۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
منافع کشور در عضویت پیمان شانگهای| تولیدات بالای چین و هند به ایران ضربه نزند!
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطزح کرد

منافع کشور در عضویت پیمان شانگهای| تولیدات بالای چین و هند به ایران ضربه نزند!

حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی گفت: به لحاظ مرزی کشورهایی عضو شانگهای هستند که عمدتا با کشورهای غربی دچار مشکلات سیاسی هستند که از این نظر اهمیت زیادی در بر دارد.

بازار؛ گروه ایران: حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، در پاسخ به این پرسش که مهمترین دستاوردی که ایران می تواند از عضویت در پیام شانگهای بدست آورد بیان کرد: ایران تا به امروز کمتر در بلوک‌های اقتصادی عضو بوده و تا به امروز نیز ارتباطات اقتصادی قوی نداشته است. با توجه به اینکه سالها تحریم بودیم همین موضوع باعث شده که دچار محدودیت‌های جدی اقتصادی باشیم.

وی ادامه داد: پیمان شانگهای یک بلوک اقتصادی خیلی مهم بشمار می آید. به لحاظ اینکه از نظر همسایگی و جغرافیایی قرابت‌ها و نزدیکی‌های زیادی با کشور ما دارد. همچنین به لحاظ مرزی کشورهایی عضو آن هستند که عمدتا با کشورهای غربی دچار مشکلات سیاسی هستند که از این نظر اهمیت زیادی در بر دارد.

او تصریح کرد: در حال حاضر چین و روسیه دو کشور مهم در شانگهای هستند که به دلیل تناقضات سیاسی که با امریکایی‌ها و اروپایی‌ها دارند می توانند براساس قراردادهای بلندمدتی که با ایران دارند همچنین بخاطر همکاری‌هایی که از گذشته با ما داشتند نقش مهمی در حوزه اقتصادی باهم داشته باشیم. فلذا ایران باید از ظرفیت‌هایی که در این کشورها دارد نهایت استفاده را ببرد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: این نکته را نیز اضافه کنم، ترکیه تمایل بسیار زیادی دارد که بتواند در پیمان شانگهای عضویت دائم پیدا کند و از منفعت‌های اقتصادی آنجا استفاده کند. بنابراین، عضویت در این پیمان به نفع ایران است به شرط اینکه بتوانند ظرفیت‌ها را تشخیص دهند و بتوانند فرصت‌هایی که در این کشورها وجود دارد به درستی استفاده کنند.

وی در خصوص اینکه با پیوستن به پیمان شانگهای بحث صادرات تقویت می باید پاسخ داد: بله ولی اگر نتوانیم خوب تشخیص دهیم و نتوانیم کار کارشناسی دقیق کنیم ممکن است ما را دچار مشکل کند. به دلیل اینکه تعهداتی در این بلوک بندی اقتصادی ایجاد می شود که کشورهایی که می توانند خوب تولید کنند و به خوبی ظرفیت‌ها را تشخیص دهند بیشتر استفاده در این پیمان می برند. بنابراین، ایران باید کاملا جدی در این کار باشد. کشورهایی مانند چین و هند بیشتر تولید کننده هستند. همین موضوع می تواند به ما آسیب جدی بزند و بخش زیادی از تولیدات کشور ما دچار مشکل شود. ایران باید جدی و کارشناسی وارد این حوزه شود.

این کارشناس درباره اینکه تیم اقتصادی چنین قابلیتی دارد که بتواند دست آوری های خوبی از پیمان شانگها داشته باشیم؟ پاسخ داد: نمی توان تایید یا رد کرد. در بدنه حتما افراد خبره حضور دارند و باید از دیدگاه نخبگان صاحب نظران اقتصاددان ها در کشور استفاده کرد. بحث، بحث منافع ملی کشور است و طبیعتا یک دیدگاه و یک جریان نمی تواند همه منافع عمومی کشور را تامین کند. بنابراین، انجام کار بزرگ نیاز به آدم های بزرگ و خوش فکر دارد. یکسال از عمر این دولت می گذرد ما هنوز امیدواریم که ان شالله به مباحثی که گفتند عملیاتی شود.

متاسفانه در بخش های زیادی از اقتصاد ضعف داریم و قطعا اگر ما زیرساخت‌های لازم را برای تعاملات تجاری در این حوزه‌ها نداشته باشیم معمولا از کشورهایی که قوی‌تر در پیمان شانگهای هستند متاثر می شویم

او براین باور است: متاسفانه در بخش های زیادی از اقتصاد ضعف داریم و قطعا اگر ما زیر ساخت‌های لازم را برای تعاملات تجاری در این حوزه‌ها نداشته باشیم معمولا از کشورهایی که قوی‌تر در پیمان شانگهای هستند متاثر می شویم. در حال حاضر در حوزه انرژی شرایط خوبی داریم. چین و هند به شدت نیازمند واردات نفت هستند که کشور ما این شرایط را دارد. ما می توانیم از سرمایه گذاری آنها برای توسعه نفت استفاده کنیم.

حاج اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: باید بتوانیم صادرات کالا و خدمات را به روسیه بیشتر کنیم. در حال حاضر روس‌ها به دلیل جنگی که در اوکراین صورت گرفته به شدت نیازمند واردات کالاها و ابزارهای نظامی هستند. طی ۴ دهه گذشته در بخش‌های نظامی سرمایه گذاری زیادی کردیم اما نتوانستیم کالایی صادر کنیم. بالاخره ادوات نظامی می تواند در حوزه صادرات تجاری ما نقش مهمی داشته باشد. وقت آن است که ما بتوانیم این کالاها را به روسیه صادر کنیم تا در تراز تجاری نقش آفرینی خوبی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۷۷٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha