۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سرد و گرم بازار پوشاک مشهد | گرانی بر خرید مردم سایه انداخت
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

سرد و گرم بازار پوشاک مشهد | گرانی بر خرید مردم سایه انداخت

مشهد- بازار پوشاک مشهد یکی از قطب های مورد پسند خرید برای بسیاری از زائران و گردشگران است که امسال گرانی بر آن سایه انداخته است.

بازار- گروه استان‌ها: اگر چه همه ساله به دلیل حضور زائران در مشهد بازار پوشاک از فروش قابل قبول و استقبال گرمی برخوردار است اما امسال به دلیل افزایش بیش از حد قیمت ها بنا بر اظهارات فروشندگان میزان اقلام فروش رفته نسبت به گذشته کاهش نشان می دهد.

بنا بر اظهارات بسیاری از فروشندگان اگر چه بازار از شلوغی و ازدحام خوبی به واسطه حضور زائران برخوردار است اما مانند سال های گذشته مردم دست به جیب برای خرید کالاها نیستند و مشتریان بیشتر به دنبال اجناس ارزان تر هستند.

بنا بر گفته کسبه قیمت اجناس نسبت به سال گذشتهحداقل ۴۰ تا ۷۰ درصد گران تر شده است و لذا کاهش قدرت خرید مردم و تکثر فروشگاه های پوشاک در مشهد سود کمتری را نسبت به گذشته به سمت بازار پوشاک سرازیر کرده است از همین رو اغلب کسبه از این میزان فروش رضایت چندانی نشان نمی دهند و وضعیت بازار در زمان پیش از کرونا و این گرانی های لجام گسیخته را بهتر از وضعیت امروز برآورد می کنند.

به منظور واکاوی بازار پوشاک و میزان فروش و هم چنین استقبال مردم از قیمت های جدیدبا سید مهدی لسان طوسی رئیس اتحادیه پوشاک مشهد ساعتی را به گفت و نشستیم.

* وضعیت بازار پوشاک و کسبه در حال حاضر چگونه است؟

بازار ایران با توجه به مسائل فرهنکی و مذهبی شرایط خاص و ویژه ای دارد. ضمن اینکه مسائلی از قبیل افزایش مالیات، حق بیمه، افزایش حقوق کارگر و هزینه های سربار، افزایش ۴۰درصدی مواد اولیه و پوشاک و کم شدن میزان تقاضا و مدیریت خرید مردم باعث رکود و کاهش فروش و عرضه کنندگان گردیده است.

سرد و گرم بازار پوشاک مشهد | گرانی بر خرید مردم سایه انداخت

قیمت پوشاک در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش و لذا میزان تقاضا نیز به همان نسبت کاهش یافته است. با توجه به فرارسیدن ایام محرم و صفر تقاضا برای پوشاک تابستانی کاهش پیدا کرده است و لذا به دلیل پایان فصل تابستان اکثر افراد متمایل به تهیه البسه پاییزی و زمستانی دارند لذا در کل باید اذعان کرد بازار پوشاک مطلوب نیست و عرضه بیشتر از تقاضاست.

وضعیت فروش پوشاک تا پیش از فرا رسیدن ایام محرم از رونق بهتری برخوردار بود زیرا علاوه بر پوشاک تابستانی تقاضا برای لباس‌های مجلسی نیز وجود داشت.

* چند واحد صنفی پوشاک  در مشهد داریم و چند واحد صنفی در طی دو سال گذشته تعطیل شدند؟

استیجاری بودن بیش از ۵۰درصد از واحدهای صنفی و عدم توازن در آمد و هزینه و ورشکستگی تعدادی از همین فروشگاه ها همه و همه به رکود دامن زده و باعث جمع آوری و ابطال پروانه تعدادی از این واحدهای صنفی شده است.

به عبارتی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۴۰۰۰ پروانه واحد صنفی فروش پوشاک صادر و دو هزار پروانه نیز باطل شده است.

همچنین حدود ۲۰ درصد از بوتیک‌ها در مشهد از ابتدای امسال به دلیل تطابق نداشتن هزینه‌ها و درآمدشان اقدام به باطل کردن پروانه واحد صنفی خود کردند البته برخی از واحدهای صنفی که به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی تعطیل شده بودند نسبت به بازگشایی اقدام کردند.

*  تولیدات داخلی چقدر نیاز بازار را تامین می کند و چقدر از پوشاک به صورت قاچاق وارد بازار می شود؟

تولید پوشاک داخلی نه تنها جواب گوی نیاز و تقاضای داخلی است بلکه با توجه با ظرفیت های موجود و مزیت نسبی پوشاک می توان در صورت مساعد دولت و در خصوص کمک به واحدهای تولیدی با توجه به اراده بوجود آمده در بحث حمایت از آنها موثر و مفید فایده باشد.

* ممنوعیت واردات پوشاک تا چه میزان می تواند از تولیدات داخلی حمایت کند؟

ممنوعیت واردات پوشاک و فعالیت برندهای خارجی باید زمینه بهبود شرایط جایگزین شدن برندهای ایرانی را فراهم نماید چرا که سابقه قابل صادرات بودن پوشاک در دهه پنجاه این موضوع را ثابت می کند و در همین راستا ارائه کمک های دولتی از قبیل ارائه تسهیلات کم بهره و طولانی مدت، تخفیف بیمه  حق کارگر و دیگر موارد مرتبط  درحمایت از تولیدات داخلی موجبات نتیجه دلخواه و مطلوب را فراهم می کند.

* گردشگران خارجی تا چه میزان از بازار پوشاک ایرانی استقبال می کنند و آیا خرید پوشاک ایرانی برای آن ها به صرف است؟

زائران و گردشگران خارجی قطعا می توانند در بحث رونق بازار موثر و مفید باشند و در بخش هایی از مشهد که از حضور آنان بیشتر صورت می پذیرد قطعا از رونق بیشتری برخوردارند.

سرد و گرم بازار پوشاک مشهد | گرانی بر خرید مردم سایه انداخت

کاهش ارزش ریالی و افزایش پول های خارجی خرید پوشاک ایرانی را قابل توجیح کرده و مقرون به صرفه کرده است و لذا زائران غیر ایرانی تمایل خوبی برای خرید پوشاک ایرانی دارند.

* در حال حاضر چند درصد از اجناس داخل بازار خارجی هستند؟

در حال حاضر با توجه به ممنوع بودن ورود پوشاک خارجی اجناس موجود در بازار یا از قبل بوده یا قاچاق است و مردم باید هوشیار باشند پوشاک ایرانی را با نام خارجی و گران نخرند.در صورت اجرای صحیح شناسنامه دار شدن کالاهای خارجی و داخلی تشخیص مبدا تولید آن مشخص گردید و این مشکل هم برطرف خواهد شد.

* بازار پوشاک چقدر مورد حمایت دولت قرار دارد؟

تولیدکنندگان پوشاک در تمام دنیا حمایت شده و افزایش تولید دارند اما یک واحد صنفی در ایران از ابتدای تاسیس تا طی شدن سایر مراحل مشمول تسهیلات نمی‌شود؛ در حالی‌ که تولیدکننده باید در ابتدای راه حمایت شود. ضمن اینکه اولویت دولت نیز در حاضر حل مشکلاتی از قبیل خسارات سیل و... است.  

* چه عواملی به طور کلی بر گرانی پوشاک تاثیر مستقیم داشته است؟

یکی از عوامل کاهش رونق بازار پوشاک تغییر اولویت خرید مردم است زیرا خرید لباس در سبد خانوار از اولویت دوم و سوم به اولویت دهم تغییر پیدا کرده است. هم‌اکنون وضعیت اقتصادی خیلی مناسب نیست و باتوجه به افزایش قیمت کالاها تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است.  

مجموعه‌ای از عوامل مانند افزایش مالیات، افزایش قیمت نخ و پنبه، افزایش اجاره‌بها و... باعث افزایش نرخ پوشاک در بازار شده است.

همچنین علی‌رغم افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌بها برخی از صاحبان واحدهای تجاری اجاره را بی‌حساب و کتاب افزایش داده‌اند؛ این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم حدود ۷۰ درصد از واحدهای صنفی در مشهد استیجاری است. 

کد خبر: ۱۷۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha