۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
محصول غیراستاندارد کارخانه‌های زیر پله‌ای | نظارت بر تولید ادوات کشاورزی سختگیرانه باشد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

محصول غیراستاندارد کارخانه‌های زیر پله‌ای | نظارت بر تولید ادوات کشاورزی سختگیرانه باشد

گرگان- کارشناسان اعتقاد دارند که تولید غیراستاندارد تولیدکنندگان اصطلاحاً زیرپله‌ای باعث شده کشاورز به سمت محصول ارزان‌تر سوق پیدا کند روندی که در نهایت تامین غذایی را به مخاطره می‌اندازد.

مریم رضایی؛ بازار: تولید در بخش ماشین های کشاورزی و ادوات در استان گلستان سمت و سوی خوبی به خود گرفته است و وجود شرکت های بزرگ و تولیداتی که در کشور گره گشای کار کشاورزی است توانسته نام گلستان را در رده های بالای جدول زنده نگه دارد. اما در سال جاری نبود اعتبارات بانکی و عدم تخصیص تسهیلات دولتی برای خرید ادوات و ماشین های کشاورزی کار را برای تولیدکنندگان و کشاورزان سخت کرده است.

عمده فعالان اقتصادی در حوزه تولید ادوات و تجهیزات کشاورزی معتقدند که دولت باید تسهیلات کم بهره و با تنفس یکساله را برای خرید ادوات کشاورزی از سربگیرد تا راندمان تولید در حوزه زراعت افزایش یافته و بخش عمده ای از آب مصرفی در کشاورزی هدر نرود. این موضوعی است که مدیرعامل شرکت مزرعه مدرن ایرانیان هم آن را تائید می کند.

این فعال اقتصادی که واحد تولیدی خود را بیش از ۳۵ سال سرپا نگه داشته و سالهاست که تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی تولیدی در گلستان را صادر می کند. او برایمان از دلایل رکود در فروش تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی می گوید. «سیدرسول مفیدیان» مدیرعامل این شرکت برای ما در خصوص شرایط تولیدات در کشور و علاقمندی کشاورزان به مکانیزاسیون صحبت کرد. آنچه در زیر می خوانید ماحصل گفتگوی وی با خبرنگار بازار است:

* وضعیت فروش شما در سال های اخیر چگونه بود؟

متاسفانه پس از انتشار ویروس همه گیر کرونا، فروش و تولید کمتر شده بود و ما حتی مجبور شدیم نیروهای کارخانه را تعدیل کنیم. اما امسال وضعیت بهتر شده و تولید به نسبت خوب است. قیمت محصولات کشاورزی و خرید تضمینی باعث شده که اقتصاد کشاورزی جان تازه ای بگیرند و فکر می کنم در سال های آینده وضعیت بهتر شود.

* با توجه به اهمیت مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی چقدر زارعان به خرید گرایش داشتند؟

کشاورزان استان تفکرات خوبی در موضوع مکانیزاسیون کشاورزی دارند و نسبت به بقیه استان ها پیشرو هستند و از طرفی هم بخش ترویج و واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی عملکرد خوبی داشتند تا کشاورزان با جدیدترین سیستم های مکانیزاسیون آشنا شوند.

* حمایت های بخش دولتی چگونه است؟

مسئله ای که باید بخش دولتی روی آن نظارت بیشتری انجام دهد سختگیری برای استانداردسازی محصولات است چراکه بسیاری از تولیدکنندگان زیر پله ای تشکیل شده که از قطعات غیراستاندارد برای پایین آوردن قیمت محصول استفاده می کنند و چون کشاورز شناخت کافی ندارد، رغبت بیشتری برای خرید محصول ارزان قیمت دارد. به عنوان مثال در تولید سم پاش، محصول تولید شده نهایی با قطعه غیر استاندارد باعث می شود که سم پاشی غیراستاندار و ناقصی انجام شود و میزان سم در محلول بیشتر شود و آلودگی افزایش پیدا کند و این آلودگی در چرخه غذایی مردم وجود داشته باشد.

* واردات قطعات هم دارید؟

از آنجاییکه بعضی از قطعات را نمی توان در ایران تولید کرد و تکنولوژی آن هم برای تولید وجود ندارد. اگر بخواهیم تولید نهایی استانداردی داشته باشیم باید از ایتالیا وارد کنیم. حتی تعدادی از کشورهای بزرگ دنیا که در تکنولوژی سرآمد هستند هم قطعات خود را از ایتالیا خرید می کنند.

وقتی کشوری خودش را در جهان به درجه ای از تجربه و شناخت رسانده اما باز هم برای تهیه قطعات اولیه از کشوری دیگر تامین قطعات را انجام می دهد پس بهتر است ما هم وقت خود را بر روی تولید نگذاریم و واردات انجام دهیم چراکه تعدادی از قطعات، تکنولوژی خاصی دارند که نه تنها ما در ایران بلکه بسیاری دیگر از کشورهای بزرگ دنیا هم نمی توانند تولید کنند.

*صادرات دارید؟

صادرات به صورت مستقیم خیر چراکه در سال هایی به صورت مستقیم با کشورهای قزاقستان و قرقیزستان کار می کردیم آنها برای صادرات مستقیم هر شرکت را ملزم به استقرار دفتر و نمایندگی و فروش در آن کشور می دانستند که به دلیل دشواری در شرایط اقتصادی تولید برایمان این امر امکان پذیر نبود بنابراین صادرات غیر مستقیم را انتخاب کردیم و در حال حاضر به صورت غیر مستقیم و از سوی تجار و بازرگانان تولیدات ما صادر می شود.

* در نمایشگاه های خارج از کشور محصولات خود را ارائه داده اید؟

بله در نمایشگاه های مهم ادوات و ماشین های کشاورزی در ایتالیا و آلمان شرکت کردیم. هدف از حضور در این نمایشگاه ها آشنایی با محصولات جدید دنیاست ضمن اینکه به آخرین تغییرات تکنولوژی در عرصه کشاورزی دسترسی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha