۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
دستور کار جدید ترانس آتلانتیک در حوزه ارزهای دیجیتال
بازار گزارش می دهد؛

دستور کار جدید ترانس آتلانتیک در حوزه ارزهای دیجیتال

از تحریم ها گرفته تا ارزهای دیجیتال، دستور کار جدید ترانس آتلانتیک برای هماهنگی اقتصادی تنظیم می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: از زمان جنگ اوکراین، ایالات متحده آمریکا و اروپا با هماهنگی هم برای اعمال تحریم ها و کاهش وابستگی اقتصادی خود به روسیه اقدام کردند. همچنین تحرک بیشتری پشت توسعه یک استراتژی بلندمدت جمعی برای دفاع از نظم اقتصادی وجود داشته است.

حفظ ابزار دولت‌سازی اقتصادی

اقدامات اتخاذ شده در پاسخ به جنگ اوکراین به سرعت و از سر ضرورت برای پاسخ سریع به این جنگ در نظر گرفته شد. غرب معتقد است اکنون زمان آن فرا رسیده است که اطمینان حاصل شود تلاش‌های نوپای رقبا برای تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی غربی، ابزارهای دولت‌سازی اقتصادی آمریکا و اروپا را خنثی نمی‌کند.

باید گفت اقتصادهای بین المللی غیرمتعهد به وضوح تلاش می کنند تا سبد ذخایر خود را با یوان چین و سایر ارزها در پی تحریم های گروه هفت (G7) علیه روسیه متنوع کنند. این در حالی است که سیستم پولی مبتنی بر دلار در آزمون‌های اصلی دو سال گذشته به خوبی مقاومت کرده است. از آنجایی که فعالیت‌های اقتصادی جهانی به سمت شرق در حال تغییر است، بعید است که یوان جایگزین دلار و یورو شود، تا حدی به این دلیل که نقش جهانی بزرگ‌تر برای پول چین با اولویت‌های سیاست فعلی پکن ناسازگار است: یک حساب جاری بسته که محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

بنابراین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می‌توانند از ابزارهای دولت‌سازی اقتصادی بدون چشم پوشی از نفوذ در درازمدت استفاده کنند - به شرطی که خانه‌های اقتصادی خود را مرتب نگه دارند و متحدانشان را نزدیک نگه دارند.

مقابله با چالش ها در زمینه تجارت

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان مناقشات تجاری که مشخصه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود، راه درازی را پیموده اند. پس از حل و فصل اختلافات طولانی مدت بر سر یارانه هواپیما، فولاد و آلومینیوم (البته در برخی موارد به طور موقت)، هر دو طرف اکنون در حال مذاکره در مورد انعطاف پذیری زنجیره تامین و هماهنگی نظارتی در بخش های جدید اقتصاد در تجارت اتحادیه اروپا و ایالات متحده هستند.

ایالات متحده آمریکا همان رویکرد «فراتر از مرز» و متمرکز بر مقررات را با چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام (IPEF) ادامه می دهد. رویکرد دولت بایدن با دقت از عناصر موجود در قراردادهای تجارت آزاد سنتی (FTAs) مانند پیگیری دسترسی به بازار جدید در قالب کاهش تعرفه اجتناب می کند. اتحادیه اروپا رویکرد سنتی تر را برای پیشبرد قراردادهای آزاد تجاری دوجانبه با اقتصادهای سرتاسر منطقه حفظ کرده و تا حدودی موفقیت آمیز بوده است.

تعداد فزاینده ای از کشورها به بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی داخلی (CBDC) می پردازند و این ارزهای دیجیتال می توانند پرداخت های برون مرزی را سریع تر، ارزان تر و ساده تر انجام دهند

دولت بایدن برای پیوند زنجیره‌های تامین با شرکا و متحدان خود تلاش خواهد کرد در این صورت ایالات متحده آمریکا باید مذاکرات خود را برای دسترسی به بازار دوباره آغاز کند و حتی اگر دولت اکنون مایل به انجام این کار نباشد، باید ویژگی‌های طراحی در چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام و ترانس آتلانتیک که آنها را قادر می‌سازد به عنوان پله‌هایی برای قراردادهای تجارت آزاد سنتی واقعی با دسترسی به بازار در آینده عمل کنند، مورد توجه قرار دهد.

مرزهای جدید ارز دیجیتال

واقعیت این است که تعداد فزاینده ای از کشورها به بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی داخلی (CBDC) می پردازند و این ارزهای دیجیتال می توانند پرداخت های برون مرزی را سریع تر، ارزان تر و ساده تر انجام دهند. با این حال، برای اینکه هر ارز دیجیتال بانک مرکزی داخلی بتواند این مزایا را به دست آورد و به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، باید نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و شفافیت داده‌ها را برطرف کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه انتخاب‌های مختلف طراحی فنی می‌توانند بر حریم خصوصی و شفافیت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فرامرزی تأثیر بگذارند. طرح‌های این ارزها نتیجه انتخاب‌های سیاستی با در نظر گرفتن مبادلات مربوط به حریم خصوصی، کارایی و امنیت است. این امر مستلزم هماهنگی بین رگولاتورهای مختلف و بانک های مرکزی است.

در اینجا نیز ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا معتقدند باید برای ایجاد یک محیط نظارتی برای فعال کردن ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فرامرزی حافظ حریم خصوصی با یکدیگر همکاری کنند. آنها می گویند واشنگتن و بروکسل باید از این فرصت استفاده کنند تا در نهایت یک چارچوب حریم خصوصی فراآتلانتیک ایجاد کنند و روشن کنند که چگونه می تواند مانع از پولشویی و تامین مالی تروریسم شود.

کار پیمان ترانس آتلانتیک روی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، درست مانند تحریم ها و تجارت، باید از شتاب پشت واکنش های سیاستی فوری به شوک های بزرگ استفاده کند تا یک استراتژی برای میان مدت و بلندمدت ایجاد کند. این استراتژی نباید چالش های واقعی تورم و چشم انداز رشد پایین را نادیده بگیرد. همچنین باید پل هایی را با اقتصادهای غیرمتعهد ایجاد کند، نه اینکه آنها را مجبور به انتخاب بین چین و غرب کند. این مهم چالش بزرگی برای سیاستگذاران خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۹٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha