۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
یک بام و دو هوای نرخ در صنف نانوایان| فروش نان صنعتی یک سوم میزان گذشته است
عضو اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با بازار:

یک بام و دو هوای نرخ در صنف نانوایان| فروش نان صنعتی یک سوم میزان گذشته است

محمدی فعال بخش نانهای صنعتی با انتقاد از آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت و دولتی ماندن آرد نان سنتی گفت: سرریز شدن آرد نان سنتی به صنعتی ها از تبعات این اقدام اشتباه دولت است و لذا نباید یکطرفه آزاد میشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث حذف یارانه آرد نان های صنعتی و باقی ماندن نرخ دولتی آرد نان سنتی از جمله مسائلی است که چالش های بسیاری را با خود همراه دارد و اگرچه انتقادات بسیاری به آن وارد است اما روند همچون گذشته ادامه دارد.

احمد محمدی عضو اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در این خصوص به بازار گفت: همه افراد فعال در صنف نانوایان و کلیه کسانی که با آرد سروکار دارند با آزادسازی قیمت موافق هستند اما به شرطی که یکسان باشد نه مانند الان که آرد نان صنعتی را یکطرفه آزاد کرده اند و نان سنتی را تغییر نداده اند.

فروش نان های صنعتی به یک سوم رسیده است

محمدی افزود: اتفاقی که افتاد این بود که میزان فروش ما در حوزه نان صنعتی یک سوم شده با این وجود مردم به تدریج در حال روی آورند به این نان ها هستند اما باید همه انواع نان آرد شان یکسان آزاد شود.

وی اظهار داشت: دولت خود می داند با این آزادسازی یکطرفه ای که رقم زده است آرد از سمت سنتی پزها به سمت صنعتی پزها سرریز می شود و تنها چاره کار این است آرد را به قیمت یکسان به همه نانواها بدهند و در عوض دولت از ما کیفیت بخواهد.

این عضو اتحادیه در پاسخ به این سوال که در بحث نان های حجیم و نیمه حجیم ایران چقدر سرمایه گذاری کرده است، گفت: از سال ۸۰ به بعد هم خود صنف به روز کار می کند و هم اینکه دولت بنا دارد ۲۰درصد نان مصرفی جامعه به سمت نان حجیم و نان صنعتی برود و این نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دستگاه های تولیدی هم هر روز بیش از گذشته به روز می شود و امروز پیشرفت در تولیدات نان صنعتی ما ناشی از این است که به روز شده ایم.

محمدی همچنین در پاسخ به اینکه چرا نان های سنتی مانند گذشته کیفیت ندارد و آیا ناشی از بی کیفیتی آرد است یا عوامل دیگری بر آن موثر است، گفت: در بخش نان سنتی مثل سابق که استادکارهای قدیمی و کهنه کار روی کار بودند حضور ندارند که به اصطلاح از ۴ صبح مشغول کار می شدند و خمیری با کیفیت تولید کنند.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که گندم یک موجود زنده است و باید حداقل ۶ ماه خواب داشته باشد بعد آرد شود که بتواند کیفیت داشته باشد، یعنی از گندم تازه نان خوبی به دست نمی آید.

محمدی افزود: این در حالی است که پس از تبدیل آرد به خمیر نیز باید خواب داشته باشد تا به درستی عملیات تخمیر صورت بگیرد اما به دلیل خروج استادکاران از این صنف و عدم جایگزینی نیروهای متخصص دیگر این مراحل به درستی طی نمی شود و لذا نان خوبی پخت نمی شود.

آکادمی نان به زودی راه اندازی می شود

وی در خصوص تبعاتی که عدم پخت نان با کیفیت در جامعه دارد نیز اظهار داشت: همانطور که گفته شد خمیری که به درستی تخمیر نشود و به اصطلاح حالت آدامسی و پفکی نداشته باشد قطعا با عدم عملکرد درست در سیستم گوارشی روی سلامت مصرف کنندگان اثرات سوء می گذارد چون نان به درستی هضم نمی شود.

محمدی همچنین در خصوص چالش نیروی متخصص نیز گفت: در بخش نیروی کار نیز مشکل داریم چون جوانان ما این کار را نمی پذیرند آن هم به این دلیل که کارگران نانوایی را در جامعه جدی نمی گیرند و حقوقی که مستحق آن ها است را پرداخت نمی کنند. لذا نیروی کار متخصص نداریم.

وی ادامه داد: با این وجود ما تلاش داریم ضمن ارتقای نان های صنعتی، نگاه جامعه را نیز نسبت به این صنف تغییر بدهیم به همین دلیل در حال راه اندازی «آکادمی نان» هستیم تا از این طریق علاقمندان، اعضای اتحادیه و غیره در این محل دوره ببینند و آموزشهای به روز را کسب و در کار خود اعمال کنند تا شاید نان های باکیفیت تری تحویل بدهند.

این عضو اتحادیه افزود: از سوی دیگر اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم از سال ۸۲ اعضای خود را به دوره های آموزشی که در کشور آلمان برگزار می شود می فرستد تا دوره ببینند و به اصطلاح به روز شوند.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha