اجرایی شدن تفاهم‌های گذشته بین ایران و آفریقای جنوبی را دنبال کنیم
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اجرایی شدن تفاهم‌های گذشته بین ایران و آفریقای جنوبی را دنبال کنیم

شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر آفریقای جنوبی در تهران اجرایی شدن تفاهم‌های گذشته بین دو کشور که همچنان روی زمینه مانده‌اند را بسیار مهم دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سفیر آفریقای جنوبی در تهران با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست به برگزاری نشست کمیسیون مشترک دو کشور بعد از وقفه‌ای طولانی، در آینده نزدیک اشاره و بر برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از فرصت این نشست، تاکید شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با ویکا کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در تهران ضمن اشاره به شرایط جغرافیایی این کشور و جایگاه آن در منطقه، گفت: بدون شک حضور تجار و سرمایه‌گذاران در آفریقای جنوبی می‌تواند بازار قابل توجهی از قاره آفریقا را در دسترس قرار دهد. در این بین با توجه به روابط سیاسی مناسب بین ایران و این کشور باید سعی کنیم سطح روابط اقتصادی را گسترش دهیم. متاسفانه در حال حاضرمناسبات تجاری در شرایط قابل دفاعی قرار ندارد.

او تلاش برای گسترش مناسبات را یکی از اولویت‌های امروز دولت ایران عنوان کرد و با نگاه به تلاش‌های سفیر آفریقای جنوبی در مسیرآشنایی با ظرفیت‌های استانی ایران طی سفرهای اخیر انجام شده، تصریح کرد: ایران توانمندی‌های خوبی برای تقویت سطح روابط دراختیار دارد و با توجه به این واقعیت باید برای تحقق اهداف تعیین شده در این رابطه تلاش‌های جدیدی کرد.

رئیس اتاق ایران برگزاری نشست کمیسیون مشترک بین دو کشور در آینده نزدیک با توجه به وقفه‌ای که در این رابطه اتفاق افتاده است را امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: در گذشته تفاهم‌های خوبی بین ایران و آفریقای جنوبی در جلسات کمیسیون‌ مشترک انجام شد که هیچ کدام تا به امروز اجرایی نشده است. باید برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن آنها را در اولویت کار کمیسیون پیش‌رو قرار دهیم.

شافعی پیشنهاد داد: تبادل اطلاعاتی تا زمان برگزاری کمیسیون مشترک بین کمیته مشترک ایران و آفریقای جنوبی و بخش اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در تهران صورت گیرد. از طرفی لازم است برای اجرایی شدن تفاهم‌های روی زمین مانده اولویت‌بندی صورت گیرد و طبق آن جلو رفته و زمینه عملیاتی شدن هر کدام را مهیا کنیم. در این مورد نیز برگزاری کمیسیون مشترک فرصت خوبی است.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران مبادله اطلاعات بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور به منظور آشنایی بین بخش خصوصی ایران و آفریقای جنوبی اهمیت بالایی دارد. بنابراین در این رابطه اتاق ایران آمادگی دارد که بعد از برگزاری کمیسیون مشترک، هیاتی را به این کشور اعزام کند. در عین حال این آمادگی وجود دارد که هیاتی از اتاق بازرگانی این کشور به ایران سفر کند.

شافعی توجه به تجارت تهاتری بین ایران و آفریقای جنوبی را بسیار مهم خواند و بهره‌گیری از این روش در حوزه کشاورزی بین دو کشور را که مکمل یکدیگر هستند، امکان‌پذیر دانست. او برنامه‌ریزی در این حوزه را خواستار شد.

رئیس اتاق ایران علاوه بر انرژی و برق به حوزه‌هایی نظیر خدمات فنی مهندسی، زیرساخت‌ها، فلزات و فعالیت‌های معدنی، حمل‌نقل، دارو و تجهیزات پزشکی برای همکاری اشاره کرد.

توسعه سطح مناسبات ایران و آفریقای جنوبی به کمک بنگاه‌های کوچک و متوسط
ویکا کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در تهران با نگاهی به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری کمیسیون مشترک، گفت: این نشست بعد از سفر رئیس جمهور ایران به این کشور برگزار می‌شود و اطمینان دارم در این سفر زمینه تعامل مسئولان دولتی دو کشور مهیا خواهد شد.

او درباره تفاهم‌های انجام شده بین دو کشور که بالغ بر ۲۳ مورد است و تعداد قابل توجهی از آنها که هنوز اجرایی نشده‌اند، تاکید کرد: تفاهم‌های صورت گرفته باید مورد توجه قرار گیرند و در اسرع‌وقت عملیاتی شوند. این تفاهم‌ها خواست‌ها و علایق دو کشور برای توسعه روابط بین آنهاست پس باید ملاک عمل قرار گیرند تا روابط را در بعد اقتصادی گسترش دهیم.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران به فرصت‌هایی که در زمینه تجارت بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد، اشاره و تاکید کرد: دولت‌های قبل در دو کشور هدف‌گذاری کردند که سطح روابط خود را تا سال ۲۰۲۲ به ۲ میلیارد دلار برسانند که تا این هدف فاصله طولانی داریم. حال باید با همکاری و تعامل، زمینه تحقق این هدف را امکان‌پذیر کنیم.

به باور کومالو دو کشور تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک و متوسط دارند که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا هستند؛ اما فرصت‌هایی هم دراختیار دارند که نباید نسبت به آنها غافل باشیم؛ همان طور که آمارها نشان می‌دهد، تراز تجاری بین دو کشور رشد داشته و دلیل آن استفاده از ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران رشد سطح روابط تجاری را بیان‌گر امکان افزایش بیشتر آن دانست و خواستار همکاری بیشتر در این مسیر و پیدا کردن راهکارهای جدید شد.

او نیر معرفی و شناخته شدن برندهای دو کشور در کشور مقابل را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: در مسیر تجارت، مبادله هیات‌ها و افراد ضرورت دارد و از دل تعاملات و گفت‌گوهاست که به اهداف و نیازهای یکدیگر پی می‌بریم. حال باید گفت آفریقای جنوبی در تولید برق دچار چالش‌های جدی است و در عین حال در ایران دانش فنی لازم برای بازسازی و نوسازی شبکه‌های تولید برق در آفریقای جنوبی وجود دارد. پس باید روی شکاف‌ها و خلاهای موجود در هر کشور و توانمندی‌های یکدیگر متمرکز شویم.

کومالو بر لزوم دیدارها و گفت‌وگوهای مستمر و منظم به منظور پیشبرد اهداف تعریف شده، تاکید کرد.

کد خبر: ۱۷۸٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha