۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
افزایش ۴ درصدی قیمت نفت در پی کاهش صادرات اوپک پلاس
تحلیل بازار نفت؛

افزایش ۴ درصدی قیمت نفت در پی کاهش صادرات اوپک پلاس

با تصمیم اوپک پلاس برای کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت خود از روز چهارشنبه، قیمت نفت در بازار افزایش یافت؛ اقدامی که برای نخستین بار از مارس سال ۲۰۲۰ به این سو صورت میگیرد.

به گزارش بازار، با تصمیم اوپک پلاس برای کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت خود از روز چهارشنبه، قیمت نفت در بازار افزایش یافت؛ اقدامی که برای نخستین بار از مارس سال ۲۰۲۰ به این سو صورت میگیرد. 

در صورت کاهش این یک میلیون بشکه، بیش از یک درصد از عرضه نفت جهان کاسته می شود که به معنای کاهش عرضه خواهد بود.

از سوی دیگر، این تصمیم اوپک پلاس می تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت نفت خام در بازارهای جهانی آن هم در میان تلاش های گسترده در راستای جبران کمبود و بحران انرژی شکل گرفته در اروپا شود. با جهش قیمت صورت گرفته امروز، هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ۴ درصد افزایش قیمت به ۸۸.۹ دلار افزایش یافته و این در حالیست که هر بشکه نفت WTI نیز به بالای ۸۳ دلار افزایش یافته است. 

از سوی دیگر، داده های فلش مربوط به معاملات آتی بازار نفت خام منتشر شده از سوی گروه CME نشان دهنده افزایش ۸ هزار قرارداد با بهره باز در روز جمعه و البته پس از چهار روز ریزش در تهداد این قراردادها است. 

با این تعداد افزایش، کل قراردادهای آتی نفتی به بیش از ۷۷ هزار قرارداد افزایش یافته و این در حالیست که قیمت های نفتی WTI روز جمعه برای دومین جلسه معاملاتی متوالی ریزش را تجربه کرد. 

با اینحال، افزایش تعداد قراردادهای آتی نفتی ناشی از افزایش علاقمندی سرمایه گذاران به بهره های باز بوده که در را برای ادامه روند نزولی اصلاحی در کوتاه مدت باز می کند. افت شدید حجم معاملات می‌تواند گاهی منجر به افزایش قیمت در بازار شود. در حال حاضر، نقطه حمایت اصلی نفت WTI روی ۷۶ دلار قرار دارد. 

کد خبر: ۱۷۸٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha