۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دولت برای تامین مالی دست به دامن بورس کالا شد| تامین مواد اولیه با اوراق برای مقابله با امضای طلایی
«بازار» گزارش می دهد

دولت برای تامین مالی دست به دامن بورس کالا شد| تامین مواد اولیه با اوراق برای مقابله با امضای طلایی

بازار سهام در تامین مالی شکست خورده و دولت به فکر بهره گیری از اوراق در بورس کالا است تا از این طریق تا پایان سال اعتباری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای شرکت ها در خرید کالا و مواد اولیه بکار گیرد.

بازار؛ گروه بورس: طبق دستورالعمل جدید معاملات بورس کالا که هفته گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شده با استفاده از ابزارهای اعتباری باید حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از معاملات بورس کالا انجام شود که در مرحله نخست قرار است این منابع برای تامین مالی زنجیره نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و صنایع غذایی بکار گرفته شود. با توجه به اینکه در تامین مواد اولیه شرکت ها بورس کالا نقش موثری دارد استفاده از ابزارهای اعتباری می تواند در تثبیت معاملات و کنترل تورم اثرگذار باشد، بر همین مبنا بسیاری از فعالان اقتصادی بر اهمیت استفاده سازمان بورس از معاملات گواهی سپرده برای تامین کالای مورد نیاز شرکت های تولیدکننده تاکید دارند.

استفاده از گواهی اوراق می تواند در انجام معاملات عادلانه در بورس کالا موثر باشند، زیرا قیمت در بازارهای جهانی کاملا متلاطم هستند و به واسطه تغییر نرخ ارز در کشور، قیمت مواد اولیه و ... هم با نوسانات بالایی روبرو شده و شرکت ها را برای تامین کالای مورد نیاز خود برای تولید در مضیقه قرار داده است به همین دلیل بهره گیری از ارواق در بورس کالا نه تنها مانع از تلاطم قیمتی می شود به مشکل شرکت ها برای کمبود سرمایه هم پایان می دهد

مدیرعامل سبدگردان نوویرا در گفتگو با بازار ضمن اشاره به مزایای استفاده از گواهی های سپرده در معاملات بورس کالا، گفت: به طور قطع استفاده از این گواهی می تواند در انجام معاملات عادلانه در بورس کالا موثر باشند و همچنین بهبود عملکرد صندوق های کالایی و ... در تامین مالی شرکت ها کمک کننده است.

نادر بوالحسنی با تاکید بر اینکه ریسک معاملات با استفاده از گواهی سپرده برای شرکت ها کاهش می یابد، افزود: از آنجایی که بازارهای جهانی کاملا متلاطم هستند و به واسطه تغییر نرخ ارز در کشور، قیمت مواد اولیه و ... هم با نوسانات بالایی روبرو هستند استفاده از گواهی سپرده در معاملات بورس کالا به ویژه برای کالاهای فلزات می تواند مانند سپر تورمی عمل کند.

او با بیان اینکه مصوبه معافیت مالیاتی برای معاملات ثانویه گواهی سپرده باید اجرایی شود، تصریح کرد: به طور قطع باید برای کالاهای که هم اکنون مازاد عرضه دارند با صدور گواهی سپرده به نوعی در کنترل و تنظیم بازار این محصولات اقدام کرد.

در مقطع کنونی اقتصاد کشور رکوردی است و تولید کننده و مصرف‌کنندگان به دلیل قیمت بالای مواد اولیه و نبود تقاضای کافی برای کالایی نهایی در حال زیان هستند، از این رو اجرای سیاست های تامین مالی به منظور حمایت از تولید باید در دستور کار قرار گیرد

بوالحسنی با بیان اینکه در معاملات گواهی سپرده بخش انبارها نقش مهمی دارند، گفت: در توسعه این معاملات در بورس کالا باید زیرساخت های مناسب وجود داشته باشد، به ویژه در مقطع کنونی که اقتصاد کشور رکوردی است و تولید کننده و مصرف‌کنندگان به دلیل قیمت بالای مواد اولیه و نبود تقاضای کافی برای کالایی نهایی در حال زیان هستند اجرای سیاست های حمایتی باید در دستور کار قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه گواهی سپرده در ایران باید برای بخش های مانند کشاورزی که درگیر قیمت گذاری دستوری هستند باید اجرایی شوند، اظهار کرد: از آنجایی که قیمت گذاری دستوری کالاها برای دستگاه های دولتی الزام آور نیست به همین دلیل باید ماده ۱۸ بورس کالا اصلاح شود.

تاثیر تکانه های منفی در تامین نقدینگی از بازار سهام

در شرایط کنونی بازار سهام به شدت با تکانه های منفی مواجه شده و بخش عمده ای از نقدینگی که در سال های اخیر جذب کرده بود در حال خروج از بازار سرمایه است و سرکت ها برای تامین نقدینگی خود با مشکلاتی مواجه هستند از این رو بهره گیری از گواهی سپرده در معاملات کالایی می تواند بخشی از مشکل آن‌ها در تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه را حل کند.

بورس کالا در ایران مانند سایر کشورها باید برای حل معضل بازار استفاده شود در سال های اخیر همواره اقتصاد کشور تحت تاثیر مسائلی مانند تورم، رانت و ... بوده و بسیاری از شرکت ها هم تحت تاثیر این مساله آسیب دیده اند زیرا روی قیمت تمام شده کالا و تورم نقش چندانی نداشته اند و به طور قطع بخشی از این مسئله مربوط به سیاست هایی است که از سوی دستگاه های دولتی تدوین و ابلاغ می شوند

عضو کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار ضمن تاکید بر اینکه بورس کالا در ایران مانند سایر کشورها باید برای حل معضل بازار استفاده شود، گفت: در سال های اخیر همواره اقتصاد کشور تحت تاثیر مسائلی مانند تورم، رانت و ... بوده و بسیاری از شرکت ها هم تحت تاثیر این مساله آسیب دیده اند زیرا روی قیمت تمام شده کالا و تورم نقش چندانی نداشته اند.

حمید رضا جیهانی با بیان اینکه باید سیاست های تعاملی در زمینه معاملات در بورس کالا تدوین و اجرایی شوند، افزود: به طور قطع بخشی از این مسئله مربوط به سیاست هایی است که از سوی دستگاه های دولتی تدوین و ابلاغ می شوند و در این زمینه باید با مدیریت شورای عالی بورس تفاهماتی ایجاد شود تا اثر برخی سیاست ها در بازار و اقتصاد کشور تبعات منفی بر جای نگذارد.

عضو کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اینکه برخی دستگاه های دولتی به دلیل اینکه در قیمت گذاری دستوری و ... نقش دارند، به همین دلیل مانع توسعه معاملات در بورس کالا شده اند، به طور قطع شکل گیری معاملات با استفاده از اوراق می تواند مانع از سفته بازی شود.

دولت برای اجرای سیاست تامین مالی از طرذیق بورس کالا و ... تفاهم نامه ای در ۲۲ بند که مورد توافق وزرای اقتصاد و وزارت صمت و رییس‌ کل بانک مرکزی است را مصوب کرده که بر مبنای آن مقرر شده همه اقدام‌های لازم بر اساس تفاهم‌نامه، مورد اجرا و پیگیری قرار گیرد. این تفاهم‌نامه به امضای «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «علی صالح‌آبادی» رییس‌کل بانک‌مرکزی و «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است تا در راستای تحقق اهداف شعار سال مبنی بر حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین و همچینن به‌ منظور تقویت راهکارهای تامین سرمایه در گردش تولید باشد.

کد خبر: ۱۷۷٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha