۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
تفاوت چوب راش و چوب روسی

تفاوت چوب راش و چوب روسی

چوب یکی از موادی است که با داشتن کارایی‌های فراوان، اهمیتی غیر قابل انکار دارد. از زمان‌های گذشته این ماده مورد استفاده بشر بوده و با گذر زمان در تمدن مدرن نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد است.

به گزارش بازار، چوب یکی از موادی است که با داشتن کارایی‌های فراوان، اهمیتی غیر قابل انکار دارد. از زمان‌های گذشته این ماده مورد استفاده بشر بوده و با گذر زمان در تمدن مدرن نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد است.

ساخت و ساز ساختمان‌ها، ساخت ابزار، مبلمان، لوازم آشپزخانه، خمیر کاغذ، بسته‌بندی و … تعداد تنها گوشه‌ای از کاربردهای چوب هستند. نیاز روز افزون صنایع مختلف به چوب باعث شده واردات آن از کشورهای مختلف به عنوان راه‌حلی مقرون به صرفه در نظر گرفته شود. البته حفظ منابع طبیعی کشور و جلوگیری از قطع درختان را نیز می‌توان به عنوان دلیل دیگری برای واردات دانست.

از میان چوب‌های وارداتی چوب روسی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است که از دلایل آن می‌توان به داشتن دوام و استحکام بالا، متنوع بودن و قیمت اقتصادی و به‌صرفه چوب‌های روسی اشاره کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب با انواع مختلف این چوب‌ها، کارایی و نمونه ایرانی آن‌ها آشنا شویم.

انواع چوب‌ روسی | (معرفی+ کاربرد)

  • ساسنا: یکی از باکیفیت‌ترین انواع چوب وارداتی که قیمت بالاتری نسبت به دیگر چوب‌های روسی دارد، کاج ساسنا است. این چوب با داشتن مقاومت بالا، وزن کم و ظاهر زیبا کاربردهای فراوانی دارد.

ساسنا در دکوراسیون داخلی مدرن نقش اول را بازی می‌کند و از آن برای ساخت دیوارپوش و کفپوش استفاده می‌شود. داشتن زیبایی ظاهری طبیعی و خاصیت رنگ‌پذیری به طور همزمان سبب شده این چوب عنوان " همه کاره " را به خود اختصاص دهد.

از دیگر مزایای این چوب شگفت‌انگیز می‌توان به خاصیت چکش خواری، آسان بودن کنده‌کاری، منبت‌کاری و راحتی حمل‌ونقل به دلیل سبک بودن آن اشاره کرد.

  • یولکا: درخت یولکا، درختی از خانواده کاج‌ها با برگ‌های مخروطی همیشه سبز که با ارتفاعی بین ۳۰ تا ۵۰ متر مشاهده می‌شود از دیگر درختان جنگل‌های روسیه است. این درخت‌ها به دلیل سرعت رشد سریع جز منابع تجدیدپذیر روسیه به شمار ‌می‌روند. یولکا مانند دیگر چوب‌هایی روسی وزن کمی دارد به طوری که یک متر مکعب آن در حالت خشک حدود ۴۵۰ کیلوگرم می‌باشد. چوب این درخت علیرغم وزن کم، به طور مستقل از استحکام بالایی برخوردار است، با این حال داشتن قابلیت چسب‌پذیری، امکان چسباندن روکش جهت تقویت این ویژگی را به شما می‌دهد. همچنین از چوب یولکا می‌توان برای ساخت آلات موسیقی، پالت‌سازی، کاغذسازی و ساخت انواع لوازم دکوری و تزئینی استفاده کرد.

  • نراد: چوب نراد که به رنگ سفید مایل به زرد یا کرم دیده می‌شود نقش‌های عمودی و موازی با یکدیگر دارد. درخت نراد از دیگر گونه‌های کاج است که ارزش کاشت کاج را چندین برابر می‌کند چرا که مهم‌ترین منبع چوب‌های روسیه این درختان هستند. عمدتاً این چوب فاقد مواد صمغی بوده و همین موضوع ترک خوردن آن را هنگام خشک کردن کاهش می‌دهد. داشتن ویژگی الاستیته بالا (مقاومت در برابر خرد شدن و خاصیت ارتجاعی) موجب شده تا از این چوب برای اسکلت ساختمان و در صنعت مبلمان‌سازی استفاده شود. از دیگر مزایای استفاده از چوب نراد می‌توان به طعم و عطر نامطلوب برای حشرات اشاره کرد. به همین دلیل محصولاتی که با این چوب ساخته می‌شوند مورد حمله موریانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

تفاوت چوب راش و چوب روسی

چوب راش | اروپایی، روسی یا ایرانی؟

یکی دیگر از چوب‌هایی که مورد توجه فعالان صنایع چوبی قرار گرفته، چوب راش (انگلیسی: Beech) نام دارد. راش یکی از محبوب‌ترین انواع چوب در اروپا و آسیا به شمار می‌رود. این چوب به رنگ کاهی و گاه صورتی کمرنگ دیده می‌شود. نمونه‌های خشک شده این چوب به دلیل قرار گرفتن در معرض بخار رنگی تیره‌تر از خود نشان خواهند داد.

به طور کلی جنگل‌های اروپا و روسیه به عنوان منابع این چوب شناخته می‌شوند؛ اما جالب است بدانید این درخت در شمال کشور ما (استان‌های گیلان و مازندران) نیز یافت می‌شود. البته این بدان معنا نیست که واردات راش از روسیه به طور کلی متوقف شده است؛ بلکه همچنان نیاز بازار بیشتر از منابع موجود می‌باشد.

تفاوت چوب راش و چوب روسی

ممکن است به دلیل تشابه اسمی چوب "راش" با "روسیه (Russia)" این چوب را با چوب‌های روسی اشتباه بگیرید؛ اگرچه به تمام چوب‌های سفیدی که از روسیه وارد می‌شوند این نام تعلق می‌گیرد اما نمونه‌های ایرانی این چوب نیز در بازار چوب خرید و فروش می‌شود. با وجود اینکه چوب‌های روسی و چوب راش ایرانی، همگی از کیفیت و استحکام بالایی برخوردارند اما تفاوت‌هایی از لحاظ ظاهر و کارایی دارند که به شرح زیر می‌باشد.

  1. الوار راش از درختانی با برگ‌های پهن تهیه می‌شوند در حالی که نراد، ساسنا و … چوب‌هایی از درختان سوزنی برگ هستند.

  2. چوب راش با داشتن گره کمتر نسبت به نمونه‌های روسی کیفیت بالاتری دارد.

  3. همانطور که پیش‌بینی می‌شود کیفیت بالای چوب راش منجر به قیمت تمام شده بیشتر می‌شود.

  4. در مقایسه وزنی، چوب راش به دلیل سخت بودن چگالی بیشتری در مقایسه با چوب‌های روسی دارد و کفه پایینی ترازو را به خود اختصاص می‌دهد.

کاربرد چوب راش | از دکور تا دیوار

راش به دلیل خاصیت رنگ‌پذیری می‌تواند به چوب‌های گران‌تر شبیه شود از این رو می‌توانید از آن برای پروژه‌هایی که از نظر ظاهر اهمیت زیادی دارند (مثل ساخت لوازم دکوری) استفاده کنید.

کمی گشت وگذار در بازارهای فروش مبلمان و سرویس خواب شکل‌های جدیدی از چوب راش را به شما نشان خواهد داد. از دیگر کاربردهای چوب راش می‌توان به استفاده آن برای کف‌سازی، دیوارپوش و قرنیز اشاره کرد. استحکام بالای این چوب باعث عدم نیاز به تعمیر تا تعویض کالاهایی از این جنس می‌شود. علاوه بر آن مقاومت چوب راش در برابر حیوانات موذی، آن را از حمله موریانه‌ها و دیگر جانوران چوب خوار در امان نگه می‌دارد.

معایب و موارد منع مصرف راش

یکی از معایب چوب راش که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، داشتن وزن زیاد و قیمت بالای آن است. همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان وسایل چوبی از راش به عنوان یک روکش نازک بر سطح محصولات خود استفاده کنند.

از دیگر نقاط ضعف این چوب که موارد منع مصرف را با خود به همراه می‌آورد، مقاومت کم در برابر گرد و غبار و رطوبت است.

چوب راش بلافاصله بعد از قرار گرفتن در مجاورت هوای مرطوب شروع به پوسیده شدن می‌کند. از نشانه‌های پوسیدگی می‌توان به ترک خوردن و خم شدن چوب اشاره کرد.

توصیه می‌شود از این چوب برای استفاده در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، پاسیو و دیگر مکان‌هایی که امکان وجود رطوبت دارند، صرف نظر کنید.

البته روش‌هایی همچون پرداخت کردن یا افزودن مواد نگهدارنده می‌تواند این چوب را ضد آب کند اما هزینه‌های زیاد این کار شما را به انتخاب چوب دیگری سوق خواهد داد.

کلام آخر

تفاوت چوب راش و چوب روسی

به طور خلاصه چوب راش با کیفیت بالایی که نسبت به چوب‌های روسی دارد، فقط به منظور استفاده‌های داخلی خریداری می‌شود و قرار گرفتن آن در مجاورت آب یا رطوبت تأثیرات سوء بر ظاهر این چوب خواهد گذاشت.

هر نوع چوبی که برای مصرف انتخاب کنید، معایب و مزایایی خواهد داشت. آنچه اهمیت دارد شناخت نیاز شما و تطبیق دادن آن با گزینه‌های موجود در بازار می‌باشد. توصیه می‌شود قبل از انتخاب چوب به خوبی تحقیق کرده یا از مشاوران و کارشناسان این زمینه کمک بخواهید.

گروه شرکت‌های پرسال امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین را برای اطلاع از قیمت‌ها و خرید انواع چوب را در دسترس شما  قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۲۰۸۳۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۷۷٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha