۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
ضرورت کنترل آفت مشترک کلزا و چغندر| مروجین جهاد کشاورزان اطلاع رسانی کنند
کارشناس کشاورزی خبرداد؛

ضرورت کنترل آفت مشترک کلزا و چغندر| مروجین جهاد کشاورزان اطلاع رسانی کنند

گرگان- قربانیان، یک کارشناس کشاورز گلستانی با بیان اینکه سوسک و کک به عنوان آفت مشترک کلزا و چغندر لطمه زیادی به کلزاکاران وارد می کند، گفت: مروجین جهاد کشاورزی باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

شهاب قربانیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشت کلزا به دلیل خرید تضمینی، کم آب بری و زود رس بودن مورد استقبال کشاورزان گلستانی قرار گرفته است.

این کارشناس کشاورزی ضمن اشاره به نیاز کشور به کشت دانه های روغنی، گفت: استان گلستان یکی از استان های پیشرو در تولید کلزا است و با توجه به نیاز کشور توسعه این محصول مورد توجه دولت قرار داد.

قربانیان با اشاره به مشکلاتی توسعه کشت کلزا در گلستان، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی چند سال اخیر و کاهش بارندگی ها عملکرد این محصول تا حدودی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: دولت با توسعه  آبیاری تحت فشار باید به اراضی کلزا توجه کند تا بهره وری خوبی داشته  باشیم.

او ضمن اشاره به این مساله که در گذشته تنها با آب باران آبیاری مزارع کلزا انجام می شد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات آسمانی مروجین حتما باید به کشاورزان توصیه کنند که بعد کشت این محصول یک دوره آبیاری داشته باشند.

قربانیان آفت مشترک کلزا و چغندر قند را از دیگر مشکلات کشت این محصول برشمرد و گفت: افت سوسک و کک خیلی سریع عمل می کند و هنگامی که دو برگ اول کلزا زده می شود این آفت سطح سبز محصول را از بین می برد.

این کارشناس کشاورزی گلستان، گفت: این آفت در کلزا خسارت زیادی به بار خواهد داشت و کشاورزان بعد از کشت این محصول  روزانه یا هفتگی از مزارع خود بازدید کنند.

قربانیان در پایان گفت: مروجین جهاد بعد از انعقاد قرار داد نباید کشاورز را به حال خود رها کنند و آگاهی و اطلاع رسانی لازم را در خصوص آبیاری و کنترل آفات به کشاورز داشته باشند تا شاهد افزایش عملکرد این محصول در گلستان باشیم.

کد خبر: ۱۷۸٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha