۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
ناتوانی چین در کاهش قیمت لیتیوم| چالش تامین لیتیوم برای تولید خودروهای الکتریکی ادامه دارد
لیتیوم همچنان اوج می گیرد

ناتوانی چین در کاهش قیمت لیتیوم| چالش تامین لیتیوم برای تولید خودروهای الکتریکی ادامه دارد

در شرایطی که دولت چین سعی در کنترل قیمت لیتیوم دارد، کربنات لیتیوم به رکورد جدید ۷۰ هزار و ۷۱۶ دلار در هر تن رسیده است.

بازار؛ گروه خودرو: در شرایطی این روزها قیمت لیتیوم سر به فلک کشیده که به عنوان ماده حیاتی برای توسعه خودروهای الکتریکی نیز معرفی می شود؛ ماده ای که برای دست یابی به آن نه تنها خودروسازان بزرگ سر و دست می شکنند بلکه سایر تولیدکنندگان صنایع الکتریکی نیز خواهان آن هستند. همین افزایش تقاضا نیز باعث گرانی کم سابقه این فلز شده است که همچنان هم ادامه دارد.

در این راستا رویترز اعلام کرده که گرانی فلز لیتیوم به عنوان ماده خام حیاتی برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی، تهدیدی برای افزایش هزینه‌ های باتری‌ سازان چینی به شمار می رود. در این وضعیت علی رغم تلاش دولت چین برای ثابت نگه داشتن قیمت ها، بهای لیتیوم همچنان در مسیر صعودی قرار دارد.

حتی به دنبال افزایش قیمت کم سابقه لیتیوم، هفته گذشته مقامات چینی از تولیدکنندگان بزرگ درخواست کردند تا قیمت ها را تثبیت کنند. با این حال کربنات لیتیوم به رکورد جدید ۵۰۰ هزار و ۵۰۰ یوان یعنی ۷۰ هزار و ۷۱۶ دلار در هر تن رسیده است. بر این اساس قیمت ها به حدی افزایش یافته که حتی از ابتدای سال میلادی جاری که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا آن را دیوانه کننده هم خطاب کرده بود نیز اکنون فراتر رفته است.

پنگ زو، تحلیلگر بلومبرگ گفت: فکر نمی کنم برگزاری نشست های دولتی در کوتاه مدت کمکی به اقتصاد چین کند. همچنین قیمت اسپودومن دریایی - نوعی لیتیوم که تا حدی فرآوری شده است - در بحبوحه عدم تطابق عرضه و تقاضا در حال افزایش است و این باعث کاهش حاشیه ‌های پالایشگاه‌ های لیتیوم چینی می‌ شود.

وی با اشاره به احتمال قوی افزایش بهای جهانی لیتیوم اضافه کرد: هنوز جا برای افزایش بیشتر از سطح قیمت فعلی وجود دارد.

گرانی لیتیوم بعد از توقف موقتی بحران کرونا

حالا که بحران کرونا کمی فروکش کرده است، کارشناسان معتقدند که معضل گرانی لیتیوم به قبل از همه گیری کرونا بر می گردد. با این حال افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید سبب شد تا در ماه مارس سال گذشته کنترل بازار برای چین قدری راحت تر شود. از این رو فرصت برای مقامات چین فراهم شد و آن ها نمایندگان زنجیره تامین را فرا خواستن و به آنها گفتند که قیمت‌ های «منطقی» را می خواهند.

تمام این اتفاقات در زمانی رخ داد که شیوع ویروس کووید تقاضا را محدود می کرد و متقاضیان صنایع پایین دستی نیز برای مقابله با هزینه های بالای سایر مواد باتری مانند نیکل و کبالت تلاش می کردند. اما حالا که کرونا فروکش کرده همه چیز فرق کرده و دوباره بحران چین از سر گرفته شده است.

هر چند تولید لیتیوم چین در حال افزایش است اما تولید خودروهای برقی نیز نسبت به سال گذشته در ماه اوت بیش از دو برابر شده است. انجمن خودروهای سواری چین انتظار دارد فروش خودروهای برقی در سال جاری به رکورد ۶ میلیون دستگاه برسد، یعنی دو برابر سال ۲۰۲۱ عرضه افزایش یابد. از طرفی قیمت لیتیوم همچنان به دنبال تقاضا در حال افزایش است و نگرانی هایی در مورد در دسترس بودن نیرو در قطب های تولید کلیدی در این زمستان که اروپا با بحران تامین انرژی مواجه است وجود دارد.

سقوط ارز چین نیز در افزایش قیمت های داخلی نقش دارد. یوان امسال بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است و به سمت بدترین عملکرد سالانه از سال ۱۹۹۴ پیش می رود. افزایش ۷۵ واحدی فدرال در روز چهارشنبه فقط اوضاع را بدتر کرد. چین معمولا مواد خام را به دلار خریداری می ‌کند، بنابراین تضعیف یوان هزینه ‌ها را برای واردکنندگان این کشور افزایش می‌ دهد.

در جلسه هفته گذشته چین، مقامات از شرکت‌های بزرگ خواستند اطمینان حاصل کنند که قیمت‌ها به شدت از هزینه‌ های تولید فاصله نمی گیرد و از مصرف ‌کنندگان خواستند تا توافق‌ های بلندمدت امضا کنند. این کشور همچنین گفت که به تقویت اکتشاف، تثبیت واردات و ترویج بازیافت مواد خام کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha