۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
توزیع برنج ایرانی در ادارات عملی نشد؛ اعمال تعرفه بر واردات
دبیر انجمن برنج کشور:

توزیع برنج ایرانی در ادارات عملی نشد؛ اعمال تعرفه بر واردات

ساری- علیزاده، دبیر انجمن برنج کشور با بیان این که طرح توزیع برنج ایرانی در ادارات هیچ گاه عملی نشد، آن را در حمایت از تولید ملی موثر برشمرد.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که توزیع برنج ایرانی در ادارات هیچ گاه به عمل درنیامده است، افزود: از دهه ۴۰ برای افزایش تولید برنج، کاهش ضایعات و بالا بردن کیفیت و عملکرد برنامه هایی شامل تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی کلید خورد اما تکمیل نشد.

وی مکانیزاسیون و اصلاح ساختار شالیکوبی ها را از دیگر برنامه ها برشمرد و گفت: اگر این برنامه ها به صورت جدی اجرا می شد اکنون بسیاری از مشکلات را شاهد نبودیم و علاوه براین وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت خرید تضمینی برنج را شامل هزینه های تمام شده و سود عادلانه کشاورز مشخص می کرد.

وی گفت: اگر کشاورز می توانست محصول خود را با قیمت خوبی بفروشد که هیچ و در غیر این صورت، وزارت کشاورزی از طریق سازمان تعاونی روستایی نسبت به خرید تضمینی برنج اقدام می کرد.

علیزاده شایق با عنوان این که چندماه قرار است قیمت برنج اعلام شود، گفت: قیمت برنج درست نیست زیرا باید قیمت تضمینی برنج اعلام شود و نمی توانیم قیمت کلی را بیان کنیم.

دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به کشت قراردادی برنج گفت: این طرح خوب بود اما در میانه راه کشاورز را رها کردند و موقع خرید برنج کشت قراردادی، کشاورز نمی داند چه کند و اگر برنامه ریزی ها منسجم باشد، مشکلات حل می شود.

وی بر لزوم هماهنگی و انسجام در ستاد کشاورزی تاکید کرد و با اظهار این که با کسری ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن برنج سالانه در کشور روبرو هستیم و باید از طریق واردات تامین شود، گفت: باید روی واردات برنج تعرفه گذاریم و آن را صرف اجرای طرح های زیرساختی در اراضی کشاورزی کنیم در حالی که اکنون تعرفه را صفر کردند و این به معنای حمایت از واردکننده است و در ذوق تولیدکننده داخلی می خورد.

کد خبر: ۱۷۸٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میدانم IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      0 0
      من شمال زندگی میکنم.حمایت غلطه.بازار رقابتی در دراز مدت به نفع همه است.کشاورزی سنتی هزینه زیادی دارد.هزینه کشاورزی سنتی را همه میدهند