۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
مسکن سوده ترین و بورس زیانده ترین بازارهای ایران| رشد قیمت دلار ۲۰ و نرخ تورم عمومی۴۲ درصد
نگاهی به وضعیت رشد قیمت ها در نیمه نخست امسال

مسکن سوده ترین و بورس زیانده ترین بازارهای ایران| رشد قیمت دلار ۲۰ و نرخ تورم عمومی۴۲ درصد

هیچ یک از بازارها در نیمه نخست امسال نتوانسته اند رشدی معادل نرخ تورم عمومی که ۴۲درصد اعلام شده را داشته باشند. در این میان بازار سرمایه زیانده ترین بازارها و مسکن سود ده ترین آنها شناخته شده است.

بازار؛ گروه ایران: نرخ تورم در اقتصاد ایران همچنان پیشتاز است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم در شهریور امسال به حدود ۴۲ درصد رسیده است. این رشد نرخ تورم در شرایطی است که از ابتدای سال‌ جاری هیچ بازاری نتوانسته بازدهی متناسب با میزان تورم داشته باشد. جالب اینجاست که بورس به‌عنوان یک بازار ضد ‌تورمی زیان‌ده‌ترین بازار در نیمه نخست سال‌ جاری بوده است.

ورود سرمایه ها از بورس به بازار مسکن

نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد تنها بازاری که در نیمه نخست امسال توانسته بازدهی نزدیک به تورم به دست آورد بازار مسکن است. با این حال تازه‌ترین آمارها از میزان معاملات انجام شده در شهریورماه امسال نشان می‌دهد بازار مسکن نیز در این ماه با رکود مواجه شده است؛ برخی محاسبات نشان می‌دهد احتمالا این بازار در نیمه دوم سال با رکودی طولانی مواجه می‌شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌های پولی نیمه نخست سال‌جاری یکی از عواملی بود که به مهاجرت نقدینگی به بازار مسکن و رشد قیمت‌ها در این بازار منجر شده است.

در همین مدت نقدینگی بسیاری از بورس خارج شده و این بازار را به یکی از زیان‌ده‌ترین بازارها در اقتصاد ایران تبدیل کرده است. جالب است که بدانید شاخص بورس در اوایل تیرماه در محدوده کانال یک میلیون و پانصد و هشت هزار واحدی بود اما در همین سه ماه، این شاخص به کمتر از یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحد تنزل کرده تا سهامداران در داغ‌ترین فصل فعالیت بورس زیان را با خود همراه کنند. آمارها همچنین نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده و سطح معاملات خرد نیز به پایین‌ترین حد خود در ۴ سال گذشته رسیده که نشان می‌دهد سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس با تردید مواجهند. به‌زعم کارشناسان اقتصادی بخشی از نقدینگی خارج شده از بورس از اواخر سال قبل وارد بازار مسکن شده و یکی از دلایل رشد بازار مسکن هم همین موضوع بوده است.

دلار ۲۰ درصد گران شد، سکه ۱۷ درصد

میزان رشد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز کمتر از میزان تورم بوده است. نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵ هزار و ۳۰۰ تومان معادل ۲۰ درصد رشد کرده است. قیمت هر سکه طرح جدید نیز در نیمه نخست سال با ۲ میلیون تومان رشد، ۱۷ درصد افزایش داشته که بازده آن به‌مراتب کمتر از تورم بوده است. آمارها همچنین نشان می‌دهد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۸ درصد افزایش داشته است.

زیان ۲۲ درصدی سپرده گذاری در بانک ها

اما شرایط در بازار پولی و مالی هم چنگی به دل نمی زند. براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده است. نکته اینجاست که سود به مانده سپرده در پایان ماه پرداخت می‌شود و برای سپرده‌های کوتاه‌مدت پرداخت سود دیگر روزشمار نیست. بالاترین نرخ سود سپرده‌ها در حالی ۱۸ درصد است که تورم عمومی کشور بالاتر از ۴۰ درصد گزارش شده است. این بدان معناست که هر سال نگهداری پول در بانک زیانی در محدوده ۲۲ درصد را متوجه سپرده‌گذاران می‌کند.

کاهش سرمایه گذاری در بازار خودرو

بازار خودرو یکی از بازارهایی است که در طول چند سال گذشته با تلاطم‌های زیادی مواجه شده و این موضوع خودرو را به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده بود اما تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد با افزایش تولید در سال‌جاری رویه قبلی در حال اصلاح است و انتظار می‌رود خودرو رفته‌رفته نقش سرمایه‌ای خود را در میان بازارها از دست بدهد. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری به‌دنبال افزایش سطح تولید در شرکت‌های خودروسازی، ورق برگشته و سطح قیمت‌ها به‌ویژه در چند ماه گذشته به یک ثبات نسبی رسیده است. کارشناسان مدعی اند چنانچه این روند ادامه یابد، واسطه‌ها از بازار خارج شده و خودرو دیگر یک کالای سرمایه ای نخواهد بود.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      1 0
      یک روزی سران نظام گفتن بورس جای سرمایه گذاری هست برای کمک به تولید در بورس سرمایه گذاری کنید حالا زیان بارترین سرمایه گذاری شده بورس