۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲
بازار را آزاد کنید؛ تجار گلیم خود را از آب بیرون می کشند| عراق خواهان کیک و کلوچه با کیفیت پایین
فعال صنعت غذایی در گفتگو با «بازار»:

بازار را آزاد کنید؛ تجار گلیم خود را از آب بیرون می کشند| عراق خواهان کیک و کلوچه با کیفیت پایین

امیریان فعال صنایع غذایی می گوید: نیاز نداریم دولت مواد اولیه با قیمت ارزان به ما بدهد بلکه خواسته ما این است که بازار را باز کند ما تولید کننده و تجار از پس امور بر می آییم و نیاز به کمک دولت نداریم.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع غذایی کشور نیز مانند دیگر صنایع با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با تغییر و تحولات بسیاری همراه شدند و با بالا رفتن قیمت مواد اولیه مصرفی در این صنعت، محصولات تولیدی آنها نیز با قیمت ها بالاتری در بازار توزیع می شود. با این وجود تولید کنندگان این صنعت برخوردی دوگانه با این قضیه داشته اند و در حالی که برخی معتقدند این افزایش قیمتها وضعیت تولید را کاهشی کرده است و لذا سیاست های خود را تغییر داده اند اما برخی دیگر نیز می گویند افزایش نرخ مواد اولیه تاثیر بر سهم شان از بازار نداشته است و کار مثل سابق پیش می رود.  

علی اکبر امیریان مدیرعامل یک شرکت تولید کننده کیک، ویفر و کلوچه در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ما نیز مانند دیگر همکاران با مشکل مواجه هستیم هرچند تلاش می کنیم مانعی برای ما محسوب نشود. با این وجود پیدا کردن مواد اولیه با قیمت مناسب معمولا جزو چالش های ما است. به این معنا که قیمت مواد اولیه معمولا نوسان دارد و در نهایت نیز ما قیمت محصولات خود را متناسب با نوسان نرخ مواد اولیه بالا و پایین می کنیم و به این ترتیب این چالش را برطرف می کنیم.

برآوردن خواسته مشتریان؛ بهترین راهکار برای داشتن سهم در بازار صنایع غذایی

امیریان در خصوص راهکارهای فعالان این صنعت برای داشتن سهمی قابل توجهی از بازار نیز اظهار داشت: در حقیقت راهکار و ترفند ما برای بقا در بازار برآورده کردن خواسته مصرف کنندگان است.

وی ادامه داد: الان مصرف کنندگان محصولات ما به دنبال کیفیت بهتر با قیمت مناسبتر هستند پس ما سعی می کنیم جنس را با کیفیت بالا و قیمتی نسبتا ارزان ارائه بدهیم.

این تولید کننده در پاسخ به این سوال که از چه طریقی قیمت را  کنترل می کنید، گفت: قیمت ها را از طریق مقایسه ای تنظیم می کنیم؛ یعنی می بینیم که همکاران ما با چه کیفیت و قیمتی بار را ارئه می دهند سپس سعی می کنیم با همان کیفیت یا بالاتر محصول خود را تهیه کنیم و با قیمتی پایین تر عرضه کنیم. برای تحقق این امر نیز از سود خود کم می کنیم.

تولید کننده های صنایع غذایی انتظار ندارند دولت جنس و ماده اولیه با نرخ ارزان به آنها بدهد بلکه خواهان جنس با قیمت واقعی هستند تا خود تولیدکنندگان بازار را مدیریت کنند

وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که اگر دنبال این باشیم با کیفیت پایین تر کار کنیم به طور موقت در بازار می مانیم چون مشتری هیچگاه یک بار بد را دوبار خریداری نمی کند پس برای ماندگاری در بازار باید کیفیت بالاتری ارائه بدهیم.

امیریان همچنین در خصوص تاثیر حذف یارانه آرد صنف و صنعت بر تولید و فروش خود گفت: اصلی ترین مواد اولیه مصرفی ما آرد، شکر، روغن و تخم مرغ است. اما نکته اینجا است که حذف آرد یارانه ای تاثیر چندانی بر کار ما نگذاشته است یعنی وقتی آرد را گرانتر خریداری می کنیم محصول خود را هم گرانتر می فروشیم. به عبارت دیگر به قیمت روز نان می خوریم چون مجبور هستیم این کار را انجام بدهیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که اینکه قیمتها به یکباره با حذف ارز بالا رفت آیا موجب شد سهم بازار را از دست بدهید، گفت: نه ما سهمی از بازار را دست نداده ایم. به نظر بنده از همان ابتدا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کار اشتباهی بوده است یعنی هر جایی که به مردم یارانه بدهند کار اشتباهی است.

قیمت محصولات غذایی باید همسان با نرخ جهانی باشد

این تولید کننده کیک و کلوچه افزود: ما معتقدیم نباید جنس را ارزانتر بدهیم باید قیمتها واقعی باشد. چون در مقطعی که صادرات داشتیم می دیدیم که برخی کالاهای ایران از جمله گازوئیل چون در ایران ارزانتر از دیگر کشورها بود پس به هر طریقی به کشورهای مجاور می رفت به عبارتی ثروت ملی از کشور خارج می شد.

او ادامه داد: در صورتی که اگر قیمت ها همسان قیمت جهانی باشد چرا باید برخی افراد چنین سو استفاده هایی نمایند. به عنوان مثال یک زمانی مواد شوینده ایران بقدری با دیگر کشورها تفاوت قیمت داشت که کامیون کامیون بار از ایران به دیگر کشورها ارسال می شد.

امیریان با تاکید بر اینکه  به نظر بنده دو نرخی بودن ارز و سهمیه دادن ها اشتباه است، افزود: قیمت هر کالایی در دنیا بر اساس عرضه و تقاضا است و اگر عرضه بیش از تقاضا باشد قیمت پایین می آید و بالعکس.

این تولید کننده خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید رقابت برابری حاکم شود یعنی باید فضایی فراهم شود تا تولید کننده های مختلف در یک حوزه کاری با بهره بردن از یک شرایط یکسان، کالا تولید و عرضه کنند چون تنها در این صورت است که برای داشتن سهم بیشتر از بازار کیفیت کار را بالا می برند.

او ادامه داد: ما باید از این مشکلات و مسائلی که داشته ایم درس بگیریم و بازار را باز کنیم و اجازه بدهیم هر کسی به کار خود مشغول باشد؛ به عبارت دیگر انتظار داریم دولت کاری به کار ما نداشته باشد نه نیاز داریم جنس را به ما ارزانتر بدهند بلکه خواهان جنس با نرخ واقعی هستیم و اقدام دیگری نمی خواهیم، چون تولید کننده و تاجر خود می توانند گلیم شان را از آب بیرون بکشند.

امیریان همچنین در خصوص نحوه بازاریابی صنایع غذایی نیز اظهار داشت: به طور کلی در حال حاضر خود ما سنتی عمل می کنیم چون معتقدیم جنس ما تبلیغات کار ما است یعنی مشتریان برای ما مشتری می آورند. با این وجود به تدریج رو به استفاده از بازاریابی دیجیتال هستیم.

وی همچنین در خصوص موانع پیش روی صادرات به عراق نیز اظهار داشت: مساله اینجا است که خریداران کشورهای اطراف مانند عراق خواهان جنس با کیفیت پایین و ارزان از ما هستند که ما از آن اجتناب می کنیم. چرا که به عنوان مثال استاندارد می گوید برای ویفر باید ۵۰درصد نان بزنیم ۵۰ درصد کرم لذا کمتر از آن نمی توانیم بزنیم اگرچه در برخی موارد بالاتر از ارقام استاندارد کار می کنیم؛ یعنی ۷۵ درصد کرم و ۲۵ درصد نان می زنیم اما خریداران عراقی کمتر از استانداردهای نامبرده می خواهند و طبیعتا ما برند خود را زیر سوال نمی بریم.

کد خبر: ۱۷۸٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      0 0
      شما تولید کننده که میگید همه چیز باید جهانی باشد حقوق کارگر هم جهانی باشد سندیکای کارگری هم مثل کشور فرانسه قدرت داشته باشد بعد میتوانی این حرف بزنی