۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
نگرانی اروپا از بحران سوخت در زمستان

نگرانی اروپا از بحران سوخت در زمستان

بحران سوخت، اروپا را بابت زمستانی سرد و تاریک بیمناک کرده است.

به گزارش بازار، با نزدیک شدن زمستان در اروپا و احتمال بحران سوخت، خانه‌ها و اداره‌ها سردتر می‌شوند، اماکن و ساختمان‌های تاریخی تاریک می‌شوند و نانواهایی که نمی‌توانند تنور خود را گرم نگه دارند از رها کردن شغل خود صحبت می‌کنند.

زمستان در راه و اروپا وحشت زده است. آن‌ها دیگر کاری به پیاده روهای سفید ندارند، زیرا شاید با بحران سوخت روبرو شوند. این زمستان با همه زمستان‌های دیگر در قاره اروپا فرق دارد. زمستان امسال زمستانی سرد و تاریک خواهد بود چرا که اروپا در کشورهای سراسر این قاره شاهد بحران سوخت بی سابقه خواهد بود. ادارات سردتر می‌شوند، ساختمان‌های تاریخی تاریک می‌شوند و نانواها نمی‌توانند تنور و اجاق خود را گرم نگه دارند. مردم نیز به استفاده از هیزم روی می‌آورند و هزینه‌ها بالا خواهد رفت و منابع محدود می‌شود.

اروپا ارائه برنامه‌های کمکی را که می‌تواند بازار برق و گاز طبیعی را اصلاح کند منتفی می‌داند. قیمت گاز طبیعی هم اکنون در اروپا از متوسط قیمت در ده سال گذشته هشت برابر بیشتر است از این رو کشورها سیاست‌هایی تدوین کرده اند تا از تاثیر قیمت روزافزون سوخت بکاهند. کشورهای اتحادیه اروپا بیش از ۲۷۶ میلیارد دلار هزینه کرده اند. بیش از همه، آلمان هزینه کرده است. این کشور بیش از ۶۰ میلیارد دلار هزینه کرده است یعنی معادل ۱/۷ درصد تولید ناخالص ملی این کشور هزینه شده است.

ایتالیا نیز ۴۹/۵ میلیارد دلار برای غلبه بر بحران سوخت هزینه کرده که معادل ۲/۸ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است. یونان ۶/۲ میلیارد دلار هزینه کرده که معادل ۳/۷ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است. در انگلیس نیز هنوز یارانه به علت هزینه‌های سنگین زندگی پرداخت می‌شود. به عنوان مثال ۴۷۷ دلار یارانه بابت قبوض انرژی ارائه شده است. در لهستان نیز خانوارها می‌توانند برای ۶۴۰ دلار یارانه برای خرید ذغال ثبت نام کنند. ایتالیا نیز ۲۰۰ دلار یارانه برای پوشش دادن هزینه‌های سوخت می‌دهد.

آلمان نیز کمکی سیصد دلاری به کارگران داده است؛ بنابر این یارانه‌ها در سراسر اروپا جریان دارد. حالا سوال اصلی این است که آیا این اقدامات کمکی، می‌تواند از جیره بندی انرژی و قطع شدن برق جلوگیری کند. جواب این سوال سخت است. اروپا سال‌ها به انرژی روسیه وابسته بوده است. در واقع همین وابستگی است که باعث شده است جنگ اوکراین به یک بحران جهانی سوخت تبدیل شود. دولت‌ها هم اکنون تلاش می‌کنند منابع جدید پیدا کنند.

دولت‌های اروپایی برای دریافت منابع اضافه گاز طبیعی از خطوط لوله در نروژ و جمهوری آذربایجان صف بسته اند. همین الان اروپایی‌ها ال ان جی گاز مایع را خیلی گران تر از جاهایی مثل آمریکا خریداری کرده اند. الان تاسیسات ذخیره تا ۸۶ درصد ظرفیت شان قبل از زمستان پر است. آن‌ها همچنین متعهد شده اند مصرف گاز را پانزده درصد کاهش دهند. حتی اگر گاز امسال باشد بحران کنونی تا زمان بحران بعدی ادامه می‌یابد.

همچنین قیمت‌های بالای انرژی باعث شده است کسب و کارها سوخت کمتری مصرف کنند. از این رو چشم انداز برای برخی کسب و کارها تیره و تار به نظر می‌رسد. این بدان معناست که اگر شما قصد دارید زمستان امسال به اروپا سفر کنید انتظار برج ایفل روشن را نداشته باشید، مغازه‌ها خیلی زود در بعدازظهر تعطیل می‌شوند یا درجه بخاری‌ها کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۱۷۷٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha