۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
ارزانی ارز با تقویت منابع ارز| اقتصاد کشور و خانوار با آزادسازی منابع بلوکه شده بهبود می یابد؟
«بازار» گزارش می دهد

ارزانی ارز با تقویت منابع ارز| اقتصاد کشور و خانوار با آزادسازی منابع بلوکه شده بهبود می یابد؟

بخشی از منابع ارزی بلوکه شده کشور در حالی قرار است آزاد شود که نمایندگان مجلس می گویند؛ درصورت دستیابی به آن این منابع بایستی حساب شده و به عنوان درآمدی پایدار، تک تک ایرانیان از آن بهره مند شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ایران دارای مجموعه منابع عظیمی از دارایی هایی است که به دلیل تحریم های ناجوانمردانه و وجود موانع و محدودیت نقل و انتقال پول، در برخی از کشورهایی دنیا چون کره جنوبی، عراق، ترکیه و ... بلوکه شده است. این منابع ارزی چشم گیر در صورت دستیابی و استفاده درست و اصولی از آن می تواند زمینه ساز رشد اقتصاد کشور و خانوارها شود.
منابعی که البته بخشی از آن در دولت گذشته به امید آزادسازی پیش خور شده است. حجم بالای ارزی که این روزها در پی اخبار منتشره و اظهار نظر مسئولان قرار است ۷میلیارد دلار بلوکه ‌شده ایران در کره‌ جنوبی با وساطت یکی از کشور های منطقه و در قبال آزادسازی برخی از زندانیان ایران وآمریکا آزاد شود.

البته گویا چنین استردادی بدنبال انجام مذاکرات، رایزنی ها و انجام توافقاتی برای آزادی برخی زندانیان سیاسی آمریکا و ایران بوده است که ایران نیز در این زمینه با آزادی ۲ زندانی، حسن نیت خود را به طرف مقابل و واسطه ها نشان داده است. با این وجود طبق اخبار اعلامی و براساس رایزنی‌هایی انجام ‌شده در هفته‌های گذشته قرار است همچنان شاهد آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا و همزمان آزادسازی منابع بلوکه ارزی کشورمان در کره جنوبی باشیم.

با وجودی که مذاکراتی برای آزادی زندانیان سیاسی انجام و به دنبال آن ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز قرار است به کشور بازگردد، البته رئیس‌کل بانک مرکزی از پیشرفت خوب در مذاکرات برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران خبر می دهد

آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده با مذاکرات و انجام استرداد زندانیان آمریکا و ایران!

حال با وجودی که مذاکراتی برای آزادی زندانیان سیاسی انجام و به دنبال آن ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز قرار است به کشور بازگردد، ولی با توجه به وضع تحریم های جدید اخیر علیه ایران، به نظر می رسد دستری به منابع ارزی مسدود شده ایران در این گیر و دار تا حدودی سخت شود.

از طرفی اما رئیس‌کل بانک مرکزی از پیشرفت خوب در مذاکرات برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران خبر داده و می گوید؛ نتایج در روزهای آینده در عمل برای همه مشاهده خواهد شد.
طبق گفته علی صالح‌آبادی، توافقات خوبی با همکاری وزارت امور خارجه انجام شده است و حساب‌هایی معرفی و هماهنگی لازم برای آزادسازی ارزهای مسدودی انجام شده است که باید گفت؛ نسبت به هر زمان دیگری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم این را باید گفت؛ بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را به ‌طور جدی در دستور کار قرار داد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس پس از بیش از ۴۰ سال شد.

در صورت آزادسازی منابع مسدوی ایران، علاوه بر بکارگیری آن در بخش های مولد اقتصادی، آحاد مردم بایستی از مزایای آن به خوبی بهره مند شوند. از طرفی با ورود این منابع عظیم به کشور بی تردید باید گشایشی مستمر در اقتصاد کشور بخصوص اقتصاد خانوار ایجاد شود

منابع مسدودی در خارج از مرزها جزو دارایی های ایران محسوب شده و منافع آن باید به مردم برسد

اخبار منتشره از آزاد سازی بخش عمده ای از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از مرزها در حالی مطرح است که هم مسئولان و هم کارشناسان می گویند؛ منابع ارزی، جزیی از دارایی‌های ملت ایران بوده و باید در راستای منافع کشور مورد استفاده قرار گیرد.

آنطور که حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» می گوید؛ منابع ارزی بلوکه شده ایران در برخی کشورها که به دلیل تحریم و قفل بودن سیستم نقل و انتقال پول سالهاست مسدود می باشد، برای تک تک افراد این سرزمین است، بنابراین در صورت آزادسازی، علاوه بر بکارگیری آن در بخش های مولد اقتصادی آحاد مردم بایستی از مزایای آن به خوبی بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه با ورود این منابع عظیم به کشور بی تردید باید گشایشی مستمر و قابل توجه در اقتصاد کشور بخصوص اقتصاد خانوار ایجاد شود، اظهارداشت: اثرات برخورداری کشور از این منابع کلان البته با بکارگیری آن در توسعه اقتصاد کشور می تواند رهگشایی برای تقویت بنیه و بهبود وضعیت کلی جامعه شود.

اثرات آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور نباید مقطعی و به نوعی دلخوش کنک باشد. درصورت دستیابی به آن ومدیریت درست جامعه باید آثار آنرا به خوبی در زندگی خود لمس کنند. آثاری که گذرا نباشد بلکه بصورت پایدار مردم و اقتصادر کشور از آن برخوردار شوند

آثار دستیابی به منابع هنگفت ارزی نباید مقطعی و گذرا باشد

به بیان حاجی دلیگانی، اثرات آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور نباید مقطعی، گذار و به نوعی دلخوش کنک باشد افزود: درصورت دستیابی به این منابع ومدیریت درست در بکارگیری آن جامعه باید آثار آنرا به خوبی در زندگی خود لمس کنند. آثاری که گذرا نباشد بلکه بصورت پایدار مردم و اقتصادر کشور از آن برخوردار شوند زیرا آثار مطلوب مقطعی به صورت مسکنی زود گذر و رفاه کاذبی است که حتی می توانددر میان ودراز مدت حتی آثار تورمی و ضد اقتصادی را به همراه داشته باشد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: هر چند با آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور این منابع جذب بانک مرکزی خواهد شد اما سیاست گذاری های تیم اقتصادی دولت و مدیران بانک مرکزی در مدیریت این ارزهای هنگفت (۷ میلیارد دلار) باید به نحوی باشد که گشایش اثر بخشی را برای مردم در پی داشته باشد. این گشایش نیز باید حاصل برنامه ریزی و سیاست گذاری همچنین برنامه ریری تصمیم گیران اقتصادی برای بکارگیری چنین منابعی باشد که بتواند تحولی را در اقتصاد کشور و خانوارها ایجاد کند.
اخبار منتشره از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در روزهای آینده در حالی است که قبلا نیز در این زمینه اظهاراتی مطرح اما عملی نشده بود ولی اکنون رئیس کل بانک مرکزی تأکید دارد: علاوه بر رایزنی برای آزاد سازی منابع ارز ایران در کشور کره جنوبی درخصوص سایر منابع مسدودی نیز مذاکرات فشرده و مستمری در راستای استیفای حقوق قانونی ملت ایران انجام شده و طی هفته‌های اخیر هم پیشرفت خوبی در این خصوص حاصل شده است، البته برخی ملاحظات بانکی در این زمینه باقی است که به طرف‌های مقابل اعلام شده است و نمایندگان طرفین در حال پیگیری این موضوع هستند. به گفته وی منابع ارزی مسدودشده جزء منابع بانک مرکزی است و در اختیار این بانک قرار خواهد گرفت و به دولت تعلق نمی گیرد.

حسن آزادسازی منابع ارزی این است که با دستیابی بانک مرکزی به این منابع دست او برای کنترل نرخ ارز و سیاست های ارزی باز می شود. سیاستی که با برنامه ریزی درست می تواند ثبات خاصی را در بازر ارز ایجاد ومانع از رشد قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی شود

دست بازار بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با دستیابی به منابع ارزی مسدودی

محسن صادقی، کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با «بازار» در این زمینه گفت:‌ از آنجایی که منابع بلوکه شده ارزی در صورت آزاد سازی جذب بانک مرکزی می شود، بنابراین مدیریت این منابع به دست این بانک می افتد و باید دید که بانک مرکزی چگونه آن را بکار می گیرد. اما مزیت آن این است که با دستیابی این بانک به منابع ارزی کلان دست او برای کنترل نرخ ارز و سیاست های ارزی باز می شود. سیاستی که با برنامه ریزی درست می تواند ثبات خاصی را در بازر ارز ایجاد ومانع از رشد قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی شود.
وی با بیان اینکه با دستیابی بانک مرکزی به منابع ارزی هنگفت راه دست اندرکاران این بانک در اصلاح بازار ارز و ساماندهی آن به آسانی هموار می شود، افزود: اینکه طی چند سال گذشته قیمتها در بازار ارز با نوسان همراه و بر مدار رشد قرار گرفت ناشی از محدودیت منابع ارزی بود که مدیران برای مدیریت این بازار به دلیل کمبود منابع ارزی نمی توانستند سیاست خاصی را در این بازار به خوبی عملیاتی کند.

منابع ارزی مسدودی با آزاد سازی در اختیار دولت قرار نمی گیرد حال از آنجایی که چنین منابعی در اختیار بانک مرکزی است این بانک می تواند طوری آن را مدیریت کند که نگذارد نرخ ارز افزایش یابد و چه بسا با پوشش نیازهای ارزی قیمت ها بر مدار نزول قرار گیرد

زمینه کاهش نرخ ارز فراهم شد

این کارشناس پولی بانکی خاطر نشان کرد: حجم پولی که قرار است آزاد شود بسیار عالی است اما این پول در اختیار دولت قرار نمی گیرد حال از آنجایی که چنین منابعی در اختیار بانک مرکزی است این بانک می تواند طوری آن را مدیریت کند که نگذارد نرخ ارز افزایش یابد و چه بسا با تامین و پوشش نیازهای ارزی متقاضیان ارز همچنین ساماندهی چنین بازاری قیمت ها را بر مدار نزول قراردهد.
بنا به این گزارش، طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب قرار است آزاد شود آنطورکه با تداوم گفتگوهای با واسطه میان ایران و آمریکا، بانک مرکزی یکی از کشورهای منطقه به‌عنوان بانک عامل برای واریز وجوه آزاد شده ایران در کره جنوبی مورد توافق قرار گرفته است.

در چنین شرایطی کارشناسان می گویند؛ چنانچه این منابع ارزی آزاد شود و به درستی مدیریت شود محاسن آن به نفع اقتصاد کشور و خانوارها خواهد بود و احتمال ثبات در بازار ارز و کاهش قیمت ها در این بازار وجود دارد.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha