۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
سرمایه پرانی در مازندران| فرش زیرپای خارجی‌ها قرمز نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

سرمایه پرانی در مازندران| فرش زیرپای خارجی‌ها قرمز نیست

ساری - عقب ماندگی مازندران در جذب سرمایه گذاران خارجی ریشه تاریخی دارد ورفتارهای سلیقه ای و غیرحرفه ای سبب پراندن سرمایه ها از استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: ریشه یابی دلایل عقب ماندگی سرمایه گذاری خارجی در مازندران، پای نبود فرهنگ جذب سرمایه گذار را بین دستگاه ها و کارمندان دولت در استان باز می کند و مازندران از داشتن یک مرکز وی آی پی برای جذب و هم اندیشی با سرمایه گذاران خارجی محروم است.

اگرچه سرمایه گذاران خارجی با دلارهای نقد برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله نیروگاه، پسماند، بیسکویت، صنعت، گل و گیاه و غیره وجود دارد اما رفتارهای غیرکارشناسی و غیررفه ای برخی مدیران و کارمندان ادارات طی ادوار گذشته سبب پرندان و کوچ متقاضیان به استان های دیگر شده است.

روایت استاندار مازندران از برخورد نامناسب کارکنان یکی از ادارات با سرمایه گذار حارجی در استان حکایت از نبود فرهنگ جذب سرمایه گذاران دارد و در این اداره مدیر و معاون به بهانه هایی از جلسه با سرمایه گذار پرهیز کرده بودند و کارشناسانی که با سرمایه گذار نشست کرده بودند با حرکات و زبان بدن و بیان سبب شده بودند تا آن سرمایه گذار خارجی عطای ثروت آفرینی در مازندران را به لقایش بخشد.

اگرچه مسئولان امر برشعار بر پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذار تاکید می کنند اما قوانین دست وپاگیر و سختگیری در صدور مجوزها و مشکلات اجتماعی و غیره سبب شده تا امروز فقط ۳۰ پروژه سرمایه گذاری خارجی در مازندران فعال باشد و ۳۰ درصد ۴۰ طرح سرمایه گذاری خارجی غیرفعال باقی ماند.

۱۴۰ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شد

گرفتار شدن سرمایه گذاران در پچ وخم اداری روند جذب ارزها و دلارهای خارجی را برای سرمایه گذاری در استان کند کرده است. سید محمودحسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تهیه ۱۴۰ فرصت سرمایه گذاری در استان ارزش آن دو هزرا و ۶۰۰ میلیون یورو ذکر کرد و گفت: این وضعیت درحالی که فرایند جذب سرمایه گذار در استان کند و غیرقابل قبول است.

سرمایه پرانی در مازندران| فرش زیرپای خارجی‌ها قرمز نیست

وی با اظهار این که فقط ۲۸ مجوز سرمایه گذاری طی سال ها در استان فعال شده است، خواستار تدوین برنامه مدون برای جذب سرمایه گذاری خارجی شد و گفت: مازندران دارای ظرفیت های فراوان در حوزه های دریایی، هوایی و ریلی است و باید از آن برای جذب سرمایه گذاری بهره گرفت.

وی همچنین با تاکید براین که ما نیازمند سرمایه گذاری هستیم از مسئولان خواست تا به جای سنگ اندازی زیرپای سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی فرش قرمز پهن کنند.

پیشنهاد خارجی ها برای سرمایه گذاری در مازندران

عقب ماندگی تاریخی مازندران در سرمایه گذاری خارجی در حالی است که طی دو سال اخیر تقاضا برای سرمایه گذاری در استان رشد یافت و سرمایه گذارانی از هند، افغانستان، کانادا، ایتالیا، چین و غیره وارد مازندران شدند.  حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با عنوان این که برای تحقق رشد ۷.۸ درصد چاره ای جز توجه به سرمایه گذاری نداریم، گفت: باید فرایند صدور مجوزهای سرمایه گذاری در استان کوتاه و آسان شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که سرمایه گذارانی از کشورهای قطر، کویت، عمان، امارات، روسیه و غیره در حوزه های گردشگری و صنعت استان وارد شدند، گفت: حدود شش میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی سال قبل در حوزه انرژی در استان صورت گرفت.

وی با عنوان این که برای سه طرح اقتصادی استان در حوزه انرژی ۲.۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی پیشنهاد شده است، از دستگاه های اجرایی خواست تا فرصت های سرمایه گذاری را تهیه و معرفی کنند.

مدون نشدن بسته های سرمایه گذاری و ضعف در معرفی قابلیت های به سرمایه گذاران داخلی و خارجی سبب شده تا سرمایه داران نیز مازندران را فقط برای گذر و سفر انتخاب کنند و به راحتی در استان های دیگر جذب شوند.  مدیرکل امور اقتصاد و دارایی مازندران از صدور ۴۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار در استان خبر داد.

۳۰ مجوز سرمایه گذاری به بار نشست

سید اسماعیل هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که تاکنون ۴۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار در استان صادر شد، گفت: از این تعداد مجوز ۳۰ مورد فعال شده است.

سرمایه پرانی در مازندران| فرش زیرپای خارجی‌ها قرمز نیست

وی با عنوان این که ۹ مجوز سرمایه گذاری به تعداد ۱۱ پروژه طی دو سال گذشته در استان صادر شده است، ارزش سرمایه گذاری آن را ۹۹ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان جذب آن تاکنون ۳.۵۴ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: این مجوزها در زمینه های صنعت و معدن، کشاورزی، بنادر، شیلات و خدمات بوده است و از سال ۷۴ تا ۹۸ حدود ۳۱ مجوز صادر شد که ۲۲ مجوز فعال شده است و در سال ۹۹ حدود سه طرح سرمایه گذاری خارجی شامل پرورش ماهیان خاویاری و گاز از کانادا و فرانسه بوده است.

هاشمی یادآور شد: در سال جاری برای احداث نیروگاه و آبشار رویایی از چین، کانادا و افغانستان سرمایه گذارانی وارد شدند و علاوه براین سرمایه گذاران از هندوستان نیز جذب شدند.

مدیرکل امور اقتصاد ودارایی مازندران یادآور شد: در سال جاری چهار مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد و یک مجوز نیز در نوبت بهره برداری است و علاوه بر این سرمایه گذاران دیگری از چین و افغانستان و ایتالیا در صف سرمایه گذاری هستند.

وی گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری در مجموع هشت مجوز سرمایه گذاری جدید در استان صادر شود.

درحالی طی ۴۰ سال اخیر ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در مازندران جذب شد که بسیاری از استان های دارای جاذبه های کمتر توانستند چندبرابر این میزان برای استان های خود ارزآوری داشته باشند و مهمترین مسئله در پایین بودن جذب سرمایه های خارجی مسائلی مختلف از جمله نبود فرهنگ سرمایه پذیری است.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha