۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
گسترش دلارزدایی در تجارت جهانی؛ از کشورهای تحریم شده تا غیر تحریمی
بازار گزارش می دهد؛

گسترش دلارزدایی در تجارت جهانی؛ از کشورهای تحریم شده تا غیر تحریمی

با تشدید تحریم‌ها توسط مقامات ایالات متحده آمریکا، انگیزه بیشتری برای کشورها برای مشارکت و توسعه شبکه پرداخت جایگزین وجود خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: در شش ماه گذشته، گروه هفت (G۷) از نیروی ترکیبی دلار، یورو، پوند و ین استفاده کرده است تا خسارت سنگینی بر اقتصاد روسیه وارد کند. ستون فقرات این استراتژی بر روشی است که جهان از دلار به عنوان ارز ذخیره بین المللی و مکانیسم تسویه اکثریت ترجیحی در مبادلات ارزی جهانی استفاده می کند. نزدیک به نیمی از تجارت جهان به دلار انجام می شود که تقریباً ۶۰ درصد از ذخایر ارزی جهانی را نیز شامل می شود.

اما هر چیزی بهایی دارد. با اعمال تحریم‌ها و مسدود کردن دارایی‌ها در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، گروه ۷ بحث طولانی‌مدت در مورد جایگزین‌های دلار را دوباره آغاز کرده و ایده «دلارزدایی» یا کاهش اتکای یک کشور به دلار، شتاب بیشتری پیدا کرده است: از روسیه گرفته تا چین و بسیاری از کشورهای غیرمتعهد این ترس وجود دارد که اتکای بیش از حد به دلار آمریکا اهرم این کشور در عرصه بین المللی را افزایش می دهد.

جایگزین های واقع بینانه برای دلار

سوئیفت انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان و یک سیستم پیام رسانی است که بانک ها برای انجام تراکنش های بین المللی از آن استفاده می کنند. علیرغم برخی تصورات غلط، هیچ تراکنش مالی واقعی در سوئیفت رخ نمی دهد: ارزش آن در نقشی است که در ارتباطات بین بانک ها ایفا می کند.

سوئیفت هنگامی که در دهه ۱۹۷۰ تأسیس شد، ۲۳۹ بانک را در پانزده کشور به هم متصل کرد. امروزه، بیش از یازده هزار مؤسسه مالی را در بیش از دویست کشور و منطقه به هم متصل می کند و این مهم آن را به روش اصلی ارتباط در مورد معاملات بین المللی تبدیل می کند.

سوئیفت یک تعاونی خصوصی است که متعلق به دو هزار نهاد است. دفتر مرکزی آن در بروکسل است و توسط گروهی از بانک‌ها از جمله فدرال رزرو ایالات متحده (Fed)، بانک مرکزی اروپا و چندین بانک منفرد در اتحادیه اروپا، علاوه بر بانک‌های ژاپن، انگلستان و کانادا، نظارت می‌شود. بنابراین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نقش کلیدی در حکومت آن ایفا می کنند.

از آنجایی که سوئیفت هیچ حساب بانکی ندارد، تسویه واقعی وجوه با استفاده از سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو (CHIPS) انجام می شود. به طور متوسط، تراشه های سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو روزانه نزدیک به ۱.۸ تریلیون دلار تراکنش دارند.

این سیستم دارای چهل و سه شرکت کننده مستقیم است شامل بانک های آمریکایی یا بانک های خارجی دارای شعب ایالات متحده آمریکا و یازده هزار شرکت کننده غیرمستقیم که بانک های بدون شعبه ایالات متحده هستند که از طریق حساب های خود با مشارکت کنندگان در سیستم مشغول هستند.

سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو از طریق شرکت‌کنندگان خود، بیش از ۹۶ درصد از تراکنش‌های برون‌مرزی دلاری را پوشش می‌دهد. سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو به موازات سرویس Fedwire Funds متعلق به دولت فدرال کار می کند تا در واقع تراکنش ها را پاکسازی و تسویه کند.

سوئیفت، سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو و Fedwire با هم تقریباً تمام معاملات بین‌المللی دلاری را پوشش می‌دهند. آنها یک اثر شبکه ای ایجاد می کنند که رقابت با آن تقریبا غیرممکن است. چگونه جایگزین های آنها با هم جمع می شوند؟

رقبای امروز: روسیه و چین

روسیه پس از انضمام کریمه در سال ۲۰۱۴ با اعمال یک دور دیگر از تحریم‌ها، توسعه سیستم انتقال پیام‌های مالی (SPFS) خود را آغاز کرد. این سیستم به عنوان جایگزینی برای سوئیفت برای انتقال اطلاعات بین چهارصد بانک داخلی روسیه و حدود پنجاه نهاد بین المللی عمدتاً از آسیای مرکزی عمل می کند. اگرچه اخیراً گزارش‌هایی درباره اتصال بانک‌های مرکزی هند، ایران و چین به سیستم انتقال پیام های مالی روسیه منتشر شده است، اما این سیستم هنوز سیستمی برای ارتباطات بین بانکی داخلی در روسیه است.

از سوی دیگر، سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین (CIPS) جایگزینی برای سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو است. این سیستم در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد تا به عنوان مکانیزم تسویه و ترخیص معاملات یوان عمل کند. مانند سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو ، سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین توسط یک بانک مرکزی ( بانک خلق چین) نظارت می شود و از مشارکت کنندگان مستقیم می خواهد که طبق قوانین آن عمل کنند.

جالب توجه است که شرکت کنندگان می توانند از طریق سیستم پیام رسانی سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین به یکدیگر پیام دهند، اما ۸۰ درصد از تراکنش های سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین به زیرساخت سوئیفت متکی هستند. باید گفت سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو ۱۰ برابر سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین شرکت کننده دارد و چهل برابر سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین تراکنش ها را پردازش می کند.

تراکنش های یوان تنها ۳.۲ درصد از کل تراکنش ها با استفاده از سوئیفت را تشکیل می دهند. اهداف سیاسی چین برای بین المللی کردن پول خود، که منجر به ایجاد سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین شد، با کنترل سرمایه روی یوان در تضاد است و یوان را به عنوان یک ارز کمتر از دلار جذاب می کند.

این بدان معنا نیست که علاقه ای به گسترش نقش سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین وجود ندارد: گزارش های تأیید نشده حاکی از آن است که حجم تراکنش ها از طریق سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین ۵۰ درصد در سال افزایش یافته است.

هر دو سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین و سیستم انتقال پیام های مالی روسیه جایگزین های ناقصی برای ترکیب سوئیفت، سیستم پرداخت بین بانکی اتاق تسویه فدرال رزرو و Fedwire ارائه می دهند. این رقبا شبکه کوچک‌تر و دامنه کوچک‌تری دارند و بر رواج معاملات بین‌المللی مبتنی بر دلار تأثیر چندانی ندارند.

با این حال، ذکر این نکته مهم است که هر دوی آنها به دنبال اعمال تحریم‌های مالی شدیدتر بر کشورهایی که این سیستم‌ها را طراحی کرده‌اند، ایجاد شده‌اند. با تشدید تحریم‌ها توسط مقامات ایالات متحده، انگیزه بیشتری برای کشورها برای مشارکت و توسعه شبکه پرداخت جایگزین وجود خواهد داشت. این یک اقدام متعادل کننده مهم برای سیاست گذاران تحریم است.

ایده دور زدن دلار به دشمنان ایالات متحده مانند روسیه یا رقبایی مانند چین محدود نمی شود. کشورهایی مانند هند، اندونزی، برزیل و آفریقای جنوبی همگی در حال بررسی تغییراتی در نحوه پردازش پرداخت‌های فرامرزی و امکان کاهش اتکای خود به سیستم سوئیفت هستند.

در این شبکه‌های پرداخت، طرح‌های کارت اعتباری و بدهی وجود دارد که مشتریان را به بازرگانان در سراسر جهان متصل می‌کند. ویزا، مسترکارت و امریکن اکسپرس سه شرکت بزرگی هستند که امکان پرداخت های بین مرزی و داخلی را فراهم می کنند.

ویزا و مسترکارت هر کدام نزدیک به ۵۳ میلیون تاجر جهانی در بیش از دویست کشور جهان دسترسی دارند. بانک‌های چینی در سال ۲۰۰۲ یک شبکه پرداخت جایگزین راه‌اندازی کردند: یونیون پی، که تا سال ۲۰۲۰ از انحصار بازارهای داخلی چین برخوردار بود. امروزه یونیون پی ۵۵ میلیون بازرگان را در ۱۸۰ کشور جهان، از جمله ۳۷ میلیون تاجر خارج از چین، به هم متصل می کند.

بیش از یکصد میلیون کارت میر صادر شده است و چندین کشور از جمله ترکیه و ایران برای پیوستن به شبکه میر ابراز علاقه کرده اند

از زمانی که ویزا و مسترکارت خدمات خود را در روسیه تعلیق کردند، یونیون پی به عنوان یکی از تنها گزینه‌ها برای تراکنش‌های فرامرزی برای روس‌ها ظاهر شده است. یکی دیگر از این گزینه ها میر است، طرح کارت داخلی روسیه.

میر که در دور تحریم‌های روسیه در سال ۲۰۱۴ ساخته شد، به دلیل استفاده از آن برای پرداخت‌های بازنشستگی و بخش عمومی در داخل کشور و قابل استفاده توسط روس‌های مقیم خارج از کشور، محبوب شده است. بیش از یکصد میلیون کارت میر صادر شده است و چندین کشور از جمله ترکیه و ایران برای پیوستن به شبکه میر ابراز علاقه کرده اند.

علاوه بر این، بانک‌های روسی چندین سال است که با یونیون پی تجارت می‌کنند و با توجه به شبکه بزرگ یونیون پی، میر می‌تواند با یونیون پی همکاری کند تا دامنه خود را با بازاریابی یا حتی کارت‌های دارای برند مشترک گسترش دهد.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در میان کشورهایی که به دنبال جایگزینی برای سیستم مالی مبتنی بر دلار هستند، محبوب شده‌اند، زیرا می‌توانند سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر از ریل‌های پرداخت برون مرزی موجود باشند.

طبق تحقیقات شورای آتلانتیک، در حال حاضر دوازده آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برون مرزی در حال انجام است. یکی از این پروژه ها، پل چندگانه است که تایلند، هنگ کنگ، چین و امارات متحده عربی را در یک پل مبادله چند ارزی به هم متصل می کند که خط مبادله ای ارزان تر، کارآمدتر، کم خطرتر و سریعتر از خط موجود ارائه می کند. سیستم های ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عمده فروشی، که برای نقل و انتقالات نهادی بین بانک ها در نظر گرفته شده اند، روش جدیدی هستند که در آن کشورها در حال حل مشکلات در معماری پرداخت هستند و در عین حال شبکه های جدیدی از نقل و انتقالات را ایجاد می کنند. این سیستم‌ها، اگرچه هنوز برای راه‌اندازی کامل آماده نیستند، می‌توانند به کشورها در دور زدن سوئیفت و توسعه یک معماری مالی جایگزین کمک کنند.

با گذشت زمان، این نوآوری‌ها می‌توانند شیوه استفاده از تسلط جهانی دلار برای موثرتر کردن تحریم‌ها را از بین ببرند. این مطمئناً امیدی است که در پکن وجود دارد: طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بانک خلق چین سیصد کارمند را صرفاً به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود اختصاص داده است - این تعداد از کل کارکنان بانک‌های مرکزی سایر کشورها بیشتر است.

دلارزدایی ایده جدیدی نیست، اما هم نوآوری فین‌تک و هم سلاح‌سازی با دلار از طریق تحریم‌ها جان تازه‌ای به یک بحث قدیمی داده است

دلارزدایی ایده جدیدی نیست، اما هم نوآوری فین‌تک و هم سلاح‌سازی با دلار از طریق تحریم‌ها جان تازه‌ای به یک بحث قدیمی داده است. با توجه به کنترل سرمایه چین بر معاملات یوان و کمبود نقدینگی آن، دلار همچنان به عنوان ارز با ثبات و قابل تبدیل ترجیحی برای پرداخت های بین المللی حاکم است. تراکنش‌های انجام شده با کارت‌های اعتباری یا راه‌حل‌های فین‌تک همچنان بخش کوچکی از جریان‌های ارزی جهانی را تشکیل می‌دهند و هدف اصلی تحریم‌ها نیستند و با توجه به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، ارزش دلار در حال افزایش است.

اما تهدیدات برای دلار در دوردست آشکار می شود: سهم یوان در پرداخت های جهانی امسال افزایش یافته است و با توجه به بحران انرژی، کشورها می توانند متقاعد شوند که خطوط مبادله روبل یا یوان ارائه دهند و سهم این ارزها را در خود افزایش دهند.

اگر ایالات متحده آمریکا با متحدان خود در نوآوری های تکنولوژیکی همکاری نکند، بسیاری از کشورها به دنبال جایگزین هایی خواهند بود. هفته گذشته، دولت بایدن تعداد زیادی گزارش در مورد مقررات دارایی‌های دیجیتال منتشر کرد. برخی از این گزارش‌ها به جزئیات طراحی احتمالی ارز دیجیتال بانک مرکزی مبتنی بر دلار پرداختند. اما از آنجایی که ممکن است این طرح سال‌ها طول بکشد تا اجرا شود، فدرال رزرو قرار است سرویس Fednow را در سال ۲۰۲۳ آزمایش کند و سیستم پرداخت بسیار سریع‌تری را در ایالات متحده ایجاد کند.

ایالات متحده آمریکا درصدد است تا برای مهار پراکندگی فزاینده در چشم انداز پرداخت های جهانی تلاش کند. این مهم را می توان با شفاف سازی مقررات داخلی به دست آورد، به ویژه زمانی که صحبت از اختیارات فدرال رزرو در صدور دلارهای دیجیتال و نقش استیبل کوین های با پشتوانه دلار باشد.

ایالات متحده آمریکا نمی تواند بدون مدل رهبری کند و برای این کار، باید نوآوری در ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را تشویق کند، اما در قالب گزینه‌های پرداخت‌های بخش خصوصی کارآمدتر.

در نهایت، ایالات متحده می خواهد نقش تعیین کننده استانداردهای جهانی را حفظ کند و درصدد است در گروه بیست (G۲۰) و صندوق بین المللی پول در این موضوعات فعال تر باشد. واشنگتن این دو هدف را دنبال می‌کند: تضمین می‌کند که نوآوری در چشم‌انداز پرداخت‌ها منجر به پراکندگی بیشتر نمی‌شود و همچنین مشخص می‌کند که کدام کشورها علاقه‌مند به همکاری هستند و کدام یک واقعاً می‌خواهند مسیر متفاوتی را ایجاد کنند.

کد خبر: ۱۷۸٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha