۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵
«هایما» یا «جک» کدام یک بهتر است؟ | با یک میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟
«بازار» بررسی کرد

«هایما» یا «جک» کدام یک بهتر است؟ | با یک میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟

باتوجه به ارائه خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران خودرو در قیاس با کرمان خودرو، صرف نظر از بحث کیفیت و ایمنی، خودروهای جک اس۵ و هایما۷پلاس، خرید هایما۷پلاس در بازار فعلی گزینه معقولانه تری است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو داخل کشور همواره در دست محصولات چینی است که در نبود سایه واردات خودرو برای خود جولان می دهند. بازار بسته و محدود داخل کشور نیز سبب شده که سلیقه مشتریان نسبت به خرید و انتخاب خودرو تغییر کند. شاید اگر واردات خودرو انجام می شد مشتریان داخلی حاضر به خرید برخی از محصولات چینی موجود در بازار کشور نبودند. برخی از برندهای چینی به دلیل عدم توجه وزارت صمت به شیوه قیمت گذاری، گران فروشی در برخی از شرکت های مونتاژ کننده محصول چینی رواج یافته است. باتوجه به اینکه خدمات پس از فروش یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در خرید خودرو است، از نظر کلاس قیمتی به بررسی دو محصول هایما اس ۷ توربوپلاس و جک اس۵ با موتور۲ لیتری پرداختیم:

«هایما» یا «جک» کدام یک بهتر است؟ | با یک میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟

هایما چه برتری دارد؟

هایما در سال ۱۳۹۴ با محصولی به نام اس۷ مجهز به پیشرانه دو لیتری وارد بازار کشور شد، به فاصله دو سال و پس از تصاحب جایگاه مناسب این خودروساز نسخه اس۷پلاس که مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژر بود را راهی بازارهای کشور کرد.

هایما از نمای ظاهری چهره استخوانی نسبت به سایر خودروهای چینی دارد، سپر مرتفع و جلو پنجره بزرگ. چراغ های کشیده جلو نمای این خودرو را مشابه محصولات آفرود کرده است. آنچه که در نمای جانبی این محصول بیشتر از هر چیزی توجه ها را جلب می کند، ارتفاع بیش از حد این خودرو است. شاید مرتفع ترین کراس اوور تک دیفرانسیل چینی در بازار کشور، هایما باشد. در نمای عقب نیز وجود محفظه بار قابل قبول، چراغ ها کشیده و سپر مرتفع بیننده را ترغیب به خرید این خودرو می کند.

«هایما» یا «جک» کدام یک بهتر است؟ | با یک میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟

جک اس ۵ چگونه ساختاری دارد؟

همزمان با ورود هایما توسط گروه صنعتی ایران خودرو به بازار، کرمان خودرو نیز محصولی از برند جک به نام اس۵ را راهی خیابان های کشور کرد. جک اس ۵ یکی از خودروهای کراس اوور تک دیفرانسیل چینی پر فروش در بازار کشور است. این خودرو در نمای جلو دارای ظاهر حجیم و با خطوط منقطع و عضلانی است، جک اس۵ برخلاف هایما اس۷ پلاس حس و ویژگی آفرود بودن را به بیننده القا نمی کند. در نمای و جانبی و عقب نیز این خودرو بیشتر به سمت کراس اوورهای کره ای سایز کوچک شهری شباهت دارد. اما کابین اس۵ نسبت به هایما اس۷ پلاس جدیدتر و به روزتر است.

«هایما» یا «جک» کدام یک بهتر است؟ | با یک میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟

قوای فنی برتر

هایما اس۷ پلاس دارای پیشرانه ۱.۸ لیتری مجهز به توربوشارژر است که می تواند قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو مجهز به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است که قدرت تولید شده را به سر چرخ های جلو منتقل می کند.

توربوهای جک اس۵ به دلیل کیفیت پایین همواره در معرض استهلاک و خرابی قرار دارد. در صورتی که هایما کمتر چنین مشکلی دارد. از سوی جک اس۵ گیربکس بهتری نسبت به هایما دارد، زیرا استهلاک در گیربکس های دوکلاچه کمتر است

در مقابل، جک اس۵ دارای یک پیشرانه ۲ لیتری است که می تواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو مجهز به یک گیربکس دو کلاچه اتوماتیک است. علیرغم اینکه هر دو خودرو دارای موتور مجهز به توربوشارژر هستند، توربوهای جک اس۵ به دلیل کیفیت پایین همواره در معرض استهلاک و خرابی قرار دارد. در صورتی که هایما کمتر چنین مشکلی دارد. از سوی جک اس۵ گیربکس بهتری نسبت به هایما دارد، زیرا استهلاک در گیربکس های دوکلاچه کمتر است.

خدمات پس از فروش کدام یک بهتر است؟

با صرف نظر از امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو، مهم ترین عامل خرید خودرو این روزها در بازار آزاد دسترسی به قطعات و لوازم یدکی است. بسیاری از خودروهای چینی به ویژه محصولات جک در بازار کشور دارای ضعف تامین قطعات پر مصرف و کم مصرف هستند، زیرا شرکت های مونتاژ کننده این خودروها کمتر توجه به توسعه شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات داشته اند.

خودروهای چینی به ویژه محصولات جک در بازار کشور دارای ضعف تامین قطعات پر مصرف و کم مصرف هستند، زیرا شرکت های مونتاژ کننده این خودروها کمتر توجه به توسعه شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات داشته اند

این مساله سبب شده که خودرو هایما به دلیل گستردگی و توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران خودرو در بازار کشور طرفدار بیشتر داشته باشد. زیرا تامین قطعات این خودرو نسبت به جک اس ۵ بسیار ساده تر بوده و در هر شهری دسترسی آسان به نمایندگی وجود دارد. جک اس ۵ حتی اگر کیفیت بالاتری نسبت به هایما اس۷ پلاس داشته باشد، به دلیل تامین ضعیف قطعات در گزینه آخر برای خرید قرار می گیرد.

«هایما» یا «جک» کدام یک بهتر است؟ | با یک میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟

در بازار فعلی با بودجه یک میلیارد تومان می توان یکی از دو محصول مذکور در این گزارش را خریداری کرد، لذا باتوجه به ارائه خدمات پس از فروش بهتر گروه صنعتی ایران خودرو، خرید خودرو هایما اس ۷ پلاس گزینه معقولانه ای برای انتخاب مشتریان باشد

کدام خودرو را بخریم؟

در بازار فعلی با بودجه یک میلیارد تومان می توان یکی از دو محصول مذکور در این گزارش را خریداری کرد، لذا باتوجه به ارائه خدمات پس از فروش بهتر گروه صنعتی ایران خودرو و هزینه نگهداری بالای محصولات چینی در کشور، با صرف نظر از بحث آپشن و امکانات رفاهی جک اس۵ و هایما اس۷ پلاس به نظر می رسد خرید خودرو هایما اس ۷ پلاس گزینه معقولانه ای برای انتخاب مشتریان باشد.

کد خبر: ۱۷۷٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha