۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
پاتوق دلارفروش‌ها ‌جابجا شد؛ از فردوسی به سعادت آباد
تحلیل «بازار» از تاثیر گذاری بورس بر بازار ارز؛

پاتوق دلارفروش‌ها ‌جابجا شد؛ از فردوسی به سعادت آباد

سیر نزولی شاخص ها در بازار سرمایه تاثیر خود را بر بازار ارز به جای گذاشت تا جایی که قیمت ها در این بازار روندی افزایشی به خود گرفته اند.

اسد الله خسروی؛ خبرگزاری بازار-گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار فردوسی حاکی است؛ این روزها سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا بازدهی آنچنانی ندارد و سرمایه گذاران با کوچ از این بازار کم سود خود را به سعادت آباد (ساختمان بورس و اوراق بهادار) رسانده اند تا از مزایای سرمایه گذاری در این بازار که اکنون پر رونق است بهره مند شوند.

در واقع سود جذاب و بیش از ۲۰ درصدی بازار سرمایه موجب شده است تا همه سرمایه گذاران روانه این بازار شود و بازار فردوسی تا حدی از رمق بیفتد. بازار فردوسی اکنون نسبت به گذشته خلوت و دلالان آن دیگر چون گذشته از جنب و جوش خاصی برخوردار نیست. از طرفی مشاهده می شود که مشتری آنچنانی برای خرید ارز در این بازار وجود ندارد علاوه بر این دارندگان اسکناس خارجی نیز منتظر روزهای خوش افزایش قیمت ها هستند و کمتر به این بازار رجوع می کنند.

افزایش قیمت ها بدنبال کاهش شاخص های بورس

یکی از دلالان ارز در خیابان فردوسی در گفتگو با خبرنگار ما راجع به علل رکود قیمت ها دراین بازار و کاهش جنب و جوش فعالان آن، گفت: فقط بخش کمی از فروشندگان ارز به این بازار رجوع می کنند، آنها نیز دلارها و یا سایر ارزهای خود را می فروشند تا با پول آن در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند. وی ادامه داد از آنجایی که تقاضای کاذب در این بازار وجود ندارد بنابراین سرمایه گذاری در این بازار روز به روز سردتر می شود. هفته گذشته قیمت دلار تا کانال ۱۵ هزار تومان هم رسید، اما با توجه به کاهش شاخص ها در بازار سرمایه در اواخر هفته گذشته، این موضوع باعث شد تا نرخ ارزدچار تغییر شود و قیمت ها بالا بروند.

افزایش قیمت دلار و کاهش نرخ یورو در بارار

امروز در بازار آزاد قیمت دلار ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمتی که نسبت به روز پنج شنبه در بازار تغییری نداشته است.

 صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۷ هزارو ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۷ هزار ۱۰۰تومان است.

البته صرافی بانک ها امروز قیمت دلار را ۱۰۰ توان افزایش دادند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان اعلام شد قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۷ هزار تومان بود اما اکنون نرخ این کالاها دستخوش قیمت شده  و هر یورو با افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت همراه شده است.

 قیمت سکه در مسیر تغییر

با افزایش قیمت ها در بازار ارز قیمت سکه و طلا هم تا حدودی تغییر کرد به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و طرح قدیم ۶ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۸۰ هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۵۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۸۶۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۰۳ دلار معامله می‌شود.

تاثیرگذاری بورس بر بازارهای موازی

به گزارش بازار، کارشناسان معتقدند؛ رشد بازار سرمایه تاثیر خودرا بر سایر بازارها به جای می گذارد به گونه ای که با افزایش شاخص ها و سودآوری سهام شرکتها، سرمایه ها به این بازار کوچ می کنند، این در حالی است که با سیر نزولی شاخص ها سایر بازارها نیز دچار تغییر قیمت می شوند. به طور مثال با کاهش ۲۵۹۰ واحدی شاخص بورس اوراق بهادار طی روز چهارشنبه گذشته قیمت ها نیز در بازار ارز و طلا دچار تغییر شدند و قیمت ها افزایشی شد.

حالا معلوم نیست که حباب این بازار بسیار گسترده جه وقت بترکد و با سیر نزولی شاخص ها در بازار سرمایه چه سرنوشتی دچار سرمایه گذاران و سایر بازارها موازی شود.

کد خبر: ۱۷٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha