۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
منطقه ویژه اقتصادی سرخس «آزاد» شد؛ کاهش مسیر تولید تا صادرات
بازار گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی سرخس «آزاد» شد؛ کاهش مسیر تولید تا صادرات

مشهد - تصویب لایحه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به منطقه آزاد در مجلس شورای اسلامی پس از ۲۴ سال پاسخی به درخواست دیرینه مردم و بازرگانان برای قرار گرفتن خراسان رضوی بر روی ریل توسعه بود.

خبرگزاری بازار- منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۳۷۵  و با تصویب شورای عالی مناطق آزاد به وسعت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار در نزدیک شهر سرخس در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان تأسیس شد.

هم‌زمان با تأسیس منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۵ با حضور سران ۱۱ کشور منطقه و مقامات ۴۵ کشور جهان راه‌آهن سراسری مشهد-سرخس-تجن نیز افتتاح شد تا خط آهن ایران به خط آهن ترکمنستان پیوند خورده و شبکه ریلی با عنوان «دوستی» استان خراسان رضوی را بر روی ریل توسعه قرار دهد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس و تبدیل آن به منطقه آزاد یکی از خواسته های دیرینه مردم و مسئولان خراسان رضوی بود که سرانجام روز دوشنبه توسط مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری تصویب شد تا پس از منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد اروند و منطقه آزاد ماکو، هشتمین منطقه آزاد کشور باشد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس که در دل بیابان‌های خشک مرزی بنانهاده شده با سرمایه‌گذاری‌های مستقیم آستان قدس رضوی به‌عنوان سازمان متولی، حالا دارای یک فرودگاه بین‌المللی با طول باند چهار هزار متر و عرض ۶۰ مترو یک نیروگاه ۵۵۰ مگاواتی است.

این منطقه ویژه اقتصادی راه‌آهن آسیای میانه را به بنادر مهم شهید رجایی، امام خمینی(ره)، جلفا و امیرآباد متصل  می‌کند.

فرصتی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این رابطه بابیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند به الگوهایی تبدیل شوند که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بهتر اجرایی کنند اظهار می‌کند: این منطقه از یکسو در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد است که این موقعیت فرصتی مناسب را در اختیار صنایع پایین‌دستی و سایر صنایع مرتبط دیگر قرار می‌دهد و از سوی دیگر قابلیت‌های استان در زمینه کشاورزی و دامداری فرصتی مناسب را در زمینه صنایع تبدیلی فراهم آورده است.

احمد صادقی گلمکانی بابیان اینکه این منطقه دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه و سرزمین پهناور چین و روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در جنوب، اروپا در غرب و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق ایران است می‌افزاید: زیرساخت‌های صنعت ریلی منطقه کمک شایانی به رونق صادرات و واردات از طریق این منطقه کرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به انواع کالاهای صادراتی از این منطقه تصریح کرد: انواع هیدروکربن‌های سبک و سنگین، بنزین، روغن‌موتور به‌عنوان تولیدات واحد پتروپاسارگاد خاورمیانه و همچنین چسب و رزین‌های پودری تولیدشده در واحد بیتا شیمی، محصولات صادراتی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

سرخس دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه و سرزمین پهناور چین و روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در جنوب، اروپا در غرب و کشورهای افغانستان و پاکستان است

وی ادامه می‌دهد: این منطقه با توجه به موقعیت باراندازی مناسب و ایجاد خطوط ریلی عریض و نرمال، هموارسازی و همچنین ایجاد سکوهای تخلیه و بارگیری و هم‌جواری با ریل عریض توانسته رونق بسیار خوبی در این مقوله ایجاد کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس تأکید می‌کند: تمامی این قابلیت‌ها با توجه به معافیت مالیاتی ۱۳ ساله و سایر مزایای گمرکی که در منطقه حاکم است، برای واحدهای صنعتی فرصتی قابل‌توجه به شمار می‌رود که البته وجود همین فرصت‌ها زمینه‌ساز تبدیل این منطقه ویژه به منطقه آزاد بوده است.

خواسته مردم خراسان محقق شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در همین راستا روز سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت: بر اساس نظر کارشناسان یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تأسیس مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است.

علی رسولیان افزود: در همین راستا و به‌منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی، لایحه منطقه آزاد سرخس و دوغارون که دردهم شهریورماه سال گذشته در هیئت‌وزیران به تصویب رسیده بود در مجلس نیز به تصویب رسید.
وی گفت: تبدیل‌شدن منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد سال‌های زیادی جزو درخواست‌های مردم استان بوده است که بالاخره محقق شد.

رسولیان افزود: در سفرهای سال گذشته مقامات عالی کشور به خراسان رضوی، منطقه آزاد سرخس و دوغارون جزو مطالبات جدی استاندار بود و در این راستا مکاتبات و مراجعات حضوری متعدد با مرکز، نهایتاً باعث شد که دولت در این خصوص مصوبه صادر کند. البته در این زمینه تولیت آستان قدس رضوی و نمایندگان استان به‌ویژه نمایندگان شهرستان‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی تلاش‌های زیادی را انجام دادند.

وی در همین خصوص ادامه داد: بعد از تصویب طرح منطقه آزاد سرخس و دوغارون در هیئت دولت، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سفری به شهرستان سرخس از منطقه بازدیدی انجام دادند و وضعیت این منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه برای استان خراسان رضوی یک منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس-دوغارون به تصویب رسیده است که بعد از تائید شورای نگهبان عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: با تبدیل دو مناطق ویژه به منطقه آزاد، استان از تسهیلات منطقه آزاد بهره‌مند خواهد شد و این موضوع در سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان نقش مؤثری خواهد داشت.

رسولیان متذکر شد: دوغارون و سرخس می‌توانند در قالب منطقه آزاد با ایجاد یک زنجیره، تولید و صادرات را تقویت کنند و استان به مرکز صادرات تبدیل خواهد شد.

استفاده حداکثری در دوره پساتحریم

در همین حال مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به مصوبه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد بیان کرد: بر اساس سند اقتصاد مقاومتی، مناطق ویژه یکی از بااهمیت‌ترین جایگاه‌‏‏‏ها را در تحقق فرمایشات رهبر‏‏‏ معظم انقلاب دارند، در همین راستا رویکرد سازمان اقتصادی رضوی بر استفاده حداکثری از شرایط ایجادشده در دوره پساتحریم با نگاه ویژه به استعدادهای داخلی و اقتصاد مقاومتی متمرکزشده و لذا ما در منطقه نگاهمان به توسعه صادرات و ایجاد واحدهای متعدد تولیدی است.

سید رضا فاطمی امین بابیان اینکه این منطقه در بهترین موقعیت جغرافیایی قرارداد درباره ظرفیت و زیرساخت‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: کوتاه‌ترین راه ارتباطی با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و چین، داشتن منابع عظیم گازی و آبی، کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی محور شرق ایران و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، هوایی، ریلی انرژی و مخابراتی ازجمله این موارد به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه در کمتر منطقه‌ای می‌توانید زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه و ریل عریض و نرمال را در کنار یکدیگر داشته ‌باشید ادامه داد: علاوه بر این، در داخل سایت منطقه هم‌افزایی امکانات وجود دارد که بسیار دقیق ایجادشده است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی ضمن تشکر از پیگیری استاندار و نمایندگان خراسان رضوی و مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: این موضوع مدت‌ها بنا به دلایلی تعویق افتاده بود که با پیگیری‌های تولیت محترم آستان قدس رضوی و همچنین همراهی دولت و مجلس، این مهم محقق شد.

فاطمی امین ادامه داد: امید می‌رود این اقدام که بارأی بالای نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است، منشأ تحول و جهش در امر تولید شود و زمینه توسعه بیش‌ازپیش صادرات را فراهم کند.

کد خبر: ۱۷٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha