۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کند شدن روند صادرات غیر نفتی در تابستان ۱۴۰۱

کند شدن روند صادرات غیر نفتی در تابستان ۱۴۰۱

براساس آمار ماهانه گمرک، صادرات کالا از کشورمان در فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل بهار ۱۴ درصد در ارزش کاهش داشته و واردات نیز در این فصل نسبت به فصل بهار ۹ درصد افزایش در ارزش داشته است.

به گزارش بازار، سخنگوی گمرک ایران گفت: در تابستان ۱۴۰۱، نزدیک به ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار از کشورمان به سایر کشورها صادر شد و ۸ میلیون و ۱۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار به کشور در این سه ماه  واردات وارد شده است.

لطیفی افزود:صادرات کالا از کشورمان در فصل تابستان نسبت به فصل بهار امسال ۱۳ درصد در وزن و ۱۴ درصد در ارزش کاهش داشته و واردات نیز در این فصل نسبت به فصل بهار بدون تغییر در وزن با ۹ درصد افزایش در ارزش همراه بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: کالاهای صادراتی در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان سال گذشته ۲۰ درصد در وزن کاهش داشته و یک درصد در ارزش افزایش داشته است و واردات کالا در تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۴۰۰ کاهش ۲۴ درصدی در وزن و رشد ۵ درصدی در ارزش داشته است.

سخنگوی سابق گمرک ایران درباره پنج مقصد اصلی صادرات در تابستان و روند تغییرات نسبت به فصل بهار امسال گفت: چین با ۳ میلیارد ۶۲۸ میلیون دلار (کاهش ۱۴ درصدی)، عراق با یک میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار (کاهش ۱۵ درصدی)، امارات با یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون دلار (کاهش ۱۱ درصدی)، ترکیه با ۸۸۹ میلیون دلار (کاهش ۴۹ درصدی) و هند با ۴۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۳ درصدی) پنج کشور صادراتی کالاهای ایران در فصل تابستان بودند.

همچنین لطیفی در ادامه با اشاره به پنج مبدا واردات در تابستان و روند تغییرات نسبت به بهار امسال افزود: امارات با ۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۰ درصدی)، چین با ۳ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار (رشد ۱۹ درصدی)، ترکیه با یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار (رشد ۱۱ درصدی)، هند با ۸۶۸ میلیون دلار (رشد ۷۰ درصدی) و روسیه با ۴۸۲ میلیون دلار (رشد ۲۲ درصدی) پنج کشور وارداتی کالا به ایران بودند.

کد خبر: ۱۷۸٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha