۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
توسعه فاز دوم دهکده گردشگری زاینده‌رود با مشارکت بخش خصوصی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

توسعه فاز دوم دهکده گردشگری زاینده‌رود با مشارکت بخش خصوصی

اصفهان- منتظری مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود گفت: ارتقا و توسعه فاز دوم دهکده گردشگری زاینده‌رود مدنظر قرار گرفته است و در زمینه توسعه فضای گردشگری دهکده عمران از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می شود.

مسعود منتظری در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداری در نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان  در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه دریاچه‌ها و سواحل باید در اختیار عموم قرار گیرد، دسترسی به دهکده زاینده‌رود برای غیرمالکان آزاد شده است و ویلاهای مربوط به سازمان در اختیار افراد مراجعه کننده، قرار می‌گیرد.

وی  با بیان اینکه هیچ ویلایی در دهکده گردشگری عمران زاینده رود در حریم دریاچه نیست، افزود:  فاز یک دهکده فرهنگی گردشگری چادگان دارای یک هزار و ۷۵۰ ویلا است که این تعداد حدود ۵۰ درصد ویلاها متعلق به ارگان‌های دولتی و ۵۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده رود با اشاره به ارتقا و توسعه فاز دوم دهکده  زاینده رود و تاثیر آن در ایجاد اشتغال سبز در چادگان، گفت: سازمان عمران زاینده رود  به عنوان شخص ثالث مباحث حقوقی این اراضی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: برای توسعه این فاز، زمین‌هایی که جزو اراضی ملی است از منابع طبیعی  گرفتیم اما برخی اهالی روستاها ادعای مالکیت آنها  را دارند.

منتظری تاکید کرد: در دهکده گردشگری مواردی مانند کارتینگ، راپل و فوتبال حبابی ونیز در حوزه‌های علمی باغ گیاه شناسی پیش بینی شده است و بهدلیل ظرفیت مناسب برای برگزاری سمینارها و اجلاس‌های نهادهای مختلف، ساخت سالن اجلاس در دهکده گردشگری عمران زاینده رود با پیش‌بینی یک ردیف اعتباری در دستور کار گرفته است.

راه اندازی سایت آهوان در دهکده گردشگری زاینده‌رود

وی با اشاره به اینکه سیاست ما این است که در زمینه توسعه فضای گردشگری دهکده عمران از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، گفت: طی تفاهمی با اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان مجموعه‌ای حصار کشی شده به مساحت ۱۱۰ هکتار در مجاورت فاز یک دهکده گردشگری عمران زاینده رود برای پرورش آهو و کَل در نظر گرفته شده که در صورت تمدید مجوز، راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این تصمیم در حوزه گردشگری، رسالتی برای حفظ محیط زیست است، خاطرنشان کرد:  می‌توان از این فضا برای احیا و پرورش حیات وحش و جنبه‌های آموزشی آن استفاده کرد و آهوهایی که در این سایت نگهداری خواهند شد از گونه‌های بومی و تحت نظارت محیط‌زیست هستند.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده رود با بیان اینکه در همه زمینه‌ها از جمله در گردشگری باید بروز باشیم، گفت: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب، در تلاش هستیم در دهکده گردشگری زاینده رود فضایی برای اقشار کم در آمد ایجاد کنیم.

منتظری افزود: در این پیوند سایت خانواده با ۵.۵ هکتار مساحت تا دو سه ماه آینده در فاز یک دهکده افتتاح خواهد شد که شامل سکوها و ۵۰ کلبه چوبی در فضای سبز و نزدیک دریاچه زاینده رود بوده و به سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، مسجد، وسایل بازی و مراکز تفریحی دهکده دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه این پروژه نزدیک به ۸۵ درصد این پیشرفت دارد، اضافه کرد: اگر ساخت کلبه‌ها تکمیل شود طی دو تا سه ماه آینده آئین افتتاحیه این مجموعه را خواهیم داشت و همزمان طراحی ۱۵‌.۵ هکتار از فاز دوم سایت خانواده را نیز آغاز خواهیم کرد.

هیچ فاضلابی از دهکده وارد دریاچه زاینده رود نمی‌شود

مدیرعامل سازمان عمران زاینده رود با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست، تفکیک زباله از مبدا در دهکده گردشگری عمران با هدف کاهش حجم زباله فرهنگسازی شده است، ابراز داشت: تصفیه آب آشامیدنی در داخل این مجموعه انجام می‌شود و در کنار آن برای آب شرب چادگان نیز همکاری می‌کنیم و دهکده گردشگری عمران زاینده‌رود از معدود دهکده‌های گردشگری است که فاضلاب دارد.

منتظری با بیان اینکه هیچ گونه فاضلابی از دهکده به دریاچه و حاشیه دریاچه زاینده‌رود وارد نمی‌شود، اضافه کرد: چاه جذبی وجود دارد و فاضلاب کلبه‌ها تصفیه و در فضای سبز استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال پیش تاکنون ۹۲ درصد از فضای سبز دهکده عمران زاینده رود با سیستم تحت فشار و پساب آبیاری می‌شود و فعلاً توسعه فضای سبز در دستور کار نیست ضمن اینکه در فضای سبز این مجموعه از گونه‌های مقاوم به کم آبی استفاده شده است.‌

کد خبر: ۱۷۸٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha