۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کلاف سردرگم خودروهای وارداتی
وقت کشی وزارت صنعت همچنان ادامه دارد

کلاف سردرگم خودروهای وارداتی

مدت‌هاست که ماجرای دپو خودروهای وارداتی درگمرک کشورموجب به وجودآمدن ابهامات و مطرح شدن سوالات بی‌جواب و زیان دیدن قشری ازجامعه شده‌است.

خبرگزاری بازار-  حدود ۱۲  روز است که از آخرین وعده مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، مبنی بر ترخیص خودروهای وارداتی که قبل از ممنوعیت واردات ثبت سفارش شدند ولی به دلایل مشکلات بانکی،‌ ارزی یا مشکلات دیگر ترخیص نشدند و حالا اجازه ترخیص پیدا کرده اند این در حالیست که  مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در این باره  گفته که با وجود ادعاهای انجام شده از سوی وزارت صمت مبنی برترخیص خودروهای مانده درگمرکات و استنکاف واردکنندگان از خروج خودروها و یا عدم مراجعه واردکننده‌ها برای خروج خودروهایشان از گمرکات اما تاکنون هیچ خودرویی از بابت مصوبه ۹۸/۱۱/۲۸ به غیراز خودروهایی که قبلا گواهینامه گمرکی  داشته‌اند از گمرکات کشورخارج نشده‌است.

این عدم هماهنگی در واردات خودرو در این روزها خودروهای وارداتی را با مشکل رو به رو کرده است البته برخی کارشناسان معتقدند  که وزارت صنعت تصمیمی به واردات ندارد و به نوعی بی برنامگی وجود دارد.

در کوتاه مدت نمیتوان نابسامانی  بازار را کنترل کرد

فربد زاوه کارشناس خودرو در این باره به بازار می گوید:از اسفند ماه سال ۹۸ اعتقاد من بر این بود که ثبات در بازار از بین رفته و نشانه ای از افسار گسیختگی قیمت ها در بازار بوجود آمده است و  کشور از نظر اقتصاد کلان  با یک نابسامانی مالی روبرو شده است.

این کارشناس خودرو معتقد است  ما روز به روز شاهد افزایش قیمت انواع  کالاها در بازار هستیم که خودرو یکی از حساس ترین این کالاهاست 

به اعتقاد زاوه ما در کوتاه مدت نمیتوانیم  وضعیت بازار و افزایش قیمت ها رو کنترل کنیم البته این امکان وجود دارد که قیمت ها برای مدت زمان کوتاهی کاهش یابد اما دوباره افزایش پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص بی برنامگی و سنگ اندازی وزارت صنعت گفت: سرمایه مادی و معنوی مردم که به نوعی مال و وقتشان است برای وزارت صنعت هرگز ارزشمند نبوده و نخواهد بود .

زاوه در خصوص چرایی واردات این خودروها گفت: در خصوص خودروهای وارداتی این سوال مطرح می شود که اگر این خودروها  غیر قانونی وارد شده اند چه کسی مسوول واردات غیر قانونی این خودروهاست و چرا وارد شده اند و اگر قانونی وارد شده اند پس این سنگ اندازی ها چه دلیلی دارد و این سوالاتی است که وزارت صنعت هرگز پاسخگو نبوده است.

با وجود ادعاهای انجام شده از سوی وزارت صمت هیچ خودرویی از گمرک خارج نشده است

مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرونیز  دراین‌باره به بازارگفت: با وجود ادعاهای انجام شده از سوی وزارت صمت مبنی برترخیص خودروهای مانده درگمرکات و استنکاف واردکنندگان از خروج خودروها و یا عدم مراجعه واردکننده‌ها برای خروج خودروهایشان از گمرکات اما تاکنون هیچ خودرویی از بابت مصوبه ۹۸/۱۱/۲۸ به غیراز خودروهایی که قبلا گواهینامه گمرکی  داشته‌اند از گمرکات کشورخارج نشده‌است.

این درحالی‌است که درتاریخ ۹۹/۲/۱ مدیرکل دفتر مقرررات صادرات از مدیرکل حوزه معاونت حقوقی ریاست‌جهوری استعلام کرده‌اند که آیا ثبت سفارشات قابلیت ویرایش یا ایجاد دارد یا خیر .

به گفته ی وی همچنان روزها از وعده های بی اساس  گذشته  و هیچ اتفاقی مینی بر خروج خودروها انجام نشده سامانه‌ای باز نشده و دلیلش هم مشخص نیست.

دادفر در تکمیل سخنانش تاکید کرد که سامانه ثبت و سفارش دچار مشکل است و هیچکس نمی‌تواند این مشکل را حل کند و یا حتی درخواستی مبنی بر حل مساله به اذعان وزیر برسد و به نوعی وقت‌کشی است و واقعیات به سمع و نظر وزیر محترم نمی‌رسد.

کد خبر: ۱۷٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha