۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صنایع در انتظار ارایه برنامه راهبری دولت| کمبود زیرساخت‌ها جدی است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صنایع در انتظار ارایه برنامه راهبری دولت| کمبود زیرساخت‌ها جدی است

مشهد- از زمان آغاز فرایند صنعتی‌شدن در کشور و باوجود پیشرفت‌های صنعتی چشمگیری که بعد از انقلاب رقم خورد اما بنا بر اظهارات کارشناسان توسعه صنعتی بدون وجود نقشه راه مشخصی انجام‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: «نقشه‌ کلان راهبردی صنعت، خیلی چیز مهمی است» این جمله بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.

اگرچه در حال حاضر طیف وسیعی از صنایع در بخش دولتی و با حمایت‌های مختلف دولتی در بخش خصوصی وجود دارند، اما گفته می شود توسعه آن‌ها در سال‌های گذشته بر اساس الگوی بهینه توسعه صنعتی و مبتنی بر مزیت‌های نسبی و ارزیابی هزینه فرصت گزینه‌های مختلف صورت نگرفته است.

بدیهی است در این میان موضوع آمایش سرزمین نیز عملی نشده است به‌طوری‌که بر اساس آن بدانیم استقرار کدام صنایع با چه منطقی بر اساس ارزش‌افزوده آن‌ها و زنجیره تأمین آن‌ها و اقتضائات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، در چه مناطقی برای ما ضرورت دارد؟

توسعه صنایع فولاد در مناطق کویری، توسعه صنایع پتروشیمی بدون تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صنایع پالایشگاهی بدون توجه به پتروپالایشگاه‌ها و فناوری‌های نوین پالایشی، توسعه صنعت خودرو بدون توجه به توسعه صنعت قطعه‌سازی که مادر صنعت خودروسازی است، توسعه صنعت لوازم‌خانگی بدون توجه به استانداردهای کاهش مصرف برق و دیگر مثال ها ثمره اختلال در نظام قیمت‌گذاری، اعمال‌نفوذ و غلبه تعرض منافع یا سلایق برخی مدیران بوده است!

طبیعی است که در چنین اوضاعی به این مسئله مهم که این صنایع چگونه باید توسعه یابد و هرکدام با چه روشی حمایت شود، توجه نخواهد شد درنتیجه، با صنعت پوشاکی مواجه هستیم که در تأمین مواد اولیه مشکل دارد و باوجود تولید محصول کیفی که در آن برندسازی نشده است، با برچسب کشورهای خارجی در بازار عرضه می‌شود؛ درحالی‌که باید سیاست‌گذار زمینه افزایش بهره‌وری کل زنجیره این صنعت، از کشت پنبه و تأمین مواد اولیه آن از صنعت پتروشیمی می توانستیم امروز در جایگاه بهتری قرار می گرفتیم.

خراسان رضوی خالی از تنوع صنعتی

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: سال‌ها است صحبت از سند آمایش سرزمینی برای خراسان رضوی می‌شود که هنوز به سرانجام و تصویب نرسیده است.

صنایع در انتظار ارایه برنامه راهبری دولت| کمبود زیرساخت‌ها جدی است

سید حسن حسینی به ما می‌گوید: اگر چنین سندی برای استان تدوین شود آن‌وقت رشد صنایع متناسب با زیرساخت‌های شکل‌گرفته در هر نقطه و همچنین متناسب با شرایط اقلیمی منطقه خواهد بود.

وی بیان می کند: از سوی دیگر ما هنوز اطلاعات جامع و به‌روزی از صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نداریم، دستگاه اجرایی نیست که با ارقام به‌روز، واقعیت تولید و اشتغال عرصه صنعت، معدن و تجارت استان را تعریف کرده و نشان دهد!

وی ابراز می‌کند: وقتی سرمایه‌گذار برای دریافت جواز تأسیس به ما مراجعه می‌کند و نظرش را درباره راه‌اندازی نوع واحد تولیدی می‌گوید ما وی را به راه‌اندازی واحدی که موردنیاز استان باشد، ترغیب می‌کنیم، اما در پاره‌ای از موارد سرمایه‌گذاران نظر خود را اعمال می‌کنند و اگر هم جواز تأسیس به آن‌ها ندهیم به قانون مراجعه کرده و از طریق قانون به خواسته‌شان می‌رسند، درواقع این موضوع مشکل قانونی دارد و باید تعیین نوع سرمایه‌گذاری در صنعت در هر منطقه به متولیان امر واگذار شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور می‌شود: از همین رو در خراسان رضوی و حتی کل کشور تنوع چندانی در صنایع نداریم به این معنا که صنایع به‌صورت یکنواخت در استان راه‌اندازی و حتی در یک منطقه متمرکزشده‌اند و پراکنش مناسبی هم ندارند.

وی بابیان اینکه خانه صنعت و معدن خراسان پیشنهاد داده است تا با کمک مالی دولت، سامانه جامع اطلاعات صنعت، معدن و تجارت استان طراحی و پیاده‌سازی شود ادامه می‌دهد: فقط در صورت ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در حوزه صنعت و معدن می‌توان برای سه بخش مزبور برنامه‌ریزی و زیرساخت‌های لازم را تأمین کرد و لذا دلیل اصلی وجود مشکلات در تأمین زیرساخت‌های بخش صنعت ازجمله زمین و برق، نبود همین سامانه جامع اطلاعات است.

حسینی مشکل کمبود زیرساخت‌ها در استان ازجمله زمین، برق و گاز را برای تولید صنعتی مشکلی جدی می‌داند و می‌افزاید: مشکل اصلی در این بخش نبود نقشه راه صنعتی برای استان است لذا هنوز مشخص نیست در استان چه صنایعی و در کجا باید ایجادشده و توسعه یابند!

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان می‌کند: همین نبود نقشه راه و برنامه درست برای تولید صنعتی، مشکل کمبود زیرساخت‌ها را نیز به وجود آورده است زیرا صنایع در یک نقطه به‌صورت یکنواخت و بیش‌ازاندازه رشد می‌کنند.

کار دولت حمایت است

وی تأکید می‌کند: در این راستا اگر کشور بخواهد استراتژی روشنی داشته باشد، باید زمان‌بندی و برنامه جامع توسعه روشنی در این خصوص داشته باشد. کار دولت حمایت از تولید است.

حسینی می‌گوید: لذا لازم است نقش دولت در فراهم ساختن الزامات توسعه صنعتی در سطح اقتصاد ملی در بخش صنعت به‌درستی تعریف شود.

صنایع در انتظار ارایه برنامه راهبری دولت| کمبود زیرساخت‌ها جدی است

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی به بازار می‌گوید: مواردی همچون جهت‌گیری درسیاست خارجی کشور، سیاست‌های اقتصادکلان مانند نرخ ارز، نرخ بهره، نرخ تعرفه، بودجه سالانه، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ساختار و تشکیلات دولت و وضعیت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، حقوق مالکیت و نظام قضایی عادلانه در رسیدگی به دعاوی، محیط کسب‌وکار و آموزش نیروهای ماهر موردنیاز برای صنعت و توسعه صنعتی و ....بر این اساس نقش محوری دولت در تدوین و اجرای هر سند ملی توسعه‌ای و در اینجا سند راهبردی یا استراتژی توسعه صنعتی امری قطعی است.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تأکید می‌کند: گذر از وضعیت دشوار امروز و کاهش فشارهای خارجی و نیز رهایی از جاماندگی تاریخی در توسعه صنعتی جز باوجود یک برنامه راهبردی در چارچوب هدف مشخص و انگیزه‌مند کردن فعالان اقتصادی و صنعتی ممکن نیست و لذا برنامه راهبردی که تنها با راهبری دولت امکان تدوین، تصویب و اجرایی شدن آن وجود دارد.

اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین رابطه از تلاش برای اولویت بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها و جمع‌آوری و هم‌چنین پایش اطلاعات سرمایه‌گذاری در سال جدید خبر می‌دهد.

امیررضا رجبی در گفت‌وگو با بازار در این خصوص اظهار می‌کند: امسال برنامه عملیاتی صنعت استان تا سال ۱۴۰۴ تدوین‌شده است.

وی ادامه داد: این برنامه با محورهای حفظ و نگهداشت واحدهای فعال دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی، فعال‌سازی و تعیین تکلیف واحدهای تعطیل و راکد، به حداکثر رسانی ظرفیت تولید واحدهای صنعتی فعال و افزایش بهره‌وری، روان‌سازی فرآیندها، ایجاد واحدهای جدید صنعتی و توسعه واحدهای موجود اجرایی شده است.

وی بابیان اینکه فرم‌های اطلاعات کامل اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری استان به سرمایه‌گذاران و نهادهای غیردولتی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود تا نسبت به سرمایه‌گذاری مناسب بر روی آن‌ها اقدام کنند بیان کرد: این اولویت‌ها درزمینهٔ های صنایع معدنی، صنایع فلزی و لوازم‌خانگی، قطعات خودرو و خودروسازی، دانش‌بنیان، صنایع خلاق و نرم‌افزاری، تولید صنایع ورزشی و کم آب بَر است.

رجبی ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها، عمل‌آوری و حفاظت میوه و سبزی‌ها از فساد، ساخت محصولات غذایی به‌صورت دانش‌بنیان نظیر باکتری پروبیوتیک به‌عنوان مکمل دام و طیور و آبزیان را از دیگر اولویت های سرمایه گذاری در سال جدید و در این استان نام برد.

وی با اشاره به برخی دیگر از سرمایه گذاری های پیشنهادی امسال گفت: ساخت فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده، ساخت وسایل نقلیه موتوری هیبریدی، ساخت قطعات و ملحقات وسایل نقلیه موتوری، استخراج کانی‌های شیمیایی و کود، استخراج معادن و فرآوری سنگ‌های قیمتی و ساخت انواع الکتروموتور ژنراتور و ترانسفورماتور شامل مبدل‌های برقی با اولویت توسعه واحدهای موجود و الکتروموتور پربازده از دیگر اولویت های صنعتیدر این استان است.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد : سایر اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی خراسان رضوی، ایجاد صنایع معدنی در جوار معادن متناسب با ظرفیت معادن، استخراج کانی‌های فلزی غیر آهنی به‌جز اورانیوم، ساخت انواع بلبرینگ، چرخ‌دنده تجهیزات مکانیکی انتقال نیرو و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی است.

وی تلاش و فعالیت در ساخت انباره‌ها، قوه‌های اولیه و باتری‌های اولیه لیتیومی، صنایع الکترونیک و تجهیزات کنترلی، آماده‌سازی و ریسندگی الیاف نساجی و بافندگی منسوجات و چادر مشکی، تولید پوشاک، ساخت مبلمان و مصنوعات چوبی، بنای ساختمان کامل و ساخت جواهرات را نیز در فهرست سرمایه گذاری های پیش بینی شده برای خراسان رضوی اعلام کرد.

کد خبر: ۱۷۶٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha