اولویت‌های ۳گانه بخش کشاورزی با همکاری دولت و بخش خصوصی اجرایی شود
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

اولویت‌های ۳گانه بخش کشاورزی با همکاری دولت و بخش خصوصی اجرایی شود

یوسفی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران می‌گوید: رعایت الگوی کشت، مقابله با خرده مالکی در حوزه کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس، اولویت‌های بخش کشاورزی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بی‌توجهی به شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی در کشاورزی یکی از چالش‌هایی است که همواره بخش کشاورزی ایران را تهدید کرده است. آنچه در این بین اهمیت دارد، مطالعات کارشناسی درباره الگوی کشتی است که در کل کشور باید از سوی کشاورزان مورد توجه باشد. این الگو باید توسط وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش ارائه شود.

اینکه در برخی از سال‌ها شاهد تولید بی‌رویه یک محصول خاص به دلیل بازار خوب آن در گذشته و در نهایت انبارش و هدررفت آن محصول به دلیل تولید بدون بازار هستیم نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که به دلیل عدم مدیریت، نظارت و بی‌برنامگی وزارت کشاورزی، رخ می‌دهد.

در این راستا به باور نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، دولت با همکاری اتاق ایران می‌تواند مدیریت و نظارت خود را بر بخش کشاورزی گسترش دهد.

امیر یوسفی تاکید کرد: چنانچه وزارت کشاورزی بتواند حمایت و نگاه تشویقی خود را نسبت به حوزه کشاورزی همراه با مدیریت و نظارت کارشناسی، افزایش دهد، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود برطرف می‌شود.

این فعال اقتصادی معتقد است: رعایت الگوی کشت، مقابله با خرده مالکی در حوزه کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی اندک در دسترس، اولویت‌های بخش کشاورزی است؛ اما متاسفانه دولت نسبت به این موضوعات محوری، بی‌توجه است.

او تصریح کرد: ارائه الگوی کشت به معنای جانمایی درست، منطقی و کارشناسی درباره کشت انواع محصولات موردنیاز است. اینکه هر محصولی باید در چه شرایط اقلیمی تولید شود که کمترین آسیب به منابع آبی و محیط زیست وارد آید و بیشترین محصول با کیفیت بالا تولید شود، در چارچوب الگوی کشت مشخص می‌شود و این الگو باید توسط وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس تحقیق و مطالعات منطقه‌ای تهیه شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در عین حال حمایت و رویکرد تشویقی نسبت به روند تولید انواع محصولات با در اختیار قرار دادن بذر و کود مناسب با شرایط هر منطقه را ضروری خواند و تاکید کرد: زمانی سطح زیر کشت پنبه ۲۰۰ هزار هکتار بود که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی‌های دولت و نبود نگاه حمایتی لازم این سطح به ۱۰ هزار هکتار رسید که البته امروز شاهد افزایش آن تا ۲۰ هزار هکتار هستیم. در این رابطه واردات بذرهای استاندارد و قوی که با شرایط اقلیمی مورد استفاده همخوانی داشته باشد، خیلی مهم است.

یوسفی ادامه داد: وزارت کشاورزی مراکز تحقیقاتی و امکانات خوبی برای نظارت بر بذرها، کودها و سمومی که به کشور وارد می‌شود، دارد. بنابراین باید با استفاده از این ظرفیت‌ها از میزان و کیفیت تولید محصولات خود حفاظت کند.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به اهمیت مقابله با خرده مالکی در حوزه کشاورزی اشاره و تصریح کرد: در کشورهای دیگر برای تفکیک و خرد شدن زمین‌های کشاورزی، مجوز داده نمی‌شود. در واقع خرده مالکی در حوزه کشاروزی یک معضل جدی است که متاسفانه در ایران اتفاق می‌افتد و وزارت کشاورزی برخورد مناسبی با این موضوع ندارد. برای تحقق اهداف تعیین شده در حوزه کشاورزی باید مانع از خرد شدن زمین‌ها شد.

او همچنین با نگاه به وضعیت آب‌وهوایی ایران که جزو مناطق گرم‌وخشک با میزان تبخیر بالاست، گفت: زمانی رودخانه‌های کشور پرآب و سفره آب‌های زیرزمینی قابل استفاده بودند اما امروز به هر دلیلی که ناشی از مدیریت غیرمنطقی منابع آبی است، شرایط تغییر کرده و منابع آبی کمی در دسترس است. در این وضعیت راهی جز استفاده بهینه و برنامه‌ریزی شده از این منابع نداریم. امروز ارزش اقتصادی آب بالاست و باید با همین نگاه، بخش کشاورزی کشور را حمایت کنیم.    

کد خبر: ۱۷۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha