۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قیمت مرغ  به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شد| تحقق پیش‌بینی‌ها مبنی بر گرانی مجدد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شد| تحقق پیش‌بینی‌ها مبنی بر گرانی مجدد

مشهد- افزایش قیمت گوشت سفید بدون مجوز و رسیدن قیمت مرغ‌های شنیسل و تکه کاری شده به کیلویی ۹۴ هزار تومان بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان این محصول را در شوک قیمتی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با آزادسازی یارانه‌ها از ابتدای سال و افزایش ناگهانی قیمت‌ها و ناهمخوانی دخل‌وخرج خانواده‌ها موجب شد تا مصرف مرغ نیز در بازار کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت مرغ از کیلویی ۳۰ هزار تومان به کیلویی ۵۹ هزار تومان از ابتدای تابستان امسال موجب شدید ریزش مشتریان در بازار مشهد شد تا آنجا که توزیع ۶۰۰ تن مرغ کشتار روز در این بازار به ۴۰۰ تن در روز کاهش پیدا کرد.

کاهش مصرف مرغ در تابستان امسال به دلیل کوچک‌تر شدن سبد خانواده‌ها موجب شد تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را کاهش دهند به‌گونه‌ای که مرغ در طی ماه‌های گذشته حتی زیر قیمت مصوب تعزیراتی در بازار توزیع شد.

به گزارش خبرنگار بازار این وضعیت موجب شد تا میزان جوجه ریزی نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا کند.

تولیدکنندگان که از ابتدای مردادماه امسال با کاهش تقاضا و مصرف مرغ در مشهد روبرو شدند لذا ترجیح دادند تا مرغ‌های بدون مشتری را با حمایت و پشتیبانی جهاد کشاورزی کشتار و به سردخانه‌ها منتقل کنند.

مصرف‌کنندگان مشهدی که تا دو ماه پیش حاضر نبودند مرغ‌های کشتار روز را به قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان خریداری کن‌اند حالا با افزایش قیمت مرغ به بیش از ۶۵ هزار تومان به خرید همان مرغ‌های منجمد شده دو ماه گذشته به قیمت هر کیلو ۴۸ هزار تومان تن می‌دهند.

با افزایش قیمت نهاده، تغییر قیمت و کاهش مصرف مرغ کاهش خرید و هم‌چنین جوجه ریزی و تولید مرغ گوشتی در استان بسیار کاهش‌یافته است  و لذا با کاهش تقاضا همچنین با توجه اینکه در خرداد و تیرماه امسال مازاد تولید مرغ در استان وجود داشت، حجم زیادی از مرغ تولیدشده در استان ذخیره‌سازی شد که این روزها در قالب مرغ منجمد در حال توزیع است.

شوک قیمتی

در طی روزهای گذشته قیمت مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار تومان نیز عبور کرد و در حال حاضر در برخی از فروشگاه‌ها باقیمت هر کیلو ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر نشان می‌دهد که در برخی از فروشگاه‌ها قیمت سینه مرغ تکه کاری شده به نرخ هر کیلو ۹۴ هزار تومان و پاچین مرغ به ازای هر کیلو ۷۷ هزار تومان به فروش می‌رسانند که باوجود اعلام دستگاه‌های نظارتی مانند تعزیرات مبنی بر تخلف آشکار اما خبری از نظارت و پیشگیری از این تخلفات به‌اصطلاح آشکار وجود ندارد.

قیمت مرغ  به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شد| تحقق پیش‌بینی‌ها مبنی بر گرانی مجدد

بر همین اساس قیمت تخم‌مرغ نیز در طی هفته گذشته از نرخ مصوب سبقت گرفت و از کیلویی ۳۹ هزار تومان در حال حاضر به کیلویی ۴۴ تا ۴۸ هزار تومان رسیده است.

پیش‌ازاین برخی از متولیان بازار مرغ و تخم‌مرغ در مصاحبه با بازار اعلام کرده بودند طی ماه‌های آینده باوجود کاهش مصرف مردم به دلیل گرانی‌های تحمیل‌شده اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ  از قیمت مصوب نیز فراتر خواهد رفت.

این کارشناسان ماه گذشته در مصاحبه با بازار عنوان کردند در طی ماه‌های گذشته جوجه ریزی‌های انجام‌شده از محل نهاده‌های طیور دولتی تغذیه‌شده است و لذا گرانی نهاده‌ها هنوز به‌طور صد در صد بر روی قیمت واقعی مرغ در بازار خودش را نشان نداده است.

این متولیان صنعت مرغ اذعان پیش‌ازاین اعلام کردند که به‌طور حتم با کاهش جوجه ریزی و حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار در طی ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت مرغ خواهیم بود که حال پس از گذشت دو ماه از این مصاحبه‌ها به نظر می‌رسد پیش‌بینی این افراد کاملاً درست از آب درآمده است.

پیش‌بینی قیمت جدید

در حال حاضر نیز برخی از مرغداران عنوان می‌کنند که نرخ واقعی مرغ کیلویی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است و در نرخ مرغ باید سود مرغدار و تولیدکننده نیز لحاظ شود تا جایی که رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید ۷۵ هزار تومان قیمت تمام‌شده مرغ گوشتی است!

تولیدکنندگان تأکید می‌کنند اگر قیمت نهاده‌ها و ذرت و سویا در بازار آزاد تغییر نکند، مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشره میزان جوجه ریزی بر اساس مقدار جوجه ریزی که به‌صورت قطعی انجام و در سامانه دامپزشکی ثبت‌شده است در اردیبهشت‌ماه ۱۲۳ میلیون قطعه، در خرداد ۱۰۸ میلیون قطعه در تیرماه ۹۱ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه و در مردادماه ۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار قطعه بوده است.

میزان جوجه ریزی در شهریورماه نیز تا امروز ۶۴ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بوده است که هشدار؛ و پیام‌های خوبی با کاهش حدود ۳٠ درصدی تولید مخابره نمی‌شود و می‌تواند زنگ هشدار جدی برای به خطر افتادن مزیت تولید، اشتغال و امنیت غذایی باشد.

کاهش تولید افزایش قیمت

 در همین راستا مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  با تائید این موضوع که میزان تولید و هم‌چنین مصرف مرغ در طی ماه‌های گذشته با کاهش همراه بوده است به بازار گفت: از ابتدای مردادماه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در خراسان رضوی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ میلیون کاهش را نشان می‌دهد.

محمدمهدی یعقوب زاده افزود: در طی ماه گذشته توزیع روزانه مرغ در استان به ۴۰۰ تن رسید که نسبت به اردیبهشت کاهش چشمگیری داشته است.

قیمت مرغ  به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شد| تحقق پیش‌بینی‌ها مبنی بر گرانی مجدد

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری افزون بر ۶۰۰ تن مرغ در استان به‌صورت روزانه توزیع می‌شد اظهار کرد: این در حالی است که آمار توزیع روزانه مرغ در ماه گذشته به ۴۰۰ تن در روز رسید.

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح یارانه‌ها و اصلاح ارز با توجه به افزایش قیمت مرغ تقاضا برای این محصول کاهش یافت.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بازار مرغ در تعادل نسبی به سر می‌برد و قیمت‌ها نوسان زیادی ندارد و تفاوت بین نرخ‌ مصوب مرغ با نرخ‌ آزاد به‌مراتب کمتر شده است.  

وی ادامه داد: به‌طورمعمول تفاوت قیمت مرغ در بازار هم به دلیل بسته‌بندی متفاوت است و لذا بازار با کمبود مرغ مواجه نیست.

وی بابیان اینکه بخشی از مرغ مصرفی در خراسان رضوی مرغ‌ منجمد است اظهار کرد: کمبود مرغ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از طریق توزیع مرغ منجمد و عرضه مستقیم رفع می‌شود.

دولت باید در قیمت‌ها تجدیدنظر کند

مدیرعامل مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: حداقل قیمت تخم‌مرغ برای خرید از مرغدار باید کیلویی ۵۲ هزار تومان تعیین شود و قیمت کنونی صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد.

حسین موسوی نژاد ابراز کرد: در حال حاضر  درخواست‌های زیادی برای کشتار گله‌های زیر سن کشتار وجود دارد؛ چراکه تولید توجیه اقتصادی ندارد و مرغداران برای حذف گله‌ها به دنبال مجوز جهاد کشاورزی نیستند و باید اقدامات جدی انجام شود. 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی قیمت تخم‌مرغ را در حال حاضر مقرون‌به‌صرفه ندانست و گفت: طبق قول وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای شهریورماه بنای بازنگری در قیمت تخم‌مرغ بود که هنوز محقق نشده است.

موسوی نژاد افزود: مرغداران هم‌اکنون هم در حال زیان هستند و حداقل قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغدار باید کیلویی ۴۵ هزار تومان باشد تا سود پنج‌درصدی برای تولیدکننده داشته باشد بنابراین در چنین شرایطی رغبت مرغداران به جوجه ریزی کمتر شده است و به جد نیازمند حمایت بیشتر دولت از این بخش هستیم.

وی اذعان کرد: هم‌اکنون مرغداران درخواست حذف گله‌های جوان رادارند. با شرایط فعلی و حذف ارز ترجیحی قیمت ذرت و کنجاله سویا  ۵ و ۶ برابر افزایش‌یافته و ارزان‌ترین کالا تخم‌مرغ است.

وی با اشاره به این موضوع که معمولاً کشتار مربوط به گله‌های مسن است بیان کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که برخی تولیدکنندگان به دلیل عدم صرفه اقتصادی دست به کشتار گله‌های جوان زده‌اند.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر دولتمردان در قیمت این محصول تجدیدنظر نکرده و یا تولیدکنندگان را در مسیر تولید دست‌تنها بگذارند و حمایتی در کار نباشد به‌طور حتم با کاهش تولید و افزایش قیمت این محصول در آینده‌ای نزدیک روبرو خواهیم بود.

بلاتکلیفی تولید کننده

به گزارش خبرنگار بازار گزارش وضعیت واردات نهاده‌ها در سال جاری حاکی از آن است که واردات نهاده شامل ذرت، گنجاله سویا، دانه سویا و جو، در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰درصد کاهش‌یافته است لذا معنای مازاد نهاده باوجود کاهش واردات، این است که تولید مرغ کاهش‌یافته است.

پیش‌ازاین دولت قول داده بود در اواخر شهریور قیمت‌های جدیدی را برای مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند که هنوز علامتی از این بازنگری در قیمت ظاهرنشده است ضمن آنکه وعده داده‌شده بود تسهیلاتی در اختیار مرغداران قرار گیرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ درصد کاهش پیداکرده است. دلیل این کاهش تولید کاهش اقبال مردم به گوشت مرغ است و لذا مرغداران هم انگیزه‌ای برای جوجه ریزی ندارند یعنی باوجودآنکه در یک هفته گذشته قیمت مرغ مقداری افزایش‌یافته و به قیمت مصوب رسیده و در برخی مراکز نیز تا حدودی بالاتر رفته است، بازهم انگیزه کافی برای افزایش تولید در مرغداران ایجاد نشده و دلیل این بی‌انگیزگی، رفتار مقامات دولتی در قبال وعده‌هایی است که چندان امیدبخش نبود و همان‌ها هم تاکنون بر زمین‌مانده است.

پیش‌ازاین دولت قول داده بود در اواخر شهریور قیمت‌های جدیدی را برای مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند که هنوز علامتی از این بازنگری در قیمت ظاهرنشده است ضمن آنکه وعده داده‌شده بود تسهیلاتی در اختیار مرغداران قرار گیرد. همچنین مقرر بود دولت برای تحریک تقاضای مرغ و تخم‌مرغ، کالابرگ الکترونیک صادر کند، که این وعده‌ها نیز اجرایی نشده است.

بنا بر اظهارات کارشناسان دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ مقداری به تقاضای شکل‌گرفته از سوی موکب‌های اربعین، بازگشایی مدارس و افزایش فعالیت‌ صنایع غذایی بازمی‌گردد اگرچه ممکن است این افزایش تقاضا ادامه‌دار نباشد و تغییر رفتار مردم بار دیگر بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

به‌بیان‌دیگر، مردم وقتی ببینند قیمت‌ها در سبد هزینه خانوارشان قابل‌توجه است، ممکن است الگوی مصرفشان را تغییر دهند و این مسئله نیز بخش تولید را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد؛ چراکه تولیدکنندگان نمی‌دانند چه تصمیمی باید برای ادامه تولید اتخاذ کنند. اما به‌طورکلی، اگر سیاست‌های دولت به همین روند ادامه یابد، در مهرماه افزایش قابل‌توجهی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ تجربه خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۷۸٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
      6 0
      مشکل از مردم است خب نخرند با این مرغ های که واقعا بوی گند میدن از بس هزار کوفت وزهر مار به خورد حیوان میدن.
      • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
        0 0
        راست میگی مرغ نمی خریم بریم گوشت بخریم میگم با این هوش و ذکاوت شما چرا وزیر اقتصاد نشدی؟
    • محمود IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      4 0
      من هم خودم عیالوارم میدونم سخته ولی بخدا اگه یک مدت نخرندمردم
    • زمدگی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      4 0
      زندگی مردم شده گشنگی اخه دولت چکار میکنه مردم‌بدبختمون کرده