۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
نرخ ۸ میلیون تومانی عوارض دام سنگین مانع صادرات شد
یک فعال در حوزه دامپروری:

نرخ ۸ میلیون تومانی عوارض دام سنگین مانع صادرات شد

گرگان- قلندری، پرورش دهنده دام سنگین گفت: عوارض خروج دام سنگین برای هر راس گاو هشت میلیون تومان تعیین شده و این بی عدالتی باعث شده در حوزه صادرات دام سنگین نگاه مثبتی وجود نداشته باشد.

احمد قلندری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علت توقف صادرات به خاطر بی عدالتی بر روی تعرفه خروج دام سنگین از کشور است.

این پرورش دهنده دام سنگین ضمن اشاره به اینکه دولت برای صادرات یک راس گوسفند مبلغ ۵۰ هزار تومان تعرفه تعیین کرده، خاطرنشان کرد: طبق استانداردهای واحد دامی کشور هر گاو ۱۰ برابر یک واحد گوسفند است و اگر بخواهیم استاندارد را در نظر داشته باشیم تعرفه صادرات دام سنگین باید ۵۰۰ هزار تومان باشد نه هشت میلیون تومان.

وی افزود: متاسفانه دولت تعرفه صادرات دام سنگین را کیلویی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده که اگر یک گاو را حدود ۵۰۰ کیلو در نظر بگیریم تعرفه صادرات آن تقریبا هشت میلیون تومان خواهد بود.

قلندری افزود: با این تعرفه که دولت تعیین کرده قیمت فروش دام صادراتی افزایش خواهد یافت و خرید برای کشور مقصد مقرون به صرفه نخواهد بود و به این ترتیب هیچ صادراتی در این حوزه نخواهیم داشت.

این پرورش دهنده دام سنگین با بیان اینکه دولت نگاه مثبتی در خصوص صادرات دام ندارد، افزود: اگر صادرات دام انجام شود علاوه بر ارزآوری، تولید نیز در کشور رونق خواهد گرفت.

وی گفت: متاسفانه با قانون عوارضی که قرار دادند امکان صادرات دام سنگین در کشور وجود ندارد و هنوز دامداری از این مساله استقبال نکرده است.

قلندری با تاکید بر اینکه به لحاظ قیمت تعیین شده برای کشورهای خارجی خرید دام از ایران مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: تاکنون یک راس دام سنگین از کشور خارج نشده و تنها تعدادی اندک از جنوب خوزستان به کویت و بحرین و قطر به صورت محدود صادرات گوسفند داشتیم.

وی گفت: این نوع قیمت گذاری با استاندارد فاصله زیادی دارد به همین دلیل انجمن گاوداران کشور در خصوص قیمت گذاری تعرفه شکایت و از مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قانون شده است. .

قلندری در خاتمه تصریح کرد: دولت با این نوع قیمت گذاری تعرفه به دنبال این است که به نوعی صادرات در این حوزه انجام نشود و به نظر می رسد که نگاه مثبتی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر: ۱۷۷٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha