۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
هدف از انعقاد در تصفیه فاضلاب چیست؟

هدف از انعقاد در تصفیه فاضلاب چیست؟

منعقد کننده ها نقش حیاتی در تصفیه فاضلاب دارند که به حذف مواد جامد، نرم شدن آهک و غلیظ شدن لجن کمک می کنند.

به گزارش بازار، منعقد کننده ها نقش حیاتی در تصفیه فاضلاب دارند که به حذف مواد جامد، نرم شدن آهک و غلیظ شدن لجن کمک می کنند. هدف اصلی استفاده از منعقد کننده ها یا همان کواگولانت علاوه بر حذف ذرات ریز در کمتر شدن کدورت آب است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با منعقد کننده ها در آب و فاضلاب در اختیارتان قرار دهیم.

انعقاد در تصفیه فاضلاب چیست؟

انعقاد شامل کنار هم قرار دادن مواد نامحلول است که با دستکاری بار ذرات و با افزودن نمک های آهن یا آلومینیوم، مانند سولفات آلومینیوم یا سولفات آهن صورت می گیرد. ذرات دارای بار منفی با بار مثبت منعقد کننده ها در آب خنثی شده که این امر باعث می شود، مواد جامد معلق در آب به هم متصل و به لخته های بزرگ تری تبدیل شوند. هرچه اندازه ذرات بزرگتر باشد، لخته ها با سرعت بیشتری ته نشین می شوند. به این فرآیند انعقادسازی در تصفیه آب گفته می شود که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

کاربرد منعقد کننده ها در تصفیه آب

هدف از انعقاد در تصفیه فاضلاب چیست؟

  • زلال سازی و حذف ذرات معلق در تصفیه آب
  • حذف ذرات معلق در آب کارخانجات تولید مواد غذایی و دارویی
  • از بین بردن ذرات کلوئیدی، روغن، بنزین و گازوئیل در آب اطراف دکل های نفتی و فاضلاب پالایشگاه ها

مواد منعقد کننده در تصفیه آب

برای استفاده از انعقاد در تصفیه آب، باید از منعقد کننده ها برای شروع فرآیند شیمیایی استفاده کرد. منعقد کننده های شیمیایی به دو دسته منعقد کننده معدنی و منعقد کننده آلی (یا همان منعقد کننده پلیمری) تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هریک پرداخته ایم.

  1. منعقد کننده آلی

منعقد کننده های آلی به منظور جداسازی مواد جامد موجود در آب و تولید لجن مورد استفاده قرار می گیرند. گولانت های آلی به چند دسته تقسیم می شوند که هر یک کاربردی متفاوت در صنعت دارند.

انواع منعقد کننده آلی

  1. پلی آمین ها و پلی دادمک ها

پلی آمین ها که تنها با خنثی سازی بار عمل می کنند، پرمصرف ترین منعقد کننده های آلی به شمار می آیند. پلی دادمک ها با بار منفی، کلوئیدها را در آب خنثی کرده و یک توده اسفنجی به نام میکروفلوک تشکیل می دهد. این مواد بیشترین تاثیر را در تصفیه فاضلاب و آب بسیار کدر دارند.

  1. ملامین فرمالدئیدها و تانن ها

 منعقد کننده های طبیعی به منظور منعقد سازی مواد کلوئیدی موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرند که تا حدودی مشابه به کواگولانت معدنی عمل می کنند. این مواد برای از بین بردن لجن بسیار مناسب هستند؛ چرا که می توانند مواد آلی مانند روغن و چربی را به خود جذب کنند.

منعقد کننده معدنی

معمولاً منعقد کننده های معدنی نسبت به کواگولانت های آلی ارزان تر بوده، به همین دلیل این ماده به یک راه حل مقرون به صرفه برای طیف گسترده ای از کاربردهای تصفیه آب تبدیل شده است. وقتی منعقد کننده های معدنی به آب اضافه می شوند، رسوبات آلومینیوم یا آهن تشکیل می شود که با جذب ناخالصی‌های موجود در آب به تمیز کردن آب کمک می‌کنند.

انواع منعقد کننده های معدنی

هدف از انعقاد در تصفیه فاضلاب چیست؟

  1. سولفات آلومینیوم (آلوم)

 آلوم یکی از رایج ترین مواد شیمیایی در تصفیه آب است که در فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده خاصیت منعقد کنندگی بسیار بالایی دارد که موجب شده است تا در چنین مواردی برای ایجاد رسوب و ته نشین کردن حدود ۹۹% از مواد اضافی کاربرد داشته باشد. در واقع با اضافه کردن سولفات آلومینیوم به آب تصفیه نشده، ناخالصی های موجود در آب به یکدیگر می چسبند و با گذشت زمان تجمع این ناخالصی ها بیشتر شده؛ در نتیجه ذرات بزرگ تری تشکیل می شود.

رایج ترین منعقدکننده های آلومینیوم دار شامل سولفات آلومینیوم یا زاج سفید، آلومینات سدیم و پلی آلومینیوم کلراید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سولفات آلومینیوم و کاربردهای آن در صنایع مختلف اینجا را کلیک کنید.

  1. کلرید آهن

 کلروفریک یا کلرید آهن با نام شیمیایی FeCl۳ کم هزینه ترین کواگولانت معدنی محسوب می شود که به عنوان خورنده ترین و خطرناک ترین منعقد کننده معدنی شناخته شده و در صنایع مختلفی از جمله استخراج فلزات، داروسازی، رنگرزی، کاغذ سازی، حذف آرسنیک و همچنین تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارد.

  1. آلومینیوم کلرید

کاربرد این ماده همانند آلوم بوده و تنها تفاوت در قیمت آن می باشد. بنابراین، از این ماده شیمیایی در فرآیندهایی که نمی‌توان از آلوم استفاده کرد، به عنوان گزینه دوم انتخاب می‌شود. پلی آلومینویم کلراید عموما در دو نوع خوراکی و صنعتی عرضه می گردد.

خرید منعقد کننده آلی و معدنی

از آنجایی که منعقد کننده ها در انواع مختلفی تولید می شوند، ممکن است استفاده نادرست آنها در آب مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از خرید این ماده شیمیایی اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. علاوه بر نوع ماده شیمیایی در آب و دوز استفاده از آن عواملی مانند کیفیت و درصد خلوص ماده نقش بسزایی در تعیین سلامت کیفیت آب دارد.

کد خبر: ۱۷۸٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha