۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
 قیمت آهن در انتظار تحرک افزایشی

قیمت آهن در انتظار تحرک افزایشی

روز گذشته افزایش قیمت روز آهن آلات در برخی از بخش‌های بازار آهن قابل مشاهده بود و شماری از مبادی فروش نیز کماکان بدون تغییر قیمت محصولات حود را عرضه کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته افزایش قیمت روز آهن آلات در برخی از بخش‌های بازار آهن قابل مشاهده بود و شماری از مبادی فروش نیز کماکان بدون تغییر قیمت محصولات حود را عرضه کردند.

بازار ارز نیز نوسانات اندکی را تجربه کرد، قیمت دلار که از هفته پیش تا به امروز افزایش ۱۰۰۰ تومانی داشت، ابتدای روز گذشته نیز با رشد مثبت آغاز کرد اما در پایان روز کمی کاهش یافت و در بازار آزاد حدود ۳۳ هزار و ۲۶۰ تومان به فروش رسید.

انتظار می‌رفت با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصاد کشور، رشد قیمت دلار همچنان ادامه‌دار باشد؛ اما گویا با انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در روزهای آینده، نرخ دلار از حرکت صعودی خود بازایستاد.

بررسی نوسانات نرخ آهن
در بازار میلگرد شماری از کارخانه‌ها افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند و تعداد کثیری از شرکت‌ها هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و روز گذشته نیز از میزان معاملات میلگرد در مقایسه با روز دوشنبه کاسته شد.

نرخ روز پروفیل در تعدادی از مبادی فروش افزایش ۲۰۰ تومانی داشت، تعدادی از کارخانه‌ها کاهش قیمت داشتند و شماری نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر روز گذشته در بازه ۲۲ هزار الی ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز لوله داربستی، گازی، صنعتی و ... در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد؛ قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در برخی شرکت‌ها افزایش ۱۰۰ ال ۵۰۰ تومانی داشت و در برخی مبادی فروش از جمله نبشی ناب تبریز بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت به این صورت که قیمت ورق سیاه در چند شرکت افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت و در چند کارخانه از جمله اکسین و گیلان ثبات قیمت داشتند؛ همچنین قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم ثابت بودند.

بازار تیرآهن نیز غالبا افزایشی بود، و در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۶۰ هزار تومانی مشاهده شد و در عین حال چند شرکت نیز ثبات قیمت داشتند در بخش کیلوفروشی هم حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

امروز بورس کالا شاهد عرضه ۲۷ هزار و ۳۹ تن محصول فولادی اعم از تیرآهن، میلگرد و نبشی خواهد بود؛ از این میزان حدود ۲۳ هزار و ۸۵۶ تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۱۴ هزار و ۳۲۷ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۰/۲ درصدی قیمت محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

گفتنی است از عرضه ۱۸۳ هزار و ۶۲۰ تنی شمش بلوم در بورس کالای روز گذشته حدود ۱۴۴ هزار و ۳۶۰ تن به فروش رسید. میانگین نرخ این محصول حدود ۱۲ هزار و ۹۳۷ تومان بود که بیانگر افزایش ۰/۶ درصدی نرخ این محصول است؛ همچنین حجم معاملات نسبت به میزان عرضه این محصول حدود ۷۹ درصد برآورد شد.

توقف قیمت آهن در محدوده فعلی
امین امینی فعال صنعت فولاد در رابطه با تحرکات بازار اهن که اخیرا به تأثیر از افزایش نرخ دلار ایجاد شد، اظهار کرد: نرخ دلار یکی از فاکتورهایی است که نرخ آهن آلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با بررسی واکنش بازار آهن به نوسانات قیمت دلار در ۵ سال گذشته مؤید این امر است.

وی افزود: اگرچه ناگفته نماند که رابطه قیمت دلار و فولاد همیشه همسو نیست و شاهد نوسانات معکوس این دو بازار در برخی مواقع نیز بوده‌ایم، به این صورت که دلار روند کاهشی داشته اما قیمت روز آهن برخلاف آن رو به افزایش بوده است.

امینی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نرخ آهن و فولاد در پایین‌ترین میزان قرار دارد و کوچکترین رویدادی آتش افزایش قیمت‌ها را روشن خواهد کرد، بی‌نتیجه ماندن برجام اثر چندانی در نوسانات نرخ اهن نخواهد داشت و احتمال دارد فعلا قیمت‌ها تغییرچندانی نداشته باشند.

کد خبر: ۱۷۸٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha