۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کشاورزی استان سمنان در اغما | دولت حمایت کند
همزمان با سال زراعی جدید؛

کشاورزی استان سمنان در اغما | دولت حمایت کند

شاهرود- رضوانی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی استان سمنان در محاصره خشکسالی و سرمازدگی و افزایش هزینه‌ها به حالت نیمه‌جان درآمده است، گفت: دولت حمایت نکند دیگر کشاورزی نخواهیم داشت.

محمد تقی رضوانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به آغاز سال زراعی جدید از امروز در سراسر استان سمنان، تاکید کرد: یک سال بسیار دشوار پیش روی کشاورزان استان خواهد بود چرا که معتقد هستیم هزینه تولید در بخش کشاورزی استان بیش از هر زمان دیگری است.

وی با بیان اینکه هیچ سالی مانند امسال هزینه‌های کشاورزی برای کشاورزان بالا نبوده است، افزود: سابقاً ما شاهد مشکلاتی مانند کم آبی بودیم اما امسال محاصره مشکلات به اوج خودش رسیده و بسیاری کشاورزان را به ورطه نابودی کشانده است. امسال شاهد هستیم که قیمت کارگر، کود، ادوات کشاورزی، بذر و ... بین دو تا شش برابر شده است برای مثال سم ۶۳۰ هزار تومانی اوره در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش قیمت یافته است.

این کارشناس کشاورزی که خود بالغ بر ۳۰ سال کشاورزی می‌کند، تاکید دارد: خشکسالی و سرمازدگی از یک سو، هزینه های بالای تولید کشاورزی از سوی دیگر و همچنین کاهش بازده اقتصادی و تولیدی مثلثی هستند که کشاورزی استان سمنان را به اغما برده‌اند.

هیچ سالی مانند امسال هزینه‌های کشاورزی برای کشاورزان بالا نبوده است

رضوانی با بیان اینکه دولت ترویج آبیاری قطره‌ای و کشت گلخانه‌ای و ... را در دستور کار قرار داشته اما در دو دهه اخیر از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کمتر از ۴۰ هزار هکتار به این سیستم‌ها تجهیز شده است در نتیجه باید گفت جهاد هم در ترویج موفق نیست که بتوان امیدی به تغییر شرایط داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از کشاورزان صرفاً به اعطای تسهیلات پرداخته که کارساز نبوده است، تاکید کرد: یکی از تصمیمات دولت، کاهش پلکانی آب بهای کشاورزان در سال زراعی جدید است که چند روز قبل خبر آن از سوی دولت منتشر شد این طرح به گفته دولت می‌تواند هزینه های کشاورزان را کاهش دهد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه این سال زراعی جدید اگر با کاهش هزینه های کشاورزان همراه نشود، دشواری‌های فراوانی را برای کشاورزان خواهیم داشت، تاکید کرد: علی رغم اینکه برخی کشت‌ها مانند گندم افزایش خوبی را در سال‌زراعی گذشته داشتند اما نباید فراموش کرد که در اکثر شاخص‌ها کاهش را شاهد بودیم.

رضوانی با بیان اینکه جهاد در صورتی که بتواند به درستی ترویج کند، می‌توانیم امید به سال زراعی جاری داشته باشیم، گفت: در صورتی که ترویج به درستی صورت گیرد، ما داشته‌های بسیار خوبی برای کاهش هزینه کشاورزی داریم مثلاً ارقام مقاوم به سرمایی در استان داریم که در مرکز تحقیقات ایجاد شده اند اما متاسفانه ترویج آن با مشکل روبرو است و شاهد هستیم که این ارقام فقط در دانشگاه می‌مانند.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha