۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
قصه پر غصه فعالان کفش دست دوز در تهران/ مشتری نصف شد
گزارش بازار؛

قصه پر غصه فعالان کفش دست دوز در تهران/ مشتری نصف شد

تهران- فعالان صنف کفش دست دوز در تهران از رکود شدید بازار این صنعت و عدم حمایت مسئولان از این صنعت گلایه مند هستند.

بازار- گروه استان ها: کفش دست دوز ایرانی از دیرباز در جهان شناخته شده و دارای اعتبار بوده است، اما این صنعت- هنر، در ۲ دهه اخیر و با واردات بی رویه کفش های چینی و ترک و ساخت دیگر کشورها به ایران، عملا چالش های متعددی بر سر راه کفش دست دوز ایرانی ایجاد شد، تا جایی که خطر منسوخ شدن این صنعت- هنر وجود دارد.

اما صنعت کفش دست دوز ایرانی در استان تهران، این روزها حال خوبی ندارد و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، این صنعت که با اندک تامل می توان به سبقه تاریخی آن در کشور پی برد، در حال حاضر رو به نابودی و ورشکستگی کامل می رود.

کفش دست دوز بسیار مرغوب تر از کفش های بی کیفیت وارداتی است

یکی از فعالین صنعت- هنر کفش دست دوز استان تهران در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کفش استان تهران یکی از مطرح ترین کفش های دست دوز موجود در کشور بود و به دلیل نزدیکی به بازار پایتخت و جمعیت موجود در این استان مزیت خوبی برای فعالیت فعالان این صنف دارد،اما متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم، که این صنعت- هنر از جایگاه واقعی خود دور شده است.

وی گفت: مهم ترین علت این امر را می توان عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان و نیز پایین بودن توان خرید مردم عنوان کرد.

احمد موسوی افزود: می توان ادعا کرد از لحاظ دوخت، کفش دست دوز بسیار مهم مرغوب تر از کفش های بی کیفیت وارداتی است، اما زمانی که کفش های قاچاق و بی کیفیت با قیمت پایین وارد بازار می شود و از سوی دیگر مردم توانایی خرید کفش های مرغوب دست دوز را ندارند، باید شاهد همین بی رونقی در این صنف باشیم.

تولید کفش داخلی بیش از مصرف در کشور است

فعال دیگر کفش دست دوز استان تهران نیز نوسانات نرخ ارز را مهم ترین معضل فعلی تولیدکنندگان کفش دست دوز ایرانی دانست و گفت: از مسئولان تقاضا داریم، که قبل از آن که دیر بشود، فکری برای تامین مواد اولیه تولید کفش و تاثیرات سوء نرخ ارز بر این صنعت هنر بکنند.

محمد مولایی رکود بازار را معضل دیگر موجود برای فعالان کفش دست دوز دانست و افزود: در حال حاضر تولید کفش داخلی بیش از مصرف در کشور است و در این شرایط شاهد واردات کفش از کشورهای دیگر هستیم، که این امر حاصلی جز نابودی این صنعت- هنر ندارد، ما خواهان حمایت دستگاه های متولی برای صادرات محصولات خود هستیم، چرا که کفش ایرانی کیفیت مناسبی دارد.

مشتری کفش دست دوز به نصف رسیده است

رییس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بعد از اصلاح قیمت بنزین بازار کفش دست دوز به شدت دچار رکود شده است و شاهد کاهش تقاضا هستیم و عملا مشتری کفش دست دوز به نصف رسیده است و در این فصل سال و تنها ۲ ماه تا پایان سال و عید نوروز این مقدار فروش اصلا قابل قبول نیست.

رسول شجری مشکلات موجود برای ثبت سفارش و واردات مواد اولیه تولید کفش را از دیگر معضلات فعالان این حوزه دانست و ادامه داد: فعالان این صنف مشکلات متعددی دارند و نه تنها مشتری نداریم و مردم قدرت خرید کفش دست دوز را ندارند، که مواد اولیه برای تولید کفش برای همین تعداد مشتری نیز با سختی تامین می شود.

وی اضافه کرد: شرایط حاکم در بازار سبب تعطیلی بسیاری از واحدها شده است و برخی از همکاران به طور کلی این حوزه را رها کرده اند و از سوی دیگر شاهد عدم برخورد جدی با قاچاق کالا و کفش به داخل کشور هستیم و در شرایط سخت بازار و معضلات موجود باید رقابتی نابرابر با قاچاقچیان داشته باشیم.

شجری گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار نفر در این صنف صنعتی هنری در تهران فعالیت دارند، که با رکود موجود هیچ امنیت شغلی برای این افراد نمی توان قائل بود.

کفش دست دوز ایرانی نماد فرهنگ، ذوق و هنر مردم این سرزمین است و باید از آن حفاظت کرد و می توان با حمایت از فعالان این صنف نه تنها از تعطیلی آن جلوگیری کرد، که زمینه ترغیب جوانان و روی آوردن آن ها به این صنعت هنر و اشتغال زایی را فراهم کرد.

در این رابطه باید راهکارهای اجرایی اصولی اندیشیده شود تا بار دیگر کفش دست دوز ایرانی به جایگاهی که سزاوار آن است، دست یابد.

کد خبر: ۱٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha