۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
ارز ۴۲۰۰ تومانی در انحصار خواص| تعادل بازار ماشین آلات کشاورزی به‌هم ریخت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی در انحصار خواص| تعادل بازار ماشین آلات کشاورزی به‌هم ریخت

گرگان- کمبود نقدینگی کشاورزان و در کنار افزایش قیمت ادوات کشاورزی به واسطه گرانی مواد اولیه آن باعث شده تا کشاورزان برای نوسازی ادوات و ماشین آلات کشاورزی با مشکل مواجه شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در گذشته تمام محصولات کشاورزی به منظور تأمین معاش به وسیله قدرت بدنی انسان تولید می‌شد. قرن‌ها سپری شد تا اینکه از قدرت بدنی حیوانات در کمک به انسان استفاده شد و پس از آن با کشف آهن، ابزاری ساخته شد که موجب آسودگی بیشتر در کار بشر شد و به این ترتیب تبدیل کشاورزی سنتی به ماشینی چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

در کشاورزی مدرن با کمک از ماشین آلات، سرعت در کار چندین برابر افزایش یافته و هرروز هم با پیشرفت علم، تکنولوژی های جدیدی به مدد صنعت کشاورزی می آید. با اینحال این روزها کمبود نقدینگی یک چالش جدی کشاورزان برای بهره جستن از این امکانات مدرن به شمار می رود.

در کنار حذف ارز دولتی و به تبع آن افزایش نهاده های کشاورزی، محدودیت در واگذاری تسهیلات ادوات کشاورزی، این روزها به بازار تولی آسیب وارد کرده است. موضوعی که «عبدالرحمن آشوری» مدیرعامل شرکت آرکا صنعت فراگام فاخر هم نسبت به آن اذعان دارد. این تولیدکننده در گفتگویی برایمان از کاستی ها و مشکلات پیش روی تولید می گوید.

* شرکت در چه زمینه ای فعالیت دارد؟

در راستای تولید سم پاش فعالیت می کنیم و انواع سم پاش های باغی، زراعی، توربولاینر، اتومایزر و بوم دار را داریم. تنوع بالایی در بحث سم پاشی داریم. به تازگی یک دستگاه برای پرس علوفه نیز تهیه کرده ایم که امسال در نمایشگاه تجهیزات و ادوات کشاورزی گلستان از آن رونمایی می کنیم.

*امسال کشاورزان در بحث خرید چه مشکلاتی داشتند؟

کشاورزان نقدینگی ندارند و از طریق اعتبارات اجناس و ادوات کشاورزی را خرید می کنند. این مساله امسال همه تولید کننده ها را دچار مشکل کرده است. ما طبق سنوات گذشته برنامه های آماده سازی اجناس و محصولات کشاورزی را داشتیم ولی متاسفانه از آذر سال گذشته تاکنون یک ریال وام اعتباری به کشاورزان پرداخت نشده و خط های اعتباری بسته شدند. این مساله و عدم نقدینگی کشاورزان که منجر به کاهش چشمگیر خرید شده، همه تولید کنندگان را دچار مشکل کرده تا جاییکه در صورت تداوم این روند احتمال ورشکسته واحدهای تولیدی می رود.

* قیمت تمام شده محصول با وجود نوسانات ارز برای شما چگونه بود؟

یک عده مدیران دولتی ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را برای خود گرفته بودند و قدرت رقابت به صورت کامل از ما گرفته شده است. تمام خریدهای اجناس ما به صورت آزاد بودند. خوشبختانه وزارت اطلاعات این افراد متخلف را که از ارزهای ۴۲۰۰ استفاده می کردند شناسایی و دستگیر کرد.

یک عده مدیران دولتی ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را برای خود گرفته بودند و قدرت رقابت به صورت کامل از ما گرفته شده است

اما در این مدت ضررهای زیادی به ما وارد شد. ما با نازلترین قیمت قطعات را خریداری می کنیم و هزینه زیادی برای حمل بار می دهیم ولی باز هم قیمت برای ما از قیمت دلال گرانتر در می آید چون دلال از ارز ۴۲۰۰ استفاده می کرد و ما قطعات را با ارز آزاد خرید می کردیم.

* مواد اولیه خود را از چه کسانی خرید می کنید؟

از یک تعداد واسطه ها و دلال هایی که داخل ایران و یک تعدادی هم خودمان خرید می کردیم. به دلیل نوسانات ارز و وجود این ارز ۴۲۰۰ تومانی ضرر سنگینی به ما وارد شد، با این حال تلاش می کنیم که آن ضررها را از بین ببریم و کار را دوباره به دست بگیریم.

* از دیگر مشکلات خود در زمینه تولید بگویید؟

یکی دیگر از معضلات ما ادغام سامانه ۱۲۴ و سامانه جامع کشاورزی است. این مساله باعث شده است که کل سیستم فروش ما از دسترس بانک ها خارج شده است و ما حدود ۷ ماه پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم این سیستم فروش را به داخل مدار بیاوریم ولی هنوز کاری پیش نرفته است.

* مالیات و بیمه برای شما چقدر به عنوان یک چالش مطرح است؟

ادارات مالیات و بیمه تامین اجتماعی به عنوان شریک بالادستی ما شده اند به نحوی که ما برای این دستگاه ها کار می کنیم. اداره مالیات کوچکترین مشکل را به واحدهای تولیدی ایراد می گیرد؛ به جرات می توان گفت که اگر وضع به همین منوال پیش برود باید کار را جمع کنیم.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha