۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای پایه گازسوز
مدیرطرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مطرح کرد

بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای پایه گازسوز

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ایران خودرو به قرارداد خود با وزارت نفت برای تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز عمل نکرد و فقط فهرست ۵ هزار خودرو را اعلام کرده است.

به گزارش بازار، حسین باقری افزود: وزارت نفت وظیفه تامین و توزیع سوخت را برعهده دارد که در کنار فرآورده‌های نفتی مایع مانند بنزین و گازوئیل، وظیفه تامین و توزیع گاز طبیعی فشرده یا CNG نیز بر عهده این وزارتخانه است؛ تامین آن را شرکت ملی گاز و توزیع آن را شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با احداث جایگاه‌های عرضه، انجام می‌دهد.

وی افزود: وظیفه خودروسازان این است که خودرو پایه گازسوز تولید کنند و در اختیار مردم قرار دهند. رقبت مردم برای استفاده از سوخت CNG که مردم اختلاف آن را با فرآورده‌های نفتی حس کنند، با استفاده از خودروهای پایه گاز سوز محقق می‌شود که همیشه در مکاتباتمان با مراجع مختلف تصمیم گیر در این حوزه، تولید این دسته از خودروها بوده است.

این مقام مسئول گفت: از آن جا که این تولید خودروهای پایه گاز سوز رخ نداد، دولت وزارت نفت را مکلف کرد تا در کنار احداث ۲۵۰۰ جایگاه عرضه CNG، تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را هم انجام دهد. این موضوع مربوط به خودروهایی بود که در حال تردد در جامعه هستند، اما در واقع، تولید خودروهای پایه گاز سوز باید از سوی خودروسازان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: وزارت نفت برای تولید این دسته از خودروها، از خودروسازان در خصوص تولید موتور ملی پایه گازسوز به نام EF۷ حمایت کرد که اکنون نیز در تعداد متنوعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرقدر خودروسازان بتوانند خودروهایی با مصرف پایین در خصوص CNG و فرآورده‌های نفتی مایع انجام دهند، به اقتصاد کشور در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی کمک خواهند کرد.

آقای باقری اضافه کرد: این که اکنون استانداردها در مصرف سوخت خودروها در چه حد است و چه میزان محقق می‌شود را، خودروسازان باید پاسخ دهند، زیرا در اختیار مرکز تخصصی تحقیقات ایران خودرو (ایپکو) است. خودروسازان موظف بوده اند که هر سال، درصدی از مصرف سوخت خودروهای تولیدی را کاهش دهند، اما این که چه میزان در این حوزه پیشرفت کرده اند و چه محدودیتی‌هایی دارند را خودشان باید پاسخ دهند.

وی گفت: بر اساس مصوبه‌ای که شورای اقتصاد به وزارت نفت ابلاغ کرد، تولید و تبدیل خودروهای دوگانه سوز ذکر شده که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وظیفه تبدیل را انجام می‌دهد و در حوزه تولید هم، اعلام کردیم که اگر خودروسازان خودرو دوگانه سوز عمومی (تاکسی و وانت) تولید کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند، حمایت می‌کنیم.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص تفاهم نامه تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز که سال گذشته میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ایران خودرو امضا شده بود، افزود: در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، مقرر شد که ظرف مدت ۸ ماه، این تعداد خودرو را تولید کنند و اگر فهرست تولیدی را بر اساس مشخصات مالکی که به آن تحویل شده، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کنند، حتما کمک حمایتی وزارت نفت انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: خودروسازان تاکنون فهرست اولیه ۵ هزار خودرو را ارائه کرده اند که وزارت نفت پس از یک کنترل اولیه، بحث حمایتی را انجام خواهد داد. این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۵ قابلیت استفاده دارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، آمادگی تمدید این قرارداد و حتی تولید بیشتر، نه تنها با ایران خودرو، بلکه با سایر خودروسازان را هم دارد. قرارداد ایران خودرو مربوط به آذر ۱۴۰۰ بود که باید تا تیر ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسید.

کد خبر: ۱۷۷٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha