۴۰ درصد ظرفیت واحدهای تولید پارچه‌های رومبلی فعالند
تولیدکننده پارچه‌های رومبلی:

۴۰ درصد ظرفیت واحدهای تولید پارچه‌های رومبلی فعالند

یک تولیدکننده پارچه‌های رومبلی گفت: در کشور نزدیک به ۱۳۰ واحد تولیدی در زمینه پارچه رومبلی حلقوی و تاروپودی فعالیت می‌کنند که هم اکنون، ۴۰ درصد ظرفیت آن‌ها فعال است.

به گزارش بازار، حسن همتی افزود: دخالت و سیاست‌های غلط مجلس و دولت، حمایت از واردات را جایگزین سیاست حمایت از تولید کرده و مشکلاتی در فروش و تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان پارچه‌های رومبلی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به حدود ۸۰ میلیون مترمربعی انواع پارچه‌های رومبلی در کشور گفت: با وجود تولید بیش از ۲ برابری نیاز کشور در مصرف پارچه‌های رومبلی، اما سال گذشته ۱۱ میلیون مترمربع انواع پارچه رومبلی وارد کشور شده که این اتفاق انباشت کالا در انبارهای تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.

همتی با بیان اینکه در یک مقطع کوتاه، از خرداد تا آذر ۹۹، از تولیدکنندگان پارچه‌های رومبلی در کشور حمایت شد و پس از آن به دلیل فشار برخی افراد سودجو این حمایت از بین رفت، افزود: با توجه به فشار یکی از کمیسیون‌های اقتصادی مجلس از اواخر دی ماه ۹۹ پارچه رومبلی از گروه کالایی ۲۷ به گروه کالایی ۲۶ منتقل شد و در کارتابل فنی قرار گرفت با این فرض که واردات مدیریت شود، اما نه تنها واردات در این زمینه مدیریت نشده، بلکه باعث شده تا ثبت سفارش در گروه کالایی ۲۶ برای عده‌ای خاص فراهم شود.

این تولیدکننده افزود: ورود یکی از کمیسیون‌های مجلس به این موضوع و حمایت آن‌ها از واردکنندگان، منجر به این شد که حمایت‌ها از تولیدکنندگان قطع شود و کالاهایی که نباید وارد کشور می‌شدند و حدود ۴۰۰ کانتینر پارچه رومبلی بود، مجوز واردات بگیرد.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی صورت گرفت که مبل سازان و واردکنندگان، برخی تولیدکنندگان را متهم به ایجاد انحصار در بازار کرده بودند و تقاضای آزاد شدن واردات برای تنظیم بازار داشتند، اما با تلاشی که برای تغییر گروه کالایی پارچه رومبلی در واردات انجام دادند، انحصار در اختیار واردکنندگان قرار گرفت.

این تولیدکننده در رابطه با تفاوت گروه کالایی ۲۶ و ۲۷ نیز گفت: در گروه کالایی ۲۰ تا ۲۶, بانک مرکزی با تخصیص ارز و اعلام منشا ارز از واردات حمایت می‌کند و هر کس که بتواند ثبت سفارش کند و مستندات ارائه دهد، می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تامین کند؛ اما برای گروه کالایی ۲۷، حتی اگر ثبت سفارش هم وجود داشته باشد، تخصیص ارز انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه پارچه رومبلی هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت توان رقابت با کالای مشابه خارجی را داریم و انجمن صنایع نساجی نیز میزان تولید را ۸۷ میلیون مترمربع اعلام می‌کند، افزود: متاسفانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات تولیدکنندگان وجود ندارد و با وجود آنکه معاون قضایی به بحث محدودیت و ممنوعیت واردات در زمینه پارچه رومبلی ورود کرده است، اما وزارت صمت به دلیل فشار افراد و نهادهای خاص، توجهی به حل این موضوع نمی‌کند.

همتی با اشاره به دیدگاه‌های غلطی که در وزارت صمت نسبت به بخش تولید در زمینه‌های مختلف وجود دارد، از واردات پارچه‌های لمینت که در حال حاضر به عنوان مواد اولیه وارد کشور می‌شود، انتقاد کرد و افزود: در قوانین گمرکی، کالایی که بیش از ۵۰ درصد آن در داخل تولید شود، به عنوان تولید داخلی شناخته می‌شود، اما آن چیزی که به عنوان مواد اولیه تولید پارچه رومبلی برای حمایت از تولید داخلی وارد می‌شود، ۹۰ درصد محصول نهایی است و تنها ۱۰ درصد آن که شامل لمینت می‌شود در داخل انجام می‌گیرد.

کد خبر: ۱۷۷٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha