۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
تجهیزات تهویه مطبوع

تجهیزات تهویه مطبوع

تهویه مطبوع از الزامات تمامی ساختمان‌ها و سازه‌هاست. کاربرد سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجهیزات صنعتی، هتل‌ها، کارخانجات و... بسیار گسترده است.

بازار؛ گروه صنعت: در ادامه این مطلب به بررسی انواعی از سیستم‌های تهویه مطبوع می‌پردازیم.

چیلرهای هوا خنک و روفتاب پکیج

دستگاه‌های خنک کننده تجهیزات صنعتی ضروری هستند که سیالات و سایر ترکیبات را خنک می‌کنند و هوا را مرطوب می‌کنند. به دلیل این خاصیت تجهیزات تهویه مطبوع، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند هتلداری و پذیرایی، تولید، داروسازی و غیره پیدا می‌کنند. در حالی که انواع مختلفی از دستگاه‌های خنک کننده تهویه مطبوع در بازار موجود است، در ادامه به دو نوع سیستم خنک کننده می پردازیم و تفاوت های اصلی بین آنها را مشخص می کنیم. اجازه دهید با درک اینکه چیلرهای هوا خنک و واحدهای روفتاب پکیج چیست شروع کنیم.

چیلرهای هوا خنک چیست؟

سیستم تهویه مطبوع چیلر هوا خنک نیاز به انتقال حرارت به شکل جریان هوا با کمک یک موتور الکتریکی دارد. کولرهای هوا چیلر می‌توانند مایعات را خنک نگه دارند و همزمان هوا را خنک کنند و رطوبت را از بین ببرند. این دستگاه‌های خنک کننده نسبت به انواع دیگر مانند چیلرهای آب خنک سازگار با محیط زیست هستند.

روفتاب پکیج چیست؟

واحدهای چیلر روفتاب پکیج تجهیزات تهویه مطبوع هستند که بر روی پشت بام هر ساختمان مسکونی یا تجاری نصب می‌شوند. این سیستم های خنک کننده تهویه مطبوع دارای یک مسیر از پیش تعیین شده برای ارائه یک مسیر روشن برای حمل هوای مطبوع در داخل ساختمان هستند. روفتاب پکیج ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند باران، برف و آفتاب بسیار بادوام هستند.

تفاوت چیلرهای هوا خنک و روفتاب پکیج

در اینجا نکات کلیدی تفاوت بین دو سیستم تهویه مطبوع چیلر هوا خنک و واحد روفتاب پکیج وجود دارد.

محل قرارگیری چیلر

می‌توانید سیستم‌های چیلر هوا خنک را در مکان‌های مختلف ساختمان، از جمله زیرزمین یا سطوح مختلف طبقات، نصب کنید. اما چیلرهای روفتاب پکیج فقط برای نصب در پشت بام ساختمان مناسب هستند.

تفاوت اندازه بین این دو

سیستم تهویه مطبوع چیلر هوا خنک به دلیل اتصالات متعدد مانند چیلرها و بویلرها، طراحی حجیم تری دارد. واحدهای خنک کننده روفتاب پکیج طرح ساده ای دارند که به آنها پیکربندی فشرده می‌دهد.

پیوست‌ها و اتصالات داخلی

همانطور که در بالا ذکر شد، چیلرهای هوا خنک دارای اضافات مختلفی در سراسر سیستم نصب شده اند. یک سیستم تهویه مطبوع روفتاب پکیج دارای طراحی جامعی است که شامل تمام اتصالات مورد نیاز در بدنه می‌شود و لوازم جانبی خارجی را کاهش می‌دهد.

اسپلیت

اگر به دنبال روشی مقرون به صرفه و بدون مزاحم برای آوردن هوای خنک بیشتر به خانه خود هستید، سیستم تهویه مطبوع اسپلیت ممکن است پاسخ مناسبی باشد. نصب کولر گازی اسپلیت بسیار ساده‌تر است زیرا نیازی به کانال کشی ندارد، بنابراین احتمال اشتباهات تهویه مطبوع در هنگام نصب کمتر است. در عوض، واحدهای داخلی و خارجی با مجموعه ای از سیم‌های برق و لوله متصل می شوند.

تجهیزات تهویه مطبوع

این برای کیف پول شما و محیط زیست خوب است زیرا هنوز هم یک تهویه مطبوع قوی و بدون دردسر زیاد می‌گیرید. مجرای مورد نیاز برای بسیاری از واحدهای تهویه مطبوع سنتی معمولاً مصرف انرژی را افزایش می دهد، زیرا بسیاری از واحدهای تهویه مطبوع متمرکز انرژی زیادی را به دلیل تبادل حرارت در سیستم کانال هوا از دست می دهند. بدون شبکه ای از کانال ها، فرصت بسیار کمی برای اتلاف گرما یا انرژی در سیستم تهویه مطبوع اسپلیت وجود دارد.

مزایای سیستم تهویه مطبوع اسپلیت

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت عملکرد بی صدا دارد. قسمت هایی از کولر گازی که بیشترین صدا را ایجاد می‌کنند کمپرسور و فن خنک کننده کندانسور هستند. در سیستم اسپلیت (برخلاف واحد پنجره)، کمپرسور و فن کندانسور در خارج از اتاقی که در حال خنک شدن است قرار دارند و بنابراین منابع اصلی نویز حذف می شوند.

یکی دیگر از مزایای سیستم تهویه مطبوع اسپلیت این است که می توانید یک سیستم مولتی اسپلیت را انتخاب کنید که در آن می توانید بیش از یک واحد داخلی را به یک واحد خارجی متصل کنید. این امر باعث می شود تا با استفاده از دو واحد خنک کننده داخلی، خنک کردن چندین اتاق یا حفظ دما در یک اتاق بزرگ آسان شود.

کولر گازی اسپلیت یک راه کارآمد و مقرون به صرفه برای خنک کردن خانه شما است. لازم به ذکر است که هزینه اولیه این نوع تهویه مطبوع به طور قابل توجهی بالاتر از واحد پنجره است و نیاز به نصب حرفه ای دارد. با این حال، مقدار پولی که در قبوض انرژی خود صرفه جویی می کنید، و همچنین طول عمر دستگاه، در نهایت ارزش آن را دارد.

هیت پمپ‌ها

هیت پمپ‌ها یک جایگزین کم مصرف برای کوره ها و سیستم های تهویه مطبوع برای همه آب و هواها هستند. مانند یخچال شما، هیت پمپ‌ها از الکتریسیته برای انتقال گرما از یک فضای خنک به یک فضای گرم استفاده می‌کنند و فضای خنک را خنک‌تر و فضای گرم را گرم‌تر می‌کنند.

سه نوع اصلی هیت پمپ‌ وجود دارد که توسط کانال ها به هم متصل می شوند: هوا به هوا، منبع آب و زمین گرمایی. هیت پمپ‌ها گرما را از هوا، آب یا زمین خارج از خانه شما جمع آوری می‌کنند و آن را برای استفاده تهویه مطبوع در داخل متمرکز می‌کنند.

رایج ترین نوع هیت پمپ‌ پمپ حرارتی منبع هوا است که گرما را بین خانه و هوای بیرون منتقل می‌کند. هیت پمپ‌ امروزی می‌تواند در مقایسه با گرمایش با مقاومت الکتریکی مانند کوره ها و بخاری های قرنیز، مصرف برق شما برای گرمایش را تقریباً 50 درصد کاهش دهد.

هیت پمپ‌ها با راندمان بالا نیز بهتر از سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی استاندارد رطوبت زدایی می‌کنند و در نتیجه مصرف انرژی کمتر و راحتی خنک کنندگی بیشتری در ماه‌های تابستان دارند.

مزایای هیت پمپ‌ها

هیت پمپ‌ها نوع متفاوتی از تجهیزات هستند و باید به مزایا و معایب آنها عادت کرد. به غیر از انتشار کربن کم و احتمالاً هزینه نصب پایین تر، هیت پمپ‌ها منبع هوا دارای مزایای مختلفی هستند. این شامل:

کنترل دمای اتاق به اتاق، که منجر به راحتی بهتر می شود.

بدون نیاز به اتاق مکانیکی.

از بین بردن تلفات حرارتی بویلرها و لوله کشی.

بدون نیاز به دودکش یا هواکش.

بدون خطر مسمومیت با مونوکسید کربن یا انفجار گاز طبیعی.

کد خبر: ۱۷۷٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha