۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
کرونا و تلخ‌کامی قنادان؛ تولید مقرون به‌صرفه نیست
گزارش بازار از مشهد؛

کرونا و تلخ‌کامی قنادان؛ تولید مقرون به‌صرفه نیست

مشهد - شیوع بیماری کرونا از زمستان سال گذشته نه‌تنها حلاوت بهار را از مردم گرفت بلکه کام تمامی قنادان و تولیدکنندگان شیرینی را به دلیل تعطیلی و رکود سنگین بازار تلخ کرد.

خبرگزاری بازار؛ اگرچه تاکنون قنادان مشهدی اجازه ندادند باوجود گرانی مواد اولیه کام مردم از قیمت شیرینی تلخ شود اما این روزها کرونا و سایه سنگین اقتصاد چنان به آن‌ها فشار آورده است که تلخ‌کامی در چهره و گفتار آن‌ها کاملاً مشهود و ملموس است.

درحالی‌که مواد اولیه وارداتی ازجمله پودر کاکائو، نارگیل و یا سایر لوازم مصرفی افزون بر ۵۰ درصد افزایش داشته است اما انتشار خبر حذف یارانه شکر از ابتدای سال جاری بسیاری از قنادان را در شوک فروبرده است.

افزایش ۳ برابری بهای مواد اولیه

در همین راستا صاحب یکی از کارگاه های تولیدی‌های شیرینی در مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: تمامی اقلام و مواد اولیه مورداستفاده از سال گذشته تاکنون افزایشی سه برابری داشته و این در حالی است که قیمت شیرینی حتی ۲۰ درصد هم افزایش نداشته است.

صابر رضوی اظهار می‌کند: گلوگز از کیلویی سه هزار تومان به ۶۹۰۰ تومان و شکر از سه هزار تومان به ۶۸۰۰ تومان و سایر مواد مصرفی مانند آرد کلاله از کیلویی ۱۸۰۰ تومان به ۳۸۵۰ تومان افزایش‌یافته است اما قیمت شیرینی ثابت مانده است.

وی بابیان اینکه افراد شاغل در قنادی‌ها حقوق اداره کار را قبول نداشته و بر اساس نرخ خودشان دستمزد تعیین می‌کنند ادامه می‌دهد: به‌طور مثال افراد بامهارت«فر کار» خشک کار و یا «تر کار» در این حرفه روزانه معادل ۱۲۰ الی ۱۸۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند که ماهانه هرکدام برای یک واحد تولیدی افزون بر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر حرفه هزینه در بردارد.

فروش اجباری برخی اقلام در کنار روغن

این تولید کننده بابیان اینکه متأسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی در خرید اجناس نیز مورد ظلم واقع می‌شوند، یادآور می‌شود: توزیع روغن با ترانس بالا فقط در اختیار سه عمده‌فروش در مشهد قرار دارد.

رضوی بابیان اینکه یک حلب ۱۶ کیلویی روغن در بازار خرده‌فروشی ۱۳۵ هزار تومان و در مرکز پخش اصلی به قیمت ۱۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود، بیان می‌کند: این در حالی است که مرکز پخش روغن این محصول را به همراه «پکین پودر» و به‌صورت اجباری به تولیدکنندگان می‌فروشد!

وی با بیان اینکه دولت و دستگاه های نظارتی اگر خواستار کمک به اصناف هستند باید مقابل این دلال بازی ها و گرانی ها بایستند بیان می کند: تنها تامین مواد اولیه و عرضه مستقیم به تولید کننده می تواند در کاهش قیمت ها موثر باشد نه اعطای وام کم بهره!

شیرینی به قیمت نان خشک

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: شیوع بیماری کرونا این صنف را تا حد ورشکستگی پیش برده است.

تولیدات نوروزی قنادان متأسفانه در طی دو ماه گذشته به فروش نرسید از این روز قسمت اندکی از تولیدات به قیمت کیلویی یک هزار تومان و به قیمت نان خشک به دامداری‌ها فروخته شد و الباقی نیز معدوم شد

مهدی قربان زاده بابیان اینکه از تعداد ۷۰۰ واحد صنفی و تولیدی نیمی از آن‌ها به تعطیلی کشانده شده و در حال حاضر نیز با نیمی از ظرفیت مشغول فعالیت هستند به ما می‌گوید: فروش شیرینی در ایام نوروز امسال به دلیل شیوع این بیماری به یک‌چهارم کاهش یافت و لذا افزون بر  دوسوم تولیدات قنادان معدوم و یا خوراک دام‌ها شد.

وی بابیان اینکه تولیدات نوروزی این صنف متأسفانه در طی دو ماه گذشته به فروش نرسید ابراز می‌کند: از این روز قسمت اندکی از تولیدات به قیمت کیلویی یک هزار تومان و به قیمت نان خشک به دامداری‌ها فروخته شد و الباقی نیز معدوم شد.

  افزایش ۱۰۰ درصدی مواد اولیه

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس بابیان اینکه بسیاری از مواد اولیه مصرفی کارگاه‌های تولیدی افزون بر ۱۰۰ درصد گران شده است بیان می‌کند: این در حالی است که قیمت شیرینی مانند زولبیا و بامیه از سال گذشته تاکنون فقط ۲۵ درصد افزایش‌یافته است.

قربان زاده بابیان اینکه کاهش شدید فروش و از طرفی افزایش قیمت مواد اولیه در عمل سود تولیدکنندگان را به حداقل می‌رساند اظهار می‌کند: این رویه به نفع تولیدکننده و خریدار نیست.

وی بابیان اینکه بیماری کرونا هنوز شرایط عادی برای این صنف در برنداشته است، اظهار می‌کند: برای رعایت فاصله اجتماعی و از طرفی ازآنجاکه در حال حاضر فروش محصولات به حداقل خود د طی سال‌های گذشته رسیده است لذا بسیاری از کارگاه‌ها نسبت به شیفت بندی کارگران اقدام کردند.

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس اظهار می‌کند: ازآنجاکه در کارگاه‌های تولیدی افراد متخصص بامهارت قنادی فعالیت دارند لذا نمی‌توان به تعدیل نیرو دست زد و لذا با توجه به شرایط موجود و فروش اندک از طرفی نگهداری این افراد و پرداخت حقوق از سوی کارفرماها با مشکل جدید روبروست.

قربان زاده در این رابطه توضیح می‌دهد: باوجوداینکه برخی کارگاه‌ها با نیمی از کارگران خود و با فروش یک‌سوم گذشته در حال فعالیت هستند اما مجبور به پرداخت حقوق کامل، اجاره و سایر هزینه‌ها هستند که درنهایت سودی حاصل نمی‌شود.

در انتظار فرصت برای جبران خسارات

وی بابیان اینکه تولیدات استان خراسان رضوی همواره مورد استقبال کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان بوده است، اظهار می‌کند: متأسفانه بیماری کرونا این مرزها نیز بر روی تولیدکنندگان خراسان رضوی بست و لذا بخشی از بازار فروش را از دست دادیم.

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس بابیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان امید داشتند تا شاید در جشن‌های نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان و یا عید سعید فطر بخشی از خسارت وارده را جبران کنند، می‌افزاید: متأسفانه تداوم این بیماری و شاخص فروش در این ماه مبارک تمامی امیدهای قنادان را نقش بر آب کرده است.

قربان زاده بابیان اینکه برای جبران خسارات هنوز اقدامات اساسی و یا راه‌حلی پیش پای این صنف گذاشته نشده است، بیان می‌کند:  انتظار می‌رود که دولت وعده پرداخت کمک‌های مالی و تسهیلات با پرداخت کم را هر چه زودتر عملی کند.

کد خبر: ۱۷٬۸۹۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha