۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
 عمق صفر اکتشافات معدنی در مازندران| گنج‌های ناشناخته
بازار گزارش می‌دهد؛

عمق صفر اکتشافات معدنی در مازندران| گنج‌های ناشناخته

ساری- گنج‌های معدنی بی‌شماری زیر خاک‌های مازندران ناشناخته مدفون شده و لایه‌های اکتشاف هنوز از چند سانتی‌متر پایین‌تر نرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران سرزمین ناشناخته گنج ها و مواد معدنی است که عمچنان در زیر خاک مدفون شده است و ارائه برای کشف این سرمایه های ملی وجود ندارد.

تکیه بر بهره برداری از معادن روباز و غارت شن وماسه از کوه ها و رودخانه های استان از یک سو و غفلت از گنج های زیرزمینی سبب شده تا اندوخته ذخایر معدنی زیرزمینی در مازندران بکر و دست نخورده باقی ماند.

متناسب نبودن و فرسودگی ماشین آلات از یک سو و تنش ها و مسائل اجتماعی و زیست محیطی نیز گریبان معدنکاوی را در استان مازندران گرفته است و همه این عوامل دست به دست هم داده تا سطح اکتشافات در مازندران همچنان روی زمین باقی ماند و به زیر زمین نرود.

این وضعیت درحالی که نیمی از ۲۴۴ مجوز معدنی صادر شده در مازندران نیز به دلیل مختلف از جمله پایان برداشت ذخایر معدنی راکد و غیرفعال است و لزوم توجه به اکتشافات معدنی زیرزمینی برای فرآوری گنج های معدنی پنهان در زیرپای مازندران بیش از گذشته احسال می شود. از سوی دیگر دستیابی به شاخصه رشد ۷.۸ درصد سرمایه گذاری بیشتر در حوزه معادن را الزامی می کند.

ضرورت داشتن پیوست اجتماعی معدنی

تجربه معدن کاوی و اکتشافات در مناطق مختلف مازندران و برداشت از آن همواره با تنش های اجتماعی و زیست محیطی همراه بوده است و نمونه آن را در اکتشافات سرب و روی در منطقه ناصرآباد کجور و یا نمارستاق آمل شاهد هستیم.

عبادالله باران چشمه مسئول انجمن معدنی غرب مازندران تنش های اجتماعی را سد راه فعالیت های معدنی و معدن کاوی در استان ذکر کرد و گفت: همواره با تنش های اجتماعی و زیست محیطی روبرو هستیم و بارها و بارها معادن مختلف یا به صورت مقطعی و یا دائم غیرفعال شدند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که ذخایر معدنی زیادی در استان و منطقه وجود دارد که هنوز دست نخورده هستند، افزود: بیشتر این ذخایر به دلیل مسائل و تنش های اجتماعی و زیست محیطی به مرحله اکتشاف نرسیدند و برخی از معادن فعال نظیر سنگ گرانیت و غیره نیز طی سال های قبل غیرفعال شدند.

وی همچنین فرسودگی ماشین آلات معدنی را از دیگر مشکلات و سدهای فراروی ذکر کرد.

 عمق صفر اکتشافات معدنی در مازندران| گنج های ناشناخته

در منطقه نمارستاق آمل نیز معدن قدیمی وجود دارد که با گذشت ۵۰ سال هنوز اکتشافات آن به پایان نرسید و مشکلات زیست محیطی، تنش های اجتماعی و نبود راه دسترسی برای انتقال ماشین آلات این واحدن را زمینگیر کرده است.

نمارستاق گنجینه معدنی در مازندران

به رغم آن منطقه نمارستاق گنجینه معدنی استان مازندران محسوب می شود و ذخایر معدنی فراوانی دارد اما مسائل اجتماعی و مشکلات گریبان آن رار گرفته است و اهالی حاشیه نشین نیز با اکتشاف و احداث این معدن به دلیل مسائل زیست محیطی آن مخالف هستند.

گودرزی مدیرعامل شرکت معدنی سرب وروی نمارستان با اظهار این که از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای اکتشاف در این معدن سرمایه گذاری کردیم، افزود: این معدن هنوز فعال نیست و اداعای آلودگی زیست محیطی آن صحت ندارد زیرا مجوزهای لازم از دستگاه های ذیربط نظیر محیط زیست و منابع طبیعی و صمت گرفه شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که تا زمان بررسی های کارشناسی و طرح فنی و اقتصادی معدن، فعالیت به صرت اختصاصی صورت می گیرد، افزود: در حال حاضر ۴۰ نفر در این معدن اشتغال دارند که شمار آن در فازهای بعدی به ۲۰۰ نفر می رسد.

مدفون ماندن ذخایر معدنی و رکود واحدهای درحالی است ک خرید وفروش مجوزهای معدنی در مازندران از مهمترین دغدغه ها و نگرانی ها است و بسیاری از بنگاه ها این مجورها را خرید وفروش می کنند.

معادن راکد تعیین تکلیف می شود

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار شناسایی و تعیین تکلیف معادن راکد را در استان لازم دانست و گفت: باید شمار معادن راکد و غیرفعال در استان شناسایی شود زیرا شاهد هستیم که مجوز معادن در بنگاه ها خرید و فروش می شود.

وی خرید و فروش مجوز معادن در بنگاه های املاک را ننگ آور دانست و گفت: سیاستگذاری ها در بخش معادن زیر صفر است در حالی که معادن طلا محسوب می شود و باید در واگذاری معادن به سرمایه گذاران اهلیت سنجی شود.

 عمق صفر اکتشافات معدنی در مازندران| گنج های ناشناخته

وی با اظهار این که معادن متنوعی شامل سنگ در استان وجود دارد، گفت: بهترین معادن سنگ داریم که باید از ظرفیت آن برای صادرات به کشورهای همسایه بهره گیری شود.

استاندار مازندران با اشاره به تعلل در سرمایه گذاری معادن خواستار بهره گیری از ظرفیت های معدنی شد و گفت: از ۲۴۴ مجوز معدنی صادر شده در استان ۱۳۷ واحد معدنی فعال هستند.

وی خواستار تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال در استان شد و گفت: معادنی که تاکنون به نتیجه نرسیدند و نتوانستند به بهره برداری رسند باید تعیین تکلیف شوند زیرا سرمایه گذاران زیادی تقاضای فعال کردن معادن را در استان دارند.

دلایل رکود معادن در مازندران

مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران نیز اتمام ذخیره معدنی و رعایت نکردن اصول فنی و ایمنی را دلیل رکود برخی از معادن بیان کرد و گفت: پرداخت نکردن حقوق دولتی از دیگر دلایل رکود است.

وی با بیان این که معدن‌دار باید درخواست و مجوزهای لازم را برای بهره برداری ارائه دهد، گفت: رویکرد ما بهره برداری از معادنی است که فلزات استراتژیکی نظیر مس، سرب، روی و کانی ها است و به دنبال هلدینگ های سرمایه گذاری در این زمینه هستیم زیرا منجر به رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری می شود.

سطح اکتشافات معدنی در استان چندسانتی متر است

عباس عبدی معاون امور معدنی صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که سطح اکتشاف معدنی در استان پایین و به چند سانتی متر هم نرسیده است، سرمایه گذاری برای اکتشاف معدنی را لازم دانست و گفت: بیشتر معادن ما روزمینی است و در عمق زمین چندان کار نکرده ایم.

وی با بیان این که معدن نمارستاق دارای ذخایر بالا و متنوعی است، این منطقه را جزو گنجینه معدنی برشمرد و سرمایه گذاری برای بهره گیری از ذخایر معدنی آن را لازم دانست.

حجم ذخایر معدنی در مازندران میلیاردها تن تخمین زده می شود و تاکنون حجم بالایی از این ذخایر به دلایل مختلف از جمله نبود پیوست اجتماعی و نامتناسب بودن تجهیزات زیرخاک مدفون مانده است.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha