۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
شکل گیری موج صعودی در آینده نزدیک| شناسایی سهام مستعد برای چینش یک پرتفوی بهینه
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد

شکل گیری موج صعودی در آینده نزدیک| شناسایی سهام مستعد برای چینش یک پرتفوی بهینه

زمانی کارشناس بازار سرمایه گفت: از دید موج شماری نئوویو، با نگاه به چارت شاخص کل متوجه خواهیم شد که در انتهای موج نزولی قرار داریم و انتظار می رود به زودی چرخش روند را داشته باشیم.

سمیه شوریابی؛ بازار: محمد حسن زمانی کارشناس و مدرس بازارهای مالی در خصوص وضعیت بازار بورس و روند پیش روی آن اظهار داشت: وضعیت این روزهای بازار سرمایه اصلأ جالب نیست، بازاری که نزدیک به چهار ماه و نیم است در یک موج نزولی قرار گرفته است و بسیاری از سهام حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد افت قیمت را تجربه کرده اند و بعضاً کف های مهمی را نیز از دست داده اند و همچنان این بازار بی جان و بی رمق با ارزش معاملات بسیار پایین پیش می‌رود.  

 از الگوی اصلاحی کلی که از سقف مرداد ۹۹ شناسایی کردم تقریباً نصف آن سپری شده و همچنان زمان زیادی باقی مانده است تا یک روند صعودی پرقدرت دیگر برای شاخص کل شروع شود، روندی که بتواند قله های ۳ و ۴ میلیونی را فتح کند

زمانی می گوید: همین روند باعث شده است که سرمایه گذاران حقیقی و خُرد، با ترس و ناامیدی زیادی روبه‌رو شوند؛ ترس از دست دادن باقیمانده سرمایه خود و ناامید از جبران زیان های حاصل شده.

  

مشکلات عمده بازار و سلب اعتماد از سرمایه گذاران 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به مشکلات اساسی بازار بورس تأکید کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به عدم ثبات قوانین و آزمون و خطا کردن قانون‌گذار در مقاطع حساس (تغییر دامنه نوسان بصورت نامتقارن، دو تایمه کردن بازار و...)، تغییرات زیاد نرخ بهره بین بانکی که علی‌رغم تصویب نرخ مشخص برای آن با افزایشی شدنش به بازار سرمایه آسیب می رساند. بازارگردان ها به حال خود رها شده و نیز برخوردهای سلیقه ای ناظران در بازگشایی ها و مچینگ ها اشاره کرد که این قبیل از کارها آن‌ هم در زمان نزول و ریزش بازار، موجب سلب اعتماد عمومی و فراری دادن سرمایه گذاران می‌شود بنابراین سازمان بورس باید برای برطرف کردن این مشکلات چاره ای بیاندیشد.  

شکل گیری موج صعودی در آینده نزدیک| شناسایی سهام مستعد برای چینش یک پرتفوی بهینه

زمانی افزود: با تمام این مسائل به اعتقاد بنده اگر بتوانیم به خوبی روندها را شناسایی کنیم و با آنها دوست باشیم می‌توانیم گلیم خود را از همین بازار پر از مشکل هم بیرون بکشیم.

وضعیت بازار از دید تکنیکالی 

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه از منظر تکنیکالی با رجوع به سال های پیش، وضعیت به وجود آمده بازار را این گونه تشریح کرد: با بررسی چارت شاخص کل بین سال‌های ۹۷ الی ۹۹ متوجه خواهیم شد که شاخص یک رشد عجیب و غریب ۲۲۰۰ درصدی را تنها در دو سال تجربه کرده است و از محدوده ۹۳ هزار واحدی تا  محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رشد کرده است. رشدی بسیار بزرگ که در زمانی کم اتفاق افتاده است و از منظر تکنیکال هنگامی که یک رشد شارپ به این صورت شکل بگیرد، اصلاحی که پس از آن خواهد آمد اصلاحی بزرگ، فرسایشی و زمان بر خواهد بود که این اصلاح سنگین و خسته کننده را بسیاری از سرمایه گذارانی که در قله سال ۹۹ اقدام به ورود کردند با تمام وجود نیز حس کردند.  

زمانی یادآور شد: از الگوی اصلاحی کلی که از سقف مرداد ۹۹ شناسایی کردم تقریباً نصف آن سپری شده و همچنان زمان زیادی مانده است تا یک روند صعودی پرقدرت دیگر برای شاخص کل شروع شود، روندی که بتواند قله های ۳ و ۴ میلیونی را فتح کند.

چرخش روند در آینده ای نزدیک

این کارشناس بازار سرمایه در انتها با بیان وضعیت فعلی بازار و اقدامات مؤثر در این برهه از آن، خاطر نشان کرد: از دید موج شماری نئوویو با نگاه به چارت شاخص کل  متوجه خواهیم شد که در انتهای این موج نزولی قرار داریم، اگر چه هنوز با اطمینان نمی توان گفت این موج اصلاحی به اتمام رسیده است ولی انتظار می رود به زودی چرخش روند را داشته باشیم و شاهد شکل گیری یک موج صعودی خوب چه در شاخص کل و چه در کلیت سهام بازار باشیم، پس بهتر آن است که در این مقطع سهم های پر پتانسیل را جدا کرد و با چینش یک پرتفوی بهینه، از رشد بعدی که در ماه های باقیمانده از سال ۱۴۰۱ رخ خواهد داد بهترین بهره را برد.

کد خبر: ۱۷۸٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha