۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
افزایش نقش جمهوری آذربایجان در تامین گاز ترکیه

افزایش نقش جمهوری آذربایجان در تامین گاز ترکیه

جمهوری آذربایجان با صادر کردن ۹۳۲میلیون متر مکعب گازطبیعی به ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹، به بزرگترین تأمین کننده گاز تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آذرتاج، براساس گزارش اداره مدیریت بازار انرژی ترکیه، واردات گاز ترکیه از جمهوری آذربایجان در ماه اکتبر۲۰۱۹ نسبت به سپتامبر همین سال به میزان ۱۱۳ میلیون متر مکعب افزایش یافته و به میزان ۷.۸ میلیارد مترمکعب در ۱۰ سال ۲۰۱۹ بوده است.

گفتنی است که آذربایجان از سال ۲۰۱۸ بیش از ۷.۶ میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای مختلف صادر کرده است.

 گاز ازطریق خط لوله ی جنوبی قفقاز(باکو-تفلیس-ارزروم) و خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی به ترکیه وارد می شود. خط لوله جنوبی قفقاز، در حال حاضر از طریق میدان گاز شاه دنیز(بزرگترین میدان گازی آذربایجان) گاز آذربایجان، گرجستان و ترکیه را تأمین می کند. گسترش خط لوله جنوبی قفقاز بخشی از پروژه توسعه میدانی کامل شاه دنیز است

طول خط لوله ترانس آناتولی ۱۸۵۰ کیلومتر با ظرفیت اولیه ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز است. قرار است در حدود ۶ میلیارد متر مکعب از این گاز به ترکیه صادر شده و حجم باقی مانده آن تامین کننده ی گاز در اروپا شود.

توزیع سهم گاز در خط لوله ترانس آناتولی به شرح زیر است: کریدورگاز جنوبی ۵۱ درصد، شرکت ملی نفت آذربایجان در ترکیه ۷ درصد، شرکت بوتاس ترکیه ۳۰ درصد و شرکت بی پی ۱۲ درصد.

شایان ذکر است که جمهوری آذربایجان که بخشی از گاز طبیعی خود را به  کشورهایی چون گرجستان و ترکیه صادر کرده است،  در نظر دارد در سال ۲۰۲۰ صادرات این فرآورده را به اروپا آغاز کند که حجم آن در مرحله نخست ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود.  

کد خبر: ۱٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha