۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
تأثیر تورم بر تغذیه مردم اسپانیا

تأثیر تورم بر تغذیه مردم اسپانیا

رستوران داران اسپانیایی با توجه به تورم حدود ۱۰ درصدی، دیگر قادر به حفظ قیمت پایین آن نیستند.

به گزارش بازار، منوی روز در اسپانیا که از فرمولی اجباری در دوره فرانکو نشأت گرفته، وعده اجتناب ناپذیر نهار است؛ اما رستوران داران اسپانیایی با توجه به تورم حدود ۱۰ درصدی، دیگر قادر به حفظ قیمت پایین آن نیستند.

بر اساس آخرین آمار سازمان هتل داری اسپانیا، پیش غذا، غذای اصلی، دسر یا قهوه (یا هر دو)، نوشیدنی و نان به طور متوسط ۱۲,۸ یورو هزینه دارد. این منو تقریباً در همه رستوران‌های اسپانیایی انتخابی است.

قیمت این منوی غذایی هم در کشوری که مردم آن زیاد بیرون از منزل غذا می‌خورند، استدلالی محکم (برای تأثیر تورم بر تغذیه مردم) است.

سارا ریبالو ۳۰ ساله که زیر سایه بان رستورانی در قلب مادرید نشسته است، می‌گوید: همه آن (منو) را انتخاب می‌کنند. همکارش، استفانیا هرواس نیز این جمله را تأیید می‌کند و می‌گوید: ما چندین بار در هفته بیرون غذا می‌خوریم و اغلب از منوی روز استفاده می‌کنیم؛ از نظر قیمت هم بهترین و سریع‌ترین است و کاملاً هم متنوع است.

سازمان هتل داری اسپانیا اعلام کرد در این کشور ۴۷ میلیون نفری هر روز به طور متوسط چهار میلیون بار منوی روز سرو می‌شود.

این منوی اجتناب ناپذیر مستقیماً از منوی توریستی نشأت می‌گیرد که مانوئل فراگا، وزیر فرانکو دیکتاتور در تاریخ یکم اوت ۱۹۶۴ به منظور حمایت از گردشگری انبوه و نوپا در سواحل اسپانیا به همه رستوران‌های این کشور تحمیل کرد.

به نوشته روزنامه رسمی آن زمان، این منو باید شامل دست کم یک بشقاب سوپ، یک بشقاب غذا، یک دسر، نان و یک چهارم لیوان مشروب باشد.

امیلیو گالگو، دبیر کل سازمان هتل داری اسپانیا در این باره توضیح داد منوی روز رستوران‌ها در اسپانیا که همیشه به همین شکل بوده، اکنون به نوعی فشارسنج اقتصادی در کشور تبدیل شده است. وی خاطر نشان کرد: این فرمول غذایی از نظر مردم اسپانیا بسیار بسیار محبوب است و هر روز به میلیون‌ها نفر ارائه می‌شود؛ بنابراین جزء شاخص‌هایی است که همواره در اقتصاد کشور مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

این سازمان حرفه‌ای در اسپانیا که در مورد اثرات تورم به شدت ابراز نگرانی کرده است، اعضای خود را زیر سؤال برد و اعلام کرد در فاصله نوامبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲، سه چهارم رستوران‌های کشور قیمت این منو را افزایش داده اند و این در حالی است که در این بازه زمانی تورم هنوز به اوج خود یعنی به بیش از ۱۰ درصدی که تابستان امسال رسید، نرسیده بود.

تابستان امسال، قیمت روغن زیتون ۴۲,۵ و سایر روغن‌ها ۹۶,۳ درصد افزایش یافت. برای شیر، نان، گوشت، تخم مرغ، ماکارونی و همچنین برق و گاز نیز شاهد افزایش شدید قیمت‌ها بودیم.

سازمان هتل داری اسپانیا افزود: با توجه به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه، رستوران داران چاره‌ای جز انتقال آن به منوی کنونی که قیمت آن اغلب بین یک تا یک و نیم یورو (۱۰ تا ۱۵ درصد) افزایش یافته است، نداشتند.

در کافه خیخون، مکانی تاریخی در مرکز مادرید که روزانه ۲۵۰ منوی غذایی با قیمت ۱۵ یورو سرو می‌شود، مشتریان می‌گویند: نمی توانیم در برابر این قیمت‌ها مقاومت کنیم.

اما از نظر خوزه مانوئل اسکامیلا، مدیر کافه خیخون، افزایش قیمت در هفته‌های آینده امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. وی اذعان کرد: قیمت برق به حد انفجار رسیده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، دوام نمی‌آوریم. وی افزود: این تصمیم گیری برای ما دشوار خواهد بود؛ زیرا بر مشتری تأثیر می‌گذارد. از طرفی هم اگر قیمت‌ها را افزایش ندهیم، نمی‌توانیم به هدف اقتصادی خود دست پیدا کنیم.

رستوران داران فراتر از قیمت منو، به دنبال صرفه جویی‌های اندک هستند تا بتوانند دورچین بشقاب‌ها را همچنان حفظ کنند.

رستورانی واقع در منطقه‌ای شیک در مادرید در حال حاضر فقط گوشت و ماهی کامل سفارش می‌دهد، آن‌ها را خرد و در آشپزخانه آماده می‌کند تا هزینه کمتری داشته باشد.
امیلیو گالگو، دبیر کل سازمان هتل داری اسپانیا خاطر نشان کرد رستوران‌ها کم کم خود را با سایر فرمت ها مانند نیم منوها، تک منوها یا غذاهای ویژه مانند منوهای روز فرانسه سازگار خواهند کرد.

لورا روبیو، پیشخدمت رستوران Valgame Dios در مرکز مادرید گفت: با توجه به این شرایط، به جای سه یا چهار پیش غذا، اکنون دو پیش غذا ارائه می‌شود. وی خاطر نشان کرد منتظر است ببیند چه اتفاقی می‌افتد و اینکه آیا لازم است این کار را ادامه دهد یا خیر. وی در این باره توضیح داد: تصمیم داریم قیمت منو را که سال‌ها ثابت بوده است، افزایش دهیم.

هلیو میرا، فیلمنامه نویس ۴۷ ساله، مانند سایر مشتریان تلاش می‌کند گلایه نکند و شرایط کنونی را بپذیرد. وی در حالی که منوی روز در مقابلش قرار دارد، می‌گوید: فقط منوی غذایی روز نیست که افزایش یافته، بلکه هزینه‌های زندگی به طور کلی در حال افزایش است. چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ فعلاً فقط باید در برابر شرایط کنونی دوام بیاوریم.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      26 0
      چرا از کشور خودمان نمی گویید وضع تغذیه ما بدتر از همه مردم جهان است
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      18 0
      حالا نیست که تو کشور خودمون ارزونی بیداد میکنه ملت هم با چهچه و به به و ذوق مضاعف خرید میکنن هیچ چی تو یخچال های مردم کم نیست
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      18 1
      اینجا بری بیرون کل حقوقتو باید بدی نهار وشام بخوری اونا حقوقشون فرق داره یه بارم شده اینو بگید
      • نطنتی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
        0 0
        بدی ما ایرانی ها اینه که فکر می‌کنیم دیگه بدبت تر از ما وجود نداره این برای اونایی که میگن گل و بلبله . بابا چرا نمی‌خواین باور کنین چرا چشارو بستین قبول ایران خیلی وضعش خرابه اما اونجا گل و بلبل و رویایی نیست که ما فکر می‌کنیم
    • titan761 IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      13 1
      تاثیر تورم بر مردم اسپانیا یا مردم ایران؟ به این نزدیکی رو ندیدی رفتی اسپانیا؟؟؟!!!!!
      • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
        1 1
        آخه کلی از (5400نفر آقازاده) بچه های مسولین رفتن غرب برای تحصیل و زندگی باید نگران تورم 10 درصدی اروپا بشن کدوم آقازاده مسول داره توی ایران زندگی می کنه!؟
    • سیامک IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      21 1
      ما چقدر خوشبختیم نه تورم داریم نه گرانی
    • گوسفند IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      22 0
      فکر کنم ایران از نظر تغذیه بالاتر از افغانستان و اتوپی قرار دادن
    • پریسا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      از یک خانواده ۴ نفره دو نفر حقوق بگیر و بالای ۲۰ سال سابقه کار داریم. از عید تا الان یکبار نتونستیم بریم رستوران. چرا وضعیت حقوق باید اینجوری باشه؟ قیمتها همسان سازی با دلار جهانی و حقوق فقط ۳۰۰ دلار. رییس جمهور هم فقط میخواد با عدم افزایش حقوق کارمند تورم رو کنترل کنه کیا مشاورش هستند اصلا بلدند جطوری کار کنند؟
    • بهنام IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      تعجب نکنید که چرا کشور خودمونو نمیگه چون ایران هیچوقت در لیست تغذیه استاندارد جهانی نبوده
    • جد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      مردم ایران که سوی تغذیه گرفت تا آمد چه
    • جد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      از قدیم گفتند کلاغ به کلاغ می گفت چقدر سیاه هستید .ما خود فلک زده هستیم .آنها درآمد بالا هم دارند .ما که نابود هستیم
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 0
      بله خب تو اروپا مردم در حال مرگ هستن و از گرسنگی و بی ابی و بیپولی دارن میمیرن.اخه چرا انقد دروغ میگین.و چرا از کشور خودمون چیزی نمیگین که مرده واقعا دارن میمیرن از گرسنگی؟
    • هیوا IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 0
      چندتا ازمسولان کشور ایرانو بفرستین اونجا وضع تورم شونو درست کنن... ما به لطف مسولین تورم 40 و50 درصد درسال رونداریم خداروشکر
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 0
      اینجا رو ندیدی اینجا تورم 10 درصد نیست 100درصده صددرصد!!!!!