۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
 تورم ماهانه ۳ دهک کم‌درآمد ۱۴ تا ۱۷ درصد کاهش یافت

تورم ماهانه ۳ دهک کم‌درآمد ۱۴ تا ۱۷ درصد کاهش یافت

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد شوک تورمی ناشی از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۳ دهک کم‌درآمد جامعه در شهریورماه نسبت به خردادماه ۱۴۰۱ به طور کامل تخلیه شده است.

به گزارش بازار، در خردادماه امسال آثار شوک تورمی ناشی از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی در آمار تورم پدیدار شد. در نتیجه این سیاست، تورم ماهانه دهک اول (کم‌درآمدترین قشر جامعه) به ۱۹٫۵ درصد افزایش یافت.

تورم ماهانه دهک دوم و سوم هم در خردادماه به ترتیب به ۱۷٫۹ و ۱۶٫۶ درصد رسید.

 تورم ماهانه ۳ دهک کم‌درآمد ۱۴ تا ۱۷ درصد کاهش یافت

با این حال، گزارش‌های مرکز آمار بیانگر آن است که در ماه‌های بعد از خرداد، تمام شوک تورمی ناشی از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقشار کم‌درآمد تخلیه شده است.

در شهریورماه تورم ماهانه دهک‌های اول، دوم و سوم به ترتیب به ۲٫۱، ۲٫۲ و ۲٫۲ درصد رسید که نسبت به خردادماه کاهش‌های ۱۷٫۴ واحد درصد، ۱۵٫۷ واحد درصد و ۱۴٫۴ واحد درصد داشته است.

نکته مهم دیگر آن که در مرداد و شهریور امسال میانگین تورم ماهانه ۳ دهک کم‌درآمد جامعه به‌مراتب کمتر از دوران اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا می‌شد، میانگین تورم ماهانه ۳ دهک کم‌درآمد جامعه حدوداً ۲٫۸ درصد بود.

این در حالی است که در دو ماه اخیر (مرداد و شهریور ۱۴۰۱) با فروکش کردن آثار شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰، میانگین تورم ماهانه دهک اول ۱٫۸ درصد، دهک دوم ۱٫۹ درصد و دهک سوم ۲ درصد بوده است.

 تورم ماهانه ۳ دهک کم‌درآمد ۱۴ تا ۱۷ درصد کاهش یافت

کد خبر: ۱۷۸٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha