرح را نداریم

یکی از شهروندان تبریزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اقدام مسکن ملی با اینکه به نظر می‌رسد طرح خوبی باشد ولی به درد اقشار متوسط و حقوق بگیر و کارمند جامعه می‌خورد و ما نیازمندان توانایی پرداخت مبالغ بالای این طرح را نداریم.

علی اصغر ترابی با اشاره به اینکه دولت باید این طرح را برای نیازمندان اجرا می‌کرد، گفت: اگر کسی در این وضعیت اقتصادی کشور ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد با برداشتن وام و قرض گرفتن، خود فکری به حال مسکن می‌کند تا سرپناهی داشته باشد.

وی گفت: با اینکه مسئولان بارها طرح ملی مسکن را تبلیغ کردند ولی بعید می‌دانم مردم بتوانند صاحب مسکن شوند چراکه اگر یک فردی در ماه دو میلیون تومان درآمد نداشته باشد نمی‌تواند در این طرح ثبت نام کند.

مسکن ملی نمی‌تواند رقیب حباب قیمت‌ها شود

یکی از فعالان بازار مسکن در شهر تبریز نیز به خبرنگار بازار گفت: دولت طرح مسکن ملی را با هدف کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از رشد کاذب قیمت مسکن اجرا می‌کند ولی این طرح نیز نمی‌تواند رقیب حباب قیمتی مسکن شود.

رضا پورقاسم با بیان اینکه در شرایط کرونایی که معاملاتی انجام نمی‌شود قیمت‌ها پایین نرفته است، افزود: در این شرایط که مسکن در اختیار عده‌ای دلال است به نظر می‌رسد اجرای این طرح با این تعداد محدود در برخی شهرها توان کاهش قیمت‌ها را نداشته باشد.

در این بین مردم از ایرادات این طرح نیز گلایه داشتند و معتقد بودند طرح اقدام ملی مسکن با آن که از ماه‌ها قبل چندین بار از سوی مسئولان مربوطه با عنوان خبری خوش برای خانه‌دار شدن مردم مطرح شد ولی ظرفیت‌ها بسیار کم بوده و از طرفی اقساط در نظر گرفته شده برای وام‌های این طرح بسیار بالا است و هر کسی نمی‌تواند اقساط را پرداخت کند.

در طرح ملی مسکن ۵۴ هزار و ۱۷۴ مترمربع برای واحدهای مسکونی - آپارتمانی و ۵۴ هزار و ۱۷۴ مترمربع نیز برای واحدهای تجاری - خدماتی در نظر گرفته شده است.

احداث ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن ملی در زمین‌های دولتی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از احداث ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن ملی در زمین‌های دولتی این استان خبر داد و گفت: سهم استان از این طرح ۴۰ هزار واحد است که ۱۷ هزار واحد در شهر جدید سهند احداث می‌شود.

ابوالقاسم سلطانی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن متولی احداث چهار هزار و ۸۹۹ مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار است، ادامه داد: ۷۷۰۰ واحد نیز در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری ساخته خواهد شد و به عهده بخش بازآفرینی راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه هفت هزار و ۴۰۰ واحد از مسکن‌های ملی خودمالک هستند یا زمین را ما داده‌ایم و یا در مرحله آماده‌سازی و عقد تفاهم‌نامه هستند، گفت: شهرک طلائیه، انتهای طالقانی، اندیشه، کرکج، انتهای یوسف‌آباد، دو هزار واحد با تفاهم‌نامه بین ستاد حضرت امام که بخشی در مراغه و بخشی در شهرک باغمیشه ساخته می‌شود از جمله محل‌های مسکن ملی است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مرحله اول این طرح ۴۵۰۰ متقاضی ثبت‌نام کردند گفت: از این تعداد ۱۸۲۱ نفر از آنها واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند. شرط اول این است که متقاضی از ابتدای فروردین سال ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشد که این شرط علاوه بر فرد متقاضی درمورد افراد تحت تکفل هم مد نظر است.

سلطانی درباره شروط دیگر ثبت نام برای طرح اقدام ملی مسکن افزود: افرادی که در دوران انقلاب اسلامی از تسهیلات یارانه‌دار از جمله زمین و واحد مسکونی دولتی استفاده نکرده اند می‌توانند به عنوان متقاضی در این طرح شرکت کنند.

واحدهای طرح مسکن ملی آذربایجان شرقی تا ۱۸ ماه به اتمام می‌رسد

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص معتقد است در صورت تأمین و پشتیبانی مالی دولت این طرح در مدت ۱۸ ماه به اتمام می‌رسد.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه عملیات اجرایی یک هزار واحد مسکن فرهنگیان در شهر جدید سهند در زمینی به مساحت ۳۶ هزار و ۱۱۶ مترمربع با زیربنای ۱۰۸ هزار و ۳۴۸ مترمربع آغاز شد، افزود: از ۴۱ هزار واحد مسکونی ۱۶ هزار واحد مسکونی سهمیه شهر جدید سهند است.

وی با اشاره به اهتمام دولت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: در دوره پساکرونا یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به تحول اقتصادی و جهش تولید کمک کند بخش مسکن و توجه به این بخش ضروری است.

پورمحمدی افزود: بیش از ۳۲۰ رسته شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با بخش مسکن در ارتباط بوده و بر اساس نظر اقتصاددانان تحول و رکود اقتصادی با بخش مسکن شروع می‌شود.

دولت به فکر پرکردن جیب خود از طرح ملی مسکن است

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو نیز به انتقاد از طرح مسکن ملی دولت پرداخت و گفت: در این طرح دولت هیچ امتیازی برای مردم قائل نیست و بلکه می‌خواهد درآمدی هم از این محل کسب کند.

احمد علیرضا بیگی افزود: در مسکن مهر آورده مردم فقط سه میلیون تومان بود و مردم با همین رقم صاحب خانه می‌شدند؛ بعد از تحویل گرفتن خانه نیز ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کردند.

وی افزود: حالا دولت از مسکن ملی دم می‌زند که آورده مردم در این طرح باید ۱۰۰ میلیون تومان باشد، بعد از یک‌سال هم به این‌ها ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌دهند تا در طولانی مدت ماهانه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قسط وام پرداخت کنند؛ اینجا دولت هیچ امتیازی برای مردم قائل نیست بلکه می‌خواهد درآمدی هم از این محل کسب کند.

بیگی در عین حال خاطرنشان ساخت: دولت برای ارائه سند قطعی مساکن مهر که دولت قبل درست کرده و واگذاری سندهای آنها ۹۹ ساله بود به‌طور متوسط از هر خانه هفت میلیون تومان مطالبه می‌کند و گویی بنا دارد، سر مردم کلاه بگذارد.

ضرورت آسیب شناسی با طرح اقدام ملی مسکن

در این بین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز بر آسیب‌شناسی و برخورد واقع‌بینانه با طرح اقدام ملی مسکن تأکید کرد و با اشاره به اینکه اقدام ملی مسکن برنامه جدید دولت برای تأمین مسکن است، افزود: بخش قابل توجهی از انرژی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن، صرف تکمیل پروژه‌های مسکن مهر شد که امروز در مراحل پایانی آن قرار داریم.

جواد رحمتی سپس گفت: قبل از اجرا باید نقاط ضعف و کاستی‌های طرح مشخص شود تا از آسیب‌هایی که در پروژه مسکن مهر به وجود آمد پیشگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت در نظر دارد در طرح اقدام ملی مسکن، هزینه‌ها نسبت به طرح مسکن مهر واقعی‌تر باشد و بر این اساس از ظرفیت‌های مختلف قانونی مانند استفاده از زمین‌های دولتی و تخفیف عوارض استفاده خواهد شد.

رحمتی افزود: در این طرح تلاش خواهد شد تا ضمن سخت‌گیری نسبت به رعایت اصول فنی و استانداردهای مهندسی، افراد واجد شرایط در اولویت تحویل مسکن باشند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه خانوارها دارد، افزود: وضعیت اقتصادی کنونی به نحوی است که اگر از سوی دولت حمایت نشود بسیاری از جوانان امکان خانه‌دار شدن ندارند؛ بنابراین در طرح اقدام ملی مسکن به افرادی که درآمد کمتری دارند یا درآمد ثابت ندارند تخفیف‌های بیشتری داده خواهد شد.

وی در خصوص ظرفیت‌های استان برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: شهر جدید سهند مناسب‌ترین محل برای اجرای این طرح است و می‌توان از ظرفیت‌های قانونی شهرهای جدید برای اجرای هرچه بهتر این طرح استفاده کرد.

خانوارهای زیادی در آذربایجان شرقی زیر سقف‌های مستأجری پناه یافته اند و از داشتن حداقل‌های زندگی محروم هستند که نیاز است دولت با توجه به درآمد بسیار پایین افراد نیازمند برای خانه دار شدن این خانه به دوش‌ها فکری کند.

کد خبر: ۱۷٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha