۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
پرداخت قطره چکانی تسهیلات بانک کشاورزی | دولت حمایت نمی‌کند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پرداخت قطره چکانی تسهیلات بانک کشاورزی | دولت حمایت نمی‌کند

گرگان- واحدهای تولیدی ادوات کشاورزی که در گذشته از رونق خوبی برخوردار بودند چند سالی است که به دلیل حذف تسهیلات حمایتی دولت از کشاورز و توان پائین زارعان در خرید، از رونق افتاده‌اند.

مریم رضایی؛ بازار: کشاورزی امروزه، با توجه به توسعه روز افزون صنعت، بدون استفاده از توان موتور و ماشین نمی تواند جای خود را ثابت و استوار نگه دارد. مطابق آمار کشورهای پیشرفته جهان مزارعی که مجهز به توان موتوری و ماشین های کشاورزی هستند، گذشته از کیفیت و کمیت انجام کار و صرفه جویی در مدت انجام مراحل مختلف عملیات آماده سازی بستر بذر، کاشت، سم پاشی، کودپاشی، برداشت، بسته بندی و ذخیره محصولات کشاورزی نیاز کمتری به توان بدنی کارگر جهت انجام این عملیات دارند با این حال به گفته تولیدکنندگان صنایع تولیدی کشاورزی کمبود نقدینگی کشاورزان و حذف سوبسید دولت از این بخش منجر به افت شدید نوسازی ناوگان کشاورزی شده است.

«احمد شریفی نیا» مدیر عامل شرکت تولیدی ادوات کشاورزی صحرا یکی از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی است که معتقد است به دلیل کاهش تخصیص تسهیلات و حذف یارانه دولتی، فرو این بخش به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. در این گفتگو بخشی از چالش های پیش روی تولیدکنندگان صنایع کشاورزی مطرح می شود.

* تولیدات شما در چه زمینه است؟

شرکت تولیدی ادوات کشاورزی صحرا و به صورت خاص انواع دیسک، کود و بذر پاش و در بعضی موارد ردیف کار دانه های روغنی هم تولید می کند.با این حال مدتی است که این صنعت دچار رکود شده است چراکه کشاورزان در بحث دریافت تسهیلات دچار مشکل هستند و بانک کشاورزی هم تسهیلات خوبی نمی دهد و متاسفانه این تسهیلات به صورت مقطعی پرداخت می شود و به این ترتیب امکان تهیه ماشین آلات برای همه متقاضیان مهیا نیست.

شرکت تعداد زیادی فاکتور دارد اما  فقط به پنج کشاورز تسهیلات پرداخت شده است. با بخش مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان گلستان هم در این باره صحبت شده اما هنوز ترتیب اثری نداشته است.

از طرفی قیمت ادوات کشاورزی بسیار افزایش داشته است و امکان فروش نقدی نیست در حالیکه در گذشته ۸۰ درصد فروش ما نقدی و ۲۰ درصد تسهیلات بود اما در حال حاضر ۹۸ فروش درصد تسهیلاتی و ۲ درصد نقدی است.

دولت حمایت ویژه ای نمی کند. حتی درخواست های ما برای دریافت وام هم بدون پاسخ منطقی است چراکه دولت تنها به تخصیص وام با بازپرداخت یکساله موافقت می کند که برای صنایع تولیدی چنین شرایطی صرفه اقتصادی ندارد.

پرداخت قطره چکانی تسهیلات بانک کشاورزی | دولت حمایت نمی‌کند

* در بخش صادرات هم فعال هستید؟

مدت دو سال است که با بازارهای بیرون ارتباط نداریم و فقط به ۱۲ استان کشور محصولات خود را می فروشیم. در گذشته به ترکمنستان، ازبکستان و گرجستان صادرات انجام می دادیم. چند سالی است قیمت ما نسبت به کشور چین بالا است. با کمترین درصد سود هم که حساب کنیم بازهم قیمت تولید ما بالاتر از چین است. زیرا در داخل کشور مواد اولیه بالاست و در نهایت قیمت نهایی هم گران تمام می شود. قیمت یک دیسک در گذشته ۱۴ میلیون بود اما در حال حاضر نرخ آن ۱۵۰ میلیون شده است.

مشکل دیگر ۹ درصد مالیاتی است که برای ادوات کشاورزی محاسبه می شود زیرا کشاورز برای خرید یک دستگاه ۱۰۰ میلیونی باید ۹ میلیون مالیات بدهد که این مبلغ زیادی است. به نظر می رسد دولت در راستای حمایت از تولید همین ۹ درصد را حذف کند بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد. ضمن اینکه اگر تسهیلات به صنعتگر و کشاورز داده شود و دولت تولید کننده را حمایت کند رونق اقتصادی این حوزه افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha