۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
۲۶۰۰ میلیارد تومان از دولت قبل طلبکار هستیم| بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز
رییس انجمن سی ان جی در گفتگو با «بازار»:

۲۶۰۰ میلیارد تومان از دولت قبل طلبکار هستیم| بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز

دادرس رییس انجمن سی ان جی با بیان اینکه ۲۶۰۰ میلیارد تومان از دولت قبل طلب کار هستیم، گفت: سالانه باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز تولید شود اما پارسال ۷۰ هزار خودرو سی ان جی سوز تولید شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: اردشیر دادرس رییس انجمن سی ان جی ایران در گفتگو با «بازار» گفت: افزایش مصرف بنزین در روزهای پایانی تابستان تقاضای سی ان جی را حدود ۱۰ درصد افزایش داده است.

او که معتقد است روند رشد مصرف بنزین در نیمه دوم سال هم ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: بسیاری تصور می کنند که بحران مصرف سوخت در پاییز پایان می یابد در حالیکه هم زمان با بازگشایی مدارس هم شاهد رشد مصرف بنزین در کشور خواهیم بود. در چنین شرایطی تنها راه کار برای اینکه جلوی واردات بنزین گرفته شود، توسعه صنعت سی ان جی است.

به گفته او در حال حاضر روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور تولید و توزیع می شود در حالیکه ظرفیت واقعی کشور ۴۰ میلیون مترمکعب است. اگر امروز صنعت سی ان جی کشور نابود شود، باید 23 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شود.

رییس انجمن سی ان جی کشور با بیان اینکه اختلاف اندک قیمت بنزین و سی ان جی انگیزه استفاده از این سوخت را در کشور کاهش داده است، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی قیمت سی ان جی باید بین ۲۰ الی ۲۵ درصد قیمت بنزین باشد. اما در ایران در ایران قیمت سی ان جی معادل ۴۳ درصد قیمت بنزین است.حال آنکه اگر می خواهیم استفاده از این سوخت پاک بیشتر شود، باید قیمت آن را کاهش دهیم.

بر اساس استانداردهای جهانی قیمت سی ان جی باید بین ۲۰ الی ۲۵ درصد قیمت بنزین باشد. در ایران در حالی قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان است که هر کیلو سی ان جی به قیمت ۶۵۰ تومان عرضه می شود

به گفته او، در حال حاضر بیشتر مردم بنزین یارانه ای به قیمت ۱۵۰۰ تومانی استفاده می کنند. این در حالی است که قیمت هر مترمکعب سی ان جی ۴۳۰ تومان و هر کیلوی آن ۶۵۰ تومان است.

این فعال صنعت سی ان جی همچنین با اشاره به کمبود جایگاه های سی ان جی در کشور گفت: در حال حاضر دارندگان خودرو برای سوخت گیری در جایگاه های سی ان جی حدود ۲۵ الی ۳۰ دقیقه باید زمان صرف کنند. این در حالی است که در صورت اصلاح سیاست گذاری و افزایش سرمایه گذاری در این حوزه می توان این مدت زمان را تا حد زیادی کاهش داد.

عقب ماندگی صنعت سی ان جی در دهه ۹۰

دادرس در پاسخ به این سوال که شرایط مصرف سی ان جی در سایر کشورها چطور است، گفت: ۲۸ کشور دنیا مصرف کننده اصلی سوخت گاز هستند. ۱۱ کشور از تعداد به دلیل ملاحظات زیست محیطی این سیاست را در پیش گرفته اند، ۹ کشور به دلیل تکنولوژی و ۸ کشور به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی به سمت استفاده از سوخت سی ان جی رفته اند. ما هم در ایران ۲۰ سال پیش به دلیل مسائل آلودگی هوا به فکر توسعه این صنعت افتادیم اما رفته رفته به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی آن را توسعه دادیم.

به گفته او، بیش از ۴۰۰ میلیون خودرو در دنیا وجود دارد که ۲۷ الی ۳۰ میلیون دستگاه آن سی ان جی سوز هستند.

سالانه چیزی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز تولید شود این در حالی است که مجموع تولید خودرو سی ان جی سوز خودروسازها در سال گذشته ۷۰ الی ۸۰ هزار دستگاه بوده است

رییس انجمن سی ان جی ایران همچنین در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که روند توسعه صنعت سی ان جی را در سال های گذشته چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در دهه اول شرایط خوب بود. اما در دهه ۹۰ شاهد عقب افتادگی این صنعت و توقف توسعه آن بودیم.

او می گوید در دولت سیزدهم هم تغییری در سیاست های دولت های قبلی ایجاد نشده است. این را می توان از عدم افزایش منطقی کارمزدها، ضوابط فنی و هوشمند سازی جایگاه ها به خوبی می توان فهمید.

سالانه باید ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار خودروی دوگانه سوز تولید شود

این فعال صنعت سی ان جی همچنین به کوتاهی خودروسازان در تولید خودروهای دو گانه سوز هم اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون ۲۵ درصد از سبد تولید محصولات خود را به خودروهای سی ان جی سوز اختصاص دهند این در حالی است این سهم حتی به ۱۰ درصد ( ۶ الی ۷ درصد) هم نمی رسد.

سود جایگاه داران از فعالیتشان بین ۷ الی ۸ درصد تخمین زده می شود درحالیکه حداقل نرخ سود بانکی دست کم ۱۵ درصد است. به عبارت دیگر جایگاه دار اگر پول خود را در بانک سپرده گذاری کند، سود بیشتری کسب می کند

او اظهار کرد: اگر تولید خودروسازان را یک میلیون الی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فرض کنیم، سالانه چیزی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز تولید شود این در حالی است که مجموع تولید خودرو سی ان جی سوز خودروسازها در سال گذشته ۷۰ الی ۸۰ هزار دستگاه بوده است.

دادرس با بیان اینکه جایگاه داران سی ان جی با بحران شدید مالی دست وپنجه نرم می کنند و بیشتر آنها به نوعی ورشکسته هستند، افزود: سود جایگاه داران از فعالیتشان بین ۷ الی ۸ درصد تخمین زده می شود درحالیکه حداقل نرخ سود بانکی دست کم ۱۵ درصد است. به عبارت دیگر جایگاه دار اگر پول خود را در بانک سپرده گذاری کند، سود بیشتری کسب می کند.

به گفته او، سود دهی پایین موجب شده که جایگاه های ایران از نظر کیفیت و نحوه ارائه خدمات درجه ۳ باشند و توانایی لازم برای ارتقا را نداشته باشند.

کارمزد پایه جایگاه داران ۳ سال است تغییری نکرده

رییس انجمن سی ان جی در ادامه سخنان خود با اشاره به پایین بودن نرخ کامزد جایگاه داران سی ان جی گفت: ما ۴ کارمزد داریم. کارمز اول همان کارمزد پایه است. بر اساس مصوبه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این کارمزد ۳ سال پیش ۳۱ تومن در نظر گرفته شده و قرار بر این بود که هر سال متناسب با نرخ تورم این کارمزد افزایش پیدا کند. در واقع اگر طبق این مصوبه عمل می شود، امروز نرخ کارمزد جایگاه داران باید حدود ۸۰ تومان می بود این در حالی است که نرخ کارمزدی که امروز فعالین این صنعت دریافت می کنند، ۲۰ تومان بوده و در طول سال های گذشته با وجود افزایش شدید نرخ تورم هیچ گونه تغییری را نداشته است.

نرخ کارمزد جایگاه داران طبق مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی امروز باید حدود ۸۰ تومان بود این در حالی است که کارمزدی که امروز فعالین این صنعت دریافت می کنند، ۲۰ تومان بوده و در طول سال های گذشته با وجود افزایش شدید نرخ تورم هیچ گونه تغییری را نداشته است

او کارمزد دوم را کارمزد هوشمند سازی دانست و ادامه داد: کارمزد بعدی که طبق قانون جایگاه داران سی ان جی باید دریافت کنند، کامزد ویژه جهت بازسازی و نوسازی کمپرسورهاست. متاسفانه این کارمزد هم در طول سال های گذشته در عمل حذف شده است.

به گفته این فعال صنعت سی ان جی، کارمزد بعدی همان کارمزد تشویقی است که بر اساس آن جایگاه داران رتبه بعدی شده و جایگاه هایی که شرایط بهتری دارند، کارمزد بیشتری را دریافت می کردند. این کارمزد هم متاسفانه پرداخت نمی شود.

دادرس ادامه داد: ۲۶۰۰ میلیارد تومان از دولت قبل بابت کارمزدها طلب کار هستیم. دولت سیزدهم وعده هایی را در خصوص پرداخت این بدهی به ما داده است. در صورت عدم پرداخت ناچار می شویم که به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha